2 680 läst ·
20 svar
3k läst
20 svar
Dagens citat från elsäk...
Sida 1 av 2
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 924 inlägg
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 924 inlägg
Följ länken för att läsa hela artikeln.
Egentligen är det huvudet på spiken. Finns många med behörighet som inte är lämpliga 
Det som nämns senare i artikeln är ju intressant:
1. Att anställningsförhållandet kan utgöra ett handelshinder (enligt EU, får man förmoda)
2. Att det är den som UTFÖR arbetet som är ansvarig
Det låter i mina öron som om:
1. Kravet på att yrkesmannen skall vara ANSTÄLLD hos en behörig elektriker är ett problem. Man borde även kunna vara inhyrd. (Nu går väl Elektrikerförbundet i taket.)
2. Det kommer att ställas formella krav på installatören. Det går inte bara att hämta en kille på gatan. (Nu går väl EIO i taket.)

1. Att anställningsförhållandet kan utgöra ett handelshinder (enligt EU, får man förmoda)
1. Kravet på att yrkesmannen skall vara ANSTÄLLD hos en behörig elektriker är ett problem. Man borde även kunna vara inhyrd. (Nu går väl Elektrikerförbundet i taket.)
2. Det kommer att ställas formella krav på installatören. Det går inte bara att hämta en kille på gatan. (Nu går väl EIO i taket.)
Det där att hyra/hyra ut mellan firmor är ett jävla skit för elektrikerförbundet är duktiga på att bråka med det. Men, formella krav på installatören har vi väl redan?mycke_nu skrev:Det som nämns senare i artikeln är ju intressant:
![]()
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Ska bli intressant att se vad de kommer fram till
Hon kanske menar att den som utför arbetet ska ha lämplig behörighet?Slugge skrev:
Står ingenstans i de citatet iaf (har inte läst artikeln) att hon menar just Allmän Behörighet.
Jag tror det hade varit MYCKET bättre för alla inblandade - förutom SEF och EIO, möjligen - om det fanns formella krav. Installatörerna skulle få högre lön och en bättre förhandlingsposition (utan hjälp från facket) och konsumenterna skulle få ett bättre jobb utfört, om än kanske till en något högre kostnad.
SEF är förutom kanske kommunal det sämsta jäkla fack som finns........mycke_nu skrev:Jag tror det hade varit MYCKET bättre för alla inblandade - förutom SEF och EIO, möjligen - om det fanns formella krav. Installatörerna skulle få högre lön och en bättre förhandlingsposition (utan hjälp från facket) och konsumenterna skulle få ett bättre jobb utfört, om än kanske till en något högre kostnad.