J
Troberg skrev:
Tja, när du behöver flytta 10 TB från en gammal filserver till en ny så uppskattar man sitt gigabitnät. Likaså när man kopierar filer kors och tvärs medan man tittar på film. Osv.
Sådana mängder data flyttar jag via externa hårddiskar.

Troberg skrev:
Sedan har man hela säkerhetsaspekten. Ett WLAN kan alltid potentiellt hackas (speciellt numera när både WEP och WPA är knäckta), men en kabel kräver fysisk tillgång till nätet.
Finns ju bättre krypteringar än så om man är paranoid och 802.11n skall kunna ge 248 Mbit/s men jag har aldrig testat mitt om det stämmer för det går fort nog.

Troberg skrev:
Kabel är också mycket, mycket lättare att felsöka.
:D

Beror mycket på vart det är, felsökte en 200m TP en gång, visade sig att någon hade stuckit i en nål rakt genom kabeln för att kunna sno pengar ur kassorna medan datasystemet låg nere och de fick sälja "kontant" så det kan vara otroligt svårt att finna kabelfel och sedan skall ny kabel i osv..

Troberg skrev:
Personligen gör jag det enklare för mig själv och drar en kabel till varje ställe, sedan grenar jag ut den med en 8-portars switch för skrivare, datorer, mediaspelare och annat plock som jag kan vilja koppla in där. Mindre kablar, färre saker som krånglar.
"Mindre kablar, fler saker som krånlgar" skulle jag nog sammanfatta din installation.
Det är väl bra mycket större risk att en switch krånlgar än en kabel.

Har man 5 switchar istf 1 så är det ju 5ggr så stor risk att en switch skall gå sönder;) Inte för att jag har varit med om en switch som gått sönder men ändå..

John J skrev:
Sådana mängder data flyttar jag via externa hårddiskar.

Finns ju bättre krypteringar än så om man är paranoid och 802.11n skall kunna ge 248 Mbit/s men jag har aldrig testat mitt om det stämmer för det går fort nog.

:D

Beror mycket på vart det är, felsökte en 200m TP en gång, visade sig att någon hade stuckit i en nål rakt genom kabeln för att kunna sno pengar ur kassorna medan datasystemet låg nere och de fick sälja "kontant" så det kan vara otroligt svårt att finna kabelfel och sedan skall ny kabel i osv..
200m låter långt, 90m är väl max rekomendation??
Felsöka är ju inte svårt med en nätverksanalysator, bara att koppla in och läsa av var brottet är, för jag antar att du felsökte när du jobbade.

J
dempanu skrev:
200m låter långt, 90m är väl max rekomendation??
Felsöka är ju inte svårt med en nätverksanalysator, bara att koppla in och läsa av var brottet är, för jag antar att du felsökte när du jobbade.
Osäker om det fanns nätverksanalysator på 90-talet men vi hade i alla fall ingen sådan då.

Närverksanalysatorer har väl funnits sen "stenåldern"... Det går halvlätt att "bygga" en sån själv, en funktionsgenerator, ett lämpligt motstånd och ett oscilloskop, sen får man ta till matteformlerna för att räkna om tider på oscilloskopet till meter kabel...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.