Hej,
har precis provat 3-fasuttaget i mitt garage för första gången och upptäcker att verktyget roterar åt fel håll.

Eftersom jag är helt novis på sådant här så ställer jag frågan till mina kloka forumkollegor; handlar det här om hur det är kopplat mellan elcentralen och 3-fasuttaget? Hur kan jag börja felsöka?

Hälsningar
Hyvlingssugen...

B
du får vända på faserna på maskinen. gör det själv om du kan. be om kompis om hjälp annars

Det räcker med att du bytar plats på två av faserna i handsken för att den ska gå åt rätt håll. Är du osäker på hur du ska göra, då kontaktar du en elektriker. Såvida du inte har en händig kompis till hands.

Edit: Henke hann före.

Har hyveln fungerat i andra uttag? I så fall är uttaget i garaget som är felkopplat, så det är i det uttaget (eller i centralen) du ska skifta plats på två av faserna, vilka spelar ingen roll.

• Gilla
grävling-76
  • Laddar…
Hum... Ja nackdelen med att byta i handsken är att om du tar med maskinen till annan platts så kommer den garanterat gå fel riktning där... Det finns handskar där man kan kasta om två faser.. och då är det löst även om du kör maskinen på annan platts... (lätt o byta då) Jag skulle dock be nån mäta med fasföldsmätare så att
faserna i uttags-hansken är kopplade i rätt följd. Och sen fixa maskinen.. Jag hade samma problem med hydroforpumpen. men då visade det sig att RST var uppmärkta på inkommande kabel..

Krillew skrev:
Hum... Ja nackdelen med att byta i handsken är att om du tar med maskinen till annan platts så kommer den garanterat gå fel riktning där...

Eller inte......det beror ju helt på i vilken ordning faserna sitter i centralen....det är lika troligt att fasföljden är fel i maskinens hane som i vilken hona som helst var som helst....ingen vet helt enkelt.

Glufsglufs skrev:
Eller inte......det beror ju helt på i vilken ordning faserna sitter i centralen....det är lika troligt att fasföljden är fel i maskinens hane som i vilken hona som helst var som helst....ingen vet helt enkelt.
Du har rätt..
det är väl därför det finns hanskar som man kan växla två faser..

Allright! Tack för snabba svar. Tror att det blir någon som kan det här som får prova sig fram med faserna...

Krillew skrev:
Du har rätt..
det är väl därför det finns hanskar som man kan växla två faser..
Japp, och dom är ju smidiga på maskiner/skarvkablar som flyttas ofta.

Man kan ha en kort kabel, typ 0,5 meter med fasvänd handske i ena. Då har man altid möjlighet till att fasvända vid fel eller köra utan vid rätt fasföljd!

• Gilla
Lukas Långaström
  • Laddar…
electrocuted skrev:
eller så köper man en: [länk]
... jamen, det är ju såklart att det finns en produkt för ens lilla behov :-)

Mikael_L
Men det finns ju en finess med att vända någonstans i den egna anläggningen.
Är din maskin rätt kopplad så funkar den ju redan bra på de flesta ställen.

Ändrar du i handsken på din egna maskin så funkar den ju ofta inte bra på andra ställen, samt de flesta andra saker du släpar in i ditt garage går åt fel håll, kompressorer osv.
Du får hålla på och skifta faser i handskarna jämt.

Enklaste stället att ändra i den egna anläggningen är att bryta strömmen till trefasuttaget, öppna själva uttaget och skifta plats på två faser där.

MIkael, jag tror att du har rätt. Jag är dock osäker på vilka två det är som jag skall byta på, av de 3 som kan komma ifråga, eftersom jag är osäker på vad som händer om jag gör fel.

Bulldog skrev:
MIkael, jag tror att du har rätt. Jag är dock osäker på vilka två det är som jag skall byta på, av de 3 som kan komma ifråga, eftersom jag är osäker på vad som händer om jag gör fel.
byta fas mot fas blir aldrig fel, ge sjutton i den blå och gulgröna bara

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.