Y
Sitter och bläddrar genom kataloger men tycks inte hitta något användbart. Himla svårt att hitta någon form av dosa oavsett typ med enbart massa 20mm stutsar.

Finns ju apparatdosor med 4st stutsar samt att man kan haka på en"dubbelstuts sidmonterad" och på så vis få 6st anslutningar... Detta får bli min nödlösning i värsta fall men då åker jag på att bygga om taket för dessa är egentligen förhöga och skulle hamna utanför gipset.

Sen har jag ju sett fyrkantiga dosor fast inte heller där har dom så många 20mm stutsar..

Varför behöver jag det? Jo för att dra en massa ljudkablar till diverse punkter i rummet och vill ha en knutpunkt i centrum utav taket.

förslag?

Tror att Ensto's (osäker på fabrikat, dom ljusblåa) takdosa har 8st 20mm hål. Annars tror jag det funkar fint med 16mm rör om du inte har några monster högtalare eller tänkt dra med kontakter eller andra kablar.

Y
har redan förberett hålen i väggarna med apparatdosor & 20mm stutsar, det kanske inte behövs men lite gardering ifall det blir dubbla par grov kabel i varje rör.

Sätt 20mm skarvmuffar på 16mm-stutsarna.

R_Strandberg skrev:
Tror att Ensto's (osäker på fabrikat, dom ljusblåa) takdosa har 8st 20mm hål. Annars tror jag det funkar fint med 16mm rör om du inte har några monster högtalare eller tänkt dra med kontakter eller andra kablar.
Jodå E nr: 14 226 10 Takdosa har 8st 16/20mm stutsar

Y
ybu skrev:
Sätt 20mm skarvmuffar på 16mm-stutsarna.
Nja då försvinner ju poängen, jag behöver 20mm hela vägen, även in/ut ur dosorna, annars kunde jag lika gärna haft 16mm slang.

SteffeM skrev:
Jodå E nr: 14 226 10 Takdosa har 8st 16/20mm stutsar
Var kan jag knappa in det e-numret?

Y
Hittade E 1422610 fast där stod det att den var till för 16mm.. 20 nämndes inte?

Y
Jajust, den dosan har jag kollat flera gånger (tror rentav jag köpte en engång i tiden). Nackdelen är att den tillhör nya generationen som är 1cm högre än de gamla dosorna och kommer då sticka ut 1cm från innertaket... fast i nödfall kan jag kanske lyckas bygga om träreglarna lite..

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.