tomlan skrev:
Nej faktiskt inte !, de gånger det jävlas är då det är draget med flexslang av dålig kvalitet eller dåligt förankrad eller kombination av båda, samt om man kört med för kraftiga böjar vilket tyvärr är allt för vanligt dvs inte fackmannamässigt gjort, för vitsen med rör är ju att kablarna går att byta ut eller hur?
Nu pratar vi ju inte nya moderna vp rör... :)
Men även de gammla i tjärpapp brukar man få loss om man är två och står och drar i var sin ända. Men ibland går inte ens det....

Ja tyvärr så är de gammal tjärpapps dosa med stål rör :( är väll sen dom byggde huset på 50 talet. Är många dosor de sitter fast i. Och en del har jag hittat över gipsade.

Mvh anders

abel48 skrev:
Ja tyvärr så är de gammal tjärpapps dosa med stål rör :( är väll sen dom byggde huset på 50 talet. Är många dosor de sitter fast i. Och en del har jag hittat över gipsade.

Mvh anders
Det låter konstigt när du säger många... Något enstaka rör har jag varit med om... Men inte generellt en hel anläggning... Verkar märkligt och något jag absolut skulle vilja kolla över. Är det OVIR (tygkabel) ? Iså fall är det säkert hög tid att byta ut denna oavsett om det blir infällt i väggen eller en utanpåliggandekabelinstallation.

Nej tror inte de är tyg kabel. Problemet verkar vara att dom tidigare byggt igen dosor med skarvar i. Så de är väll därför de sitter fast i så många dosor. En del dosor funkar dock bra att dra i ny tråd i.
Har någon gammal el i källaren, kanske de är tyg kabel? Tar man i kablarna smulas dom i sönder så man måste byta hela kabeln

Akzid skrev:
Nu pratar vi ju inte nya moderna vp rör... :)
Men även de gammla i tjärpapp brukar man få loss om man är två och står och drar i var sin ända. Men ibland går inte ens det....
Nu framgick det ju inte från början att det var gamla rör men det kröp ju fram senare, men då borde det inte vara något problem om inte det är fler dosar igenbyggda...., TS kanske förstår nu varför man inte döljer dosor....
Är det konstaterat rör från a-b utan dosa emellan och det sitter fast kan man löda på en ny bit FK i ena änden så man får lite bättre tag o dra ur den gammla

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.