2 493 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Krävs behörighet för att koppla 12V relästyrning?
Jag har relästyrning till en belysningskrets. Reläet har 12V manöverspänning. Krävs det behörighet för att ändra någonting på 12V sidan av installationen? Är lite sugen på fjärrkontroll med hjälp av Valleman fjärrstyrning och undrar om det är tillåtet för mig eller någon annan lekman att fixa detta. Man behöver inte gå in i centralen utan 12V styrningen kommer från en annan kopplingspunkt?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Begränsningen är 50V, 10A och 200 VA men se till att det inte kan brinna (avsäkring och kylning)
Protte
Protte
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Är det inte "eller" mellan dessa villkor? Dvs över 50V eller 200VA så är det behörighetskrävande?
Klicka här för att svara
