Från Voltimum, en aning urklippt från ett större sammanhang - det blev roligare så ;)
Elsäkerhetsverket ser gärna att alla som utför elinstallationsarbete har lämplig behörighet

Vad menar hon med detta, kan nån förklara? Kan väl bara finnas en behörig installatör man jobbar under sen kvittar det vilken behörighet man själv har..

Följ länken för att läsa hela artikeln.

Egentligen är det huvudet på spiken. Finns många med behörighet som inte är lämpliga ;)

Det som nämns senare i artikeln är ju intressant:

1. Att anställningsförhållandet kan utgöra ett handelshinder (enligt EU, får man förmoda)
2. Att det är den som UTFÖR arbetet som är ansvarig

Det låter i mina öron som om:

1. Kravet på att yrkesmannen skall vara ANSTÄLLD hos en behörig elektriker är ett problem. Man borde även kunna vara inhyrd. (Nu går väl Elektrikerförbundet i taket.)

2. Det kommer att ställas formella krav på installatören. Det går inte bara att hämta en kille på gatan. (Nu går väl EIO i taket.)

;)

mycke_nu skrev:
Det som nämns senare i artikeln är ju intressant:

1. Att anställningsförhållandet kan utgöra ett handelshinder (enligt EU, får man förmoda)
2. Att det är den som UTFÖR arbetet som är ansvarig

Det låter i mina öron som om:

1. Kravet på att yrkesmannen skall vara ANSTÄLLD hos en behörig elektriker är ett problem. Man borde även kunna vara inhyrd. (Nu går väl Elektrikerförbundet i taket.)

2. Det kommer att ställas formella krav på installatören. Det går inte bara att hämta en kille på gatan. (Nu går väl EIO i taket.)

;)
Det där att hyra/hyra ut mellan firmor är ett jävla skit för elektrikerförbundet är duktiga på att bråka med det. Men, formella krav på installatören har vi väl redan?

Ska bli intressant att se vad de kommer fram till

Slugge skrev:
Vad menar hon med detta, kan nån förklara? Kan väl bara finnas en behörig installatör man jobbar under sen kvittar det vilken behörighet man själv har..
Hon kanske menar att den som utför arbetet ska ha lämplig behörighet?

Står ingenstans i de citatet iaf (har inte läst artikeln) att hon menar just Allmän Behörighet.

Glufsglufs skrev:
Men, formella krav på installatören har vi väl redan?
Vilka då?

mycke_nu skrev:
Vilka då?
Utbildning och certifikat från ECY. Visst, vissa anställer vad som helst men på många firmor så får man inte mer än lärlingslön om man inte har godkända betyg vilket är ett krav för att få ut certifikat när lärlingstiden är slut. Tror både SEF och EIO är överens om detta.

Jag tror det hade varit MYCKET bättre för alla inblandade - förutom SEF och EIO, möjligen - om det fanns formella krav. Installatörerna skulle få högre lön och en bättre förhandlingsposition (utan hjälp från facket) och konsumenterna skulle få ett bättre jobb utfört, om än kanske till en något högre kostnad.

mycke_nu skrev:
Jag tror det hade varit MYCKET bättre för alla inblandade - förutom SEF och EIO, möjligen - om det fanns formella krav. Installatörerna skulle få högre lön och en bättre förhandlingsposition (utan hjälp från facket) och konsumenterna skulle få ett bättre jobb utfört, om än kanske till en något högre kostnad.
SEF är förutom kanske kommunal det sämsta jäkla fack som finns........

Sveriges Ingenjörer är ingen höjdare heller. Maken till mesar har man sällan skådat.. :@

Glufsglufs skrev:
SEF är förutom kanske kommunal det sämsta jäkla fack som finns........

Vad grundar du det på?
Jag vet tvärt om inget förbund som ställer upp så mycket för sina medlemmar som sef gör.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.