Hej !
Ska, under ett fönster i min lilla stuga på 15m, sätta en elradiator avsedd för 220v.
Framför fönstret ska se´n inget stå. Min undran är: "Får" man istället för att plugga in radiatorn i det intilliggande infällda vägguttaget, för att få det "snyggare", istället "dra om" från uttaget (ca 1/2m) och sedan, för att dölja inkoppling, ansluta som om det vore "en fast" anslutning ? ........(undrar om det går att förstå mitt surr):x

Du menar att du vill montera en kopplingsdosa 0.5 meter från ett uttag och koppla i radiatorn fast i denna? Så får man göra. Om du menar om du får göra det så är svaret nej - du får bara plugga in radiatorn i det befintliga uttaget.

I vilket fall bör du också kontrollera om gruppen tål denna extra belastning. Om t.ex kylen sitter på samma säkring vill du inte att radiatorn ska tjuvlösa säkringen.

Ansluter du kabeln i en dosa bör kabeln även dragavlastas i dosan.

Fattar jag frågan rätt så vill han koppla elementets anslutningskabel in i apparatdosan där vägguttaget sitter?
Eller är installationen utanpåliggande?

Hej !
Tackar för snabba inlägg ! Bo har lyckats förstå mitt "surr". Och - radiatorn får en egen grupp. Tack igen !

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.