16 449 läst ·
22 svar
16k läst
22 svar
ingen El trots att automatsäkring är återställd
Sida 1 av 2
Körde kap/gersågen i köket idag för att kapa till lite fönsterfoder. Automatsäkringen löste ut ett par gånger och jag kopplade ur övriga saker som var inkopplade på uttag på samma säkring, tänkte att det kanske blev för mycket när jag startade kapsågen. Men efter 3 återställningar så var kapsågen död även efter att jag återställt automatsäkringen. Inte heller taklampan i köket som är kopplad på samma säkring ville lysa. Konstaterade då att felet antagligen ligger i säkringen eller i ledningarna?!
Nu, ca 1 timma senare så slog jag av och på automatsäkringen ett par ggr och nu började taklampan lysa, men den blinkar svagt hela tiden...
Kan även tillägga att vi för ett par veckor sedan hade åska och att det då sprakade till i samma uttag som jag ikväll hade kapsågen inkopplad i och min fru såg en ljusbåge i ett annat uttag i samband med en blixt.
Nu är jag orolig för att det är ngn form av kortslutning i ledningarna. Vad skulle det kunna vara som orsakar dessa fenomen hos oss? Kan det vara automatsäkringen som behöver bytas eller är det troligare att felet ligger i ledningarna?
Törs inte ha säkringen "påslagen" nu utan får köra med skarvsladd och bordslampa i köket :S
Nu, ca 1 timma senare så slog jag av och på automatsäkringen ett par ggr och nu började taklampan lysa, men den blinkar svagt hela tiden...
Kan även tillägga att vi för ett par veckor sedan hade åska och att det då sprakade till i samma uttag som jag ikväll hade kapsågen inkopplad i och min fru såg en ljusbåge i ett annat uttag i samband med en blixt.
Nu är jag orolig för att det är ngn form av kortslutning i ledningarna. Vad skulle det kunna vara som orsakar dessa fenomen hos oss? Kan det vara automatsäkringen som behöver bytas eller är det troligare att felet ligger i ledningarna?
Törs inte ha säkringen "påslagen" nu utan får köra med skarvsladd och bordslampa i köket :S
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 924 inlägg
Jag skulle gissa på automatsäkringen. Den har gett upp efter att ha brutit lasten från kapsågen ett par gånger för mycket.
Har du möjlighet att mäta spänningen efter dvärgen?
"Dåliga" ledningar tror jag inte på. Skulle det vara kortslutning skulle det inte gå att slå på dvärgbrytaren. Glapp, kanske.
Vad är det för fabrikat på dvärgbrytaren?
Har du möjlighet att mäta spänningen efter dvärgen?
"Dåliga" ledningar tror jag inte på. Skulle det vara kortslutning skulle det inte gå att slå på dvärgbrytaren. Glapp, kanske.
Vad är det för fabrikat på dvärgbrytaren?
Jag har tyvärr inga verktyg för att mäta spänningen efter dvärgbrytaren.
Fabrikat: GEYER B10 står det på den.
Ok, har faktiskt aldrig tänkt på att de brytarna kan gå sönder, men det är klart att de inte håller för evigt. Gissar att man inte byter de själv utan behöver ta in en elektriker för det?
Fabrikat: GEYER B10 står det på den.
Ok, har faktiskt aldrig tänkt på att de brytarna kan gå sönder, men det är klart att de inte håller för evigt. Gissar att man inte byter de själv utan behöver ta in en elektriker för det?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 924 inlägg
Nä, dvärgar är "säkra" på det viset att endast behöriga får byta dem :S
Köra kapsåg på en B-dvärg (snabb) är nog inte så bra heller - jag antar att det var i startögonblicket som den slog ifrån? C10 (trög) vore bättre.
Köra kapsåg på en B-dvärg (snabb) är nog inte så bra heller - jag antar att det var i startögonblicket som den slog ifrån? C10 (trög) vore bättre.
Ok, tack för svaren. Blir till att försöka få tag på en elektriker i huddinge som kan komma och hjälpa mig ganska omgående då...
Japp, helt rätt, det var i startögonblicket den slog ifrån. Ok ska undersöka i centralen om det finns ngra uttag kopplade på C10 dvärgar.
Japp, helt rätt, det var i startögonblicket den slog ifrån. Ok ska undersöka i centralen om det finns ngra uttag kopplade på C10 dvärgar.
Nu fixar ju en dvärgbrytare av kvallité ca 15 utlösningar (enligt Hager) och lyckas man med så många kortisar/överbelastningar på samma grupp utan att ha rett ut problemet så har man haft behov av elektriker hemma tidigare vilket fall som helst.PST skrev:
Jag tror nog folk i allmänhet vill tro att dvärgbrytarna är "evighetssäkringar"..Att en kvalitetsdvärgbrytare bara klarar 15 utlösningar är nog inte allmän kunskap...
Jag har själv försökt övertyga folk om att det INTE är vettigt att byta ut fungerande diazedcentraler, speciellt inte när de har motiverat det med att det vore ju praktiskt eftersom de har en säkring som går hela tiden......
Jag har själv försökt övertyga folk om att det INTE är vettigt att byta ut fungerande diazedcentraler, speciellt inte när de har motiverat det med att det vore ju praktiskt eftersom de har en säkring som går hela tiden......
En brytare håller rent mekaniskt mycket längre. Hager lovar 20 000 omkopplingar vid märkström enligt databladet.Glufsglufs skrev:
http://download.hager.com/Hager.se/files_download/automatsakringar.pdf
Även vid överlast och måttliga kortslutningar ska livslängden vara över tusen gånger. Men, om man får en kortslutning nära dess brytförmåga, till exempel 9 kA på en brytare märkt 10 kA är livslängden mycket kort. Just nu hittar jag inte normen, men jag har lite vagt för mig att man bara garanterar en enda kortslutning vid en ström över 75% av brytförmågan, dock lägst 6 kA. Lyckas man få sådana kortslutningar behöver man verkligen en elektriker, omgående.
När jag snackade med killen från Hager så snackade vi nog om värsta fall senario, nu var det på en bjudresa med finlandsbåten men ändå, så mycket ahade vi inte fått i ossHenrikHuslöse skrev:En brytare håller rent mekaniskt mycket längre. Hager lovar 20 000 omkopplingar vid märkström enligt databladet.
[länk]
Även vid överlast och måttliga kortslutningar ska livslängden vara över tusen gånger. Men, om man får en kortslutning nära dess brytförmåga, till exempel 9 kA på en brytare märkt 10 kA är livslängden mycket kort. Just nu hittar jag inte normen, men jag har lite vagt för mig att man bara garanterar en enda kortslutning vid en ström över 75% av brytförmågan, dock lägst 6 kA. Lyckas man få sådana kortslutningar behöver man verkligen en elektriker, omgående.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 924 inlägg
Menade han 15 brytningar pga överlast så måste han ha varit bra rund under fötterna.