1 578 läst ·
11 svar
2k läst
11 svar
Hur byta TRÖGA Fk?
Har en kopplingsdosa i golvet som jag måste flytta 2 m. Mot vägg. Problemmet är att byta ledare. Dom går ej att rubba! Går direkt till centralen. Uppskattar till ca 17m. I golv o väggar. Har försökt med att stoppa in både nylon som stål fjäder. Även att dra i dessa 3 Fk 1.5. Utan att lyckas. Har ni några andra tips?
En kopplingsdosa i golvet?? Måste varit hemmapulare i farten, är ni 2, en som drar, en som trycker? Och det rubbar sig inte? Då kan du nog glömma det röret, kan ju alltid testa spraya in glidmedel, kolla så det inte finns fler dosor eller annat på vägen!
Är du säker på att dom går direkt till centralen? Kanske är en dosa på vägen?
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Låter som en genomspikning eller veckat rör. Inte så mycket att göra åt om du inte vill bryta upp.
Hempulare? Snarare en idiot.
Det fins inga andra dosor. Kollade med tryckluft.
Vilket glidmedel är lämplig att använda?
Kan tänka mig koppla på en dammsugare i ena ändan och spraya på i andra. Men med vad?
Det fins inga andra dosor. Kollade med tryckluft.
Vilket glidmedel är lämplig att använda?
Kan tänka mig koppla på en dammsugare i ena ändan och spraya på i andra. Men med vad?
Siliconspray och i måttligga mängder, men går ledningarna inte rubba är det inte otroligt att den som satt en kopplingsdosa i golvet även fixat nått veck på rören. Man sätter ALDRIG en kopplingsdosa i ett golv.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
En fråga som dyker upp i mitt huvud är hur är dosan skyddad? Sitter det ett vanligt doslock på dosan eller? Vart på golvet är den placerad? I ett hörn eller mitt på golvet eller?
//Patrik
//Patrik
Hur uteslöt du detta med tryckluft? Jag stog en gång och bråkade som en fåne med både fjäder och tryckluft för att komma igenom ett rör och det visade sig efter en stund att det iaf fanns en dosa på vägen, tryckluften åker ju rätt igenom.kamilenski skrev:
Lyssnade vid centralen. Skruvade ut säkringen. Bara utebelysningen slocknade. Kollade alla uttag. Sen kopplade bort den. Jag vill inte ha dosor i golvet. Hade annat slocknat, hade jag letat vidare.mrfrenzy skrev:
Jag har varit med om något liknande.
Det var en säkring för ute belysningen som gick helatiden.
Strömbrytaren, en väggdosa och centralen var placerad inom 3m från varandra i hallen.
Jag försökte följa trådarna med dom var stum från strömbrytaren till dosan och samma sak från centralen till dosan.
Efter mycket letande så hittade jag ytterligare en dosa som man bara kom åt utifrån. Huset var tillbyggt ett antal ggr samt tilläggsisolerat. Så mellan det nya yttertaket under 50cm diverse isolering så hittade jag den felande dosan som troligtvis varit en takdosa i hallen innan dom gjorde ett nytt innertak.
Så kabeln som borde gå rakavägen upp till väggdosan och sedan ut gick via omvägen genom takdosan där den var skarvad med toppklämmor där av att det inte gick att rubba och sedan till väggdosan. från centralen gick det också via takdosan och sedan till väggdosan.
Så ett litet tips, kolla så att det inte finns några väggdosor som sitter bakom tapeter, bakom paneler osv.
Det finns så många händiga snickare och renoverare....
Det var en säkring för ute belysningen som gick helatiden.
Strömbrytaren, en väggdosa och centralen var placerad inom 3m från varandra i hallen.
Jag försökte följa trådarna med dom var stum från strömbrytaren till dosan och samma sak från centralen till dosan.
Efter mycket letande så hittade jag ytterligare en dosa som man bara kom åt utifrån. Huset var tillbyggt ett antal ggr samt tilläggsisolerat. Så mellan det nya yttertaket under 50cm diverse isolering så hittade jag den felande dosan som troligtvis varit en takdosa i hallen innan dom gjorde ett nytt innertak.
Så kabeln som borde gå rakavägen upp till väggdosan och sedan ut gick via omvägen genom takdosan där den var skarvad med toppklämmor där av att det inte gick att rubba och sedan till väggdosan. från centralen gick det också via takdosan och sedan till väggdosan.
Så ett litet tips, kolla så att det inte finns några väggdosor som sitter bakom tapeter, bakom paneler osv.
Det finns så många händiga snickare och renoverare....
Klicka här för att svara