10 221 läst ·
14 svar
10k läst
14 svar
Hur skydda lektronik kopplad till elverk?
Drar ihop sig till Sweden Rock Festival, så jag behöver kunna koppla in diverse känslig elektronik till mitt elverk.
Vet inte riktigt vad jag enklast kan göra för att skydda elektroniken?
UPS? Överspänningsskydd? Annat?
Antar att dessa lösningar även kräver att elverket är jordat?
Hur gör man det enklast? Jordspett?
Hinner ju inte beställa något då avfärd är på onsdag morgon, så om någon kan tipsa om produkter som finns i fysiska butiker vore det kanon!
Vet inte riktigt vad jag enklast kan göra för att skydda elektroniken?
UPS? Överspänningsskydd? Annat?
Antar att dessa lösningar även kräver att elverket är jordat?
Hur gör man det enklast? Jordspett?
Hinner ju inte beställa något då avfärd är på onsdag morgon, så om någon kan tipsa om produkter som finns i fysiska butiker vore det kanon!
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 924 inlägg
UPS är nog enda chansen om du kräver en jämn och avbrottsfri spänning.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 inlägg
Dina prylar kräver inte jordning, det är den allmänna säkerheten som kräver jordning.
Protte
Protte
Moderator
· Stockholm
· 57 895 inlägg
Det duger inte med vilken UPS som helst heller. Det finns modeller som bara kopplar om till batteridrift när spänningen blir för dålig, andra (som du bör använda) som hela tiden omvandlar inkommande ström, till fin 230V 50Hz.
Den först nämnda modellan klarar rena elavbrott, men släpper igenom ström med diverse transienter och allmänt "ful" ström.
Den först nämnda modellan klarar rena elavbrott, men släpper igenom ström med diverse transienter och allmänt "ful" ström.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 inlägg
Det står ingenting om den switchar över eller jobbar kontinuerligt.
Överspänningsskyddet klarar nog bara transienter, inte konstant överspänning eller fel/för högt toppvärdet.
Protte
Överspänningsskyddet klarar nog bara transienter, inte konstant överspänning eller fel/för högt toppvärdet.
Protte
Jag har sett tält som tagit ström ur plintar/lyktstolpar på festivalen. Nu är det visserligen samma personer som ligger på samma plats år efter år så jag vet inte om det finns något ledigt eller om dom slutat "hyra ut" ström. Slå en pling ner dit o kolla så kanske inte elverket behövs.
APCs RS-serie, tex. http://www.dustin.se/pd_5010184323.aspxhempularen skrev:Det duger inte med vilken UPS som helst heller. Det finns modeller som bara kopplar om till batteridrift när spänningen blir för dålig, andra (som du bör använda) som hela tiden omvandlar inkommande ström, till fin 230V 50Hz.
Vad är det för störkällor du skall koppla in? Åska brukar väl skapa elaka transienter, men om blixten slår ner i omedelbar anslutning till ditt elverk eller dess kablar har du nog stora problem med eller utan skydd. Elverket lär ge en spänning som varierar till både frekvens och belopp, men det lär vara en renare spänning än från de flesta billigare UPS-er.
Erik
Erik
Nja, några störkällor har jag inte tänkt koppla in. Och blixten är jag inte rädd för.
Vad jag är rädd för är att den "fula" strömmen från elverket ska förstöra stereo och elektronik i den hyrda husvagnen etc.
Intressant, trodde UPS'er gav rena spänningar?
Hursomhelst, hann inte köpa något ändå så jag får hålla tummarna för att prylarna håller iallafall.
Vad jag är rädd för är att den "fula" strömmen från elverket ska förstöra stereo och elektronik i den hyrda husvagnen etc.
Intressant, trodde UPS'er gav rena spänningar?
Hursomhelst, hann inte köpa något ändå så jag får hålla tummarna för att prylarna håller iallafall.
Elverket på tomgång ger inte ful ström. Däremot är det ganska hög impedans i generatorn jämfört med ett ordinärt eluttag. Därför blir sinuskurvan lätt förvrängd av elaka laster som till exempel switchande spänningsomvandlare till datorer mm. Vid plötsliga lastökningar kan spänningen och frekvensen sjunka markant. Vid plötsliga lastminskningar kan spänning och frekvens öka markant under en kortare stund. Om du är orolig för dessa variationer så låter du bli att använda exempelvis cirkelsågen eller dammsugaren samtidigt som den känsliga elektroniken är inkopplad. Jag tror dock inte att det är någon fara. Enklare UPS-er brukar ge vad som kallas modifierad sinusvåg. Den saknar nästan helt likheter med sinusvåg, men är ganska lik fyrkantvåg.
Erik
Erik
Exempel på prylar man inte bör använda samtidigt som känslig elektronik matat från budgetelverk är väl kyl/frys med enkel termostat... det låter också som en typisk pryl som man faktiskt kan tänkas ha i husvagn när man är på festival.
Vad sägs om att mata både stereon och t.ex. bärbara datorers laddare från 12V-systemet? Då slipper du dessutom ha elverket igång kontinuerligt, du kan starta upp det när 12V-batteriet börjar få dålig laddning...
(P.S. husvagnskylskåp (amoniakkyl) brukar dra skitmycket ström då de går på el, alltså jämfört med vad hemmakylskåp gör. Om installationerna i husvagnen är fräscha så kör kylen på gasol om du kan...). 12V-läget är väl bara vettigt att använda när man drar husvagnen med bil, gasollågan blåser väl lätt ut då och när bilgeneratorn laddar för fullt så orkar den att driva kylen...
Å andra sidan kanske du har en såndär strömslukande billig kyl med peltzierelement, den borde vara rätt snäll mot elverket åtminstone...
Vad sägs om att mata både stereon och t.ex. bärbara datorers laddare från 12V-systemet? Då slipper du dessutom ha elverket igång kontinuerligt, du kan starta upp det när 12V-batteriet börjar få dålig laddning...
(P.S. husvagnskylskåp (amoniakkyl) brukar dra skitmycket ström då de går på el, alltså jämfört med vad hemmakylskåp gör. Om installationerna i husvagnen är fräscha så kör kylen på gasol om du kan...). 12V-läget är väl bara vettigt att använda när man drar husvagnen med bil, gasollågan blåser väl lätt ut då och när bilgeneratorn laddar för fullt så orkar den att driva kylen...
Å andra sidan kanske du har en såndär strömslukande billig kyl med peltzierelement, den borde vara rätt snäll mot elverket åtminstone...
Klicka här för att svara