Funderar på vad man gör med massvis med grön FK.. typ hundra meter.

En snikanvändning vore att skala upp den och använda den till det planerade jordtaget. 100 m 1,5 mm2 har en total mantelyta på ca 0,43 m2 om jag räknat rätt.

Frågan är hur man skalar så mycket på ett enkelt sätt, bränna PVC vill man ju inte göra.

En plankbit med ett lagom stort hål, såga in en smal slits som passar ett knivblad som sticker in isoleringstjockleken.

Dra bort 6 cm isolering och stoppa genom tråden och dra.

Om ni kan vara 2 som drar tar den ena hand om plasten och den andre drar i kopparn.

100m FK är väl inte massor, typ en kartong men grön kan ju vara lite fel i en installation.

Använd den som tvättlina, då slipper du skala den. d^_^b

Med ström i så torkar det fortare :wow:

Protte

...men se upp med strålningen! :wow: :P

Kläder med brända ränder............

Inge fel på kreativiteten så här mitt i veckan! d^_^b

Någe mer vi ska lösa åt dig?

Protte

mycke_nu skrev:
Funderar på vad man gör med massvis med grön FK.. typ hundra meter.
Grön FK? Gammalt restlager?

Började dra lite ny el i ena änden av huset, och rätt vad det var hade jag rivit ut hela den gamla installationen.. Grönt verkar ha varit en riktig favoritfärg för allt från trefas till X-trådar.

Har du känningar i kembranchen så funkar tetrahydrofuran och cyklohexanon bra som lösningsmedel för pvc

Svavelsyra funkar också utmärkt men svavelsyra i kombination med syre kan vara jobbig på kopparn,.

mycke_nu skrev:
Började dra lite ny el i ena änden av huset, och rätt vad det var hade jag rivit ut hela den gamla installationen.. Grönt verkar ha varit en riktig favoritfärg för allt från trefas till X-trådar.
Jag har också en massa grönt.... och gult och gulgrönt i rören men det får vara kvar. Svart som fas, tänk så omodernt. Och brunt som tändtråd, nästan farligt.
Turligt så är nollan blå och skyddsjord gul/grön.

Protte

Det kändes inte så bra att dra i grön/gul tillsammans med den befintliga gröna, så det var lika bra att byta färg på hela rasket även i de rum där renoveringen inte blev så omfattande. De övriga färgerna har jag återanvänt i stor utsträckning.

mycke_nu skrev:
bränna PVC vill man ju inte göra.
du behöver ju inte stå med näsan i röken, 100m blir ingen stor brasa, gör tilltaget några hundra meter ifrån huset så slipper frugan få ont av det..

Men VARFÖR det, det går mycket fortare att skära upp isoleringen än att göra upp en brasa.

Jag kan skicka min planka ut på Gotland (ska nog dit på jobb dessutom) så får mycket nu LITE sysselsättning.

Protte

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.