4 283 läst ·
19 svar
4k läst
19 svar
Dubbelriktat CAT-6 Kabel
Sådana mängder data flyttar jag via externa hårddiskar.Troberg skrev:
Finns ju bättre krypteringar än så om man är paranoid och 802.11n skall kunna ge 248 Mbit/s men jag har aldrig testat mitt om det stämmer för det går fort nog.Troberg skrev:
Troberg skrev:
Beror mycket på vart det är, felsökte en 200m TP en gång, visade sig att någon hade stuckit i en nål rakt genom kabeln för att kunna sno pengar ur kassorna medan datasystemet låg nere och de fick sälja "kontant" så det kan vara otroligt svårt att finna kabelfel och sedan skall ny kabel i osv..
"Mindre kablar, fler saker som krånlgar" skulle jag nog sammanfatta din installation.Troberg skrev:
Det är väl bra mycket större risk att en switch krånlgar än en kabel.
Har man 5 switchar istf 1 så är det ju 5ggr så stor risk att en switch skall gå sönder
200m låter långt, 90m är väl max rekomendation??John J skrev:Sådana mängder data flyttar jag via externa hårddiskar.
Finns ju bättre krypteringar än så om man är paranoid och 802.11n skall kunna ge 248 Mbit/s men jag har aldrig testat mitt om det stämmer för det går fort nog.
Beror mycket på vart det är, felsökte en 200m TP en gång, visade sig att någon hade stuckit i en nål rakt genom kabeln för att kunna sno pengar ur kassorna medan datasystemet låg nere och de fick sälja "kontant" så det kan vara otroligt svårt att finna kabelfel och sedan skall ny kabel i osv..
Felsöka är ju inte svårt med en nätverksanalysator, bara att koppla in och läsa av var brottet är, för jag antar att du felsökte när du jobbade.
Närverksanalysatorer har väl funnits sen "stenåldern"... Det går halvlätt att "bygga" en sån själv, en funktionsgenerator, ett lämpligt motstånd och ett oscilloskop, sen får man ta till matteformlerna för att räkna om tider på oscilloskopet till meter kabel...
Klicka här för att svara