2 680 läst ·
20 svar
3k läst
20 svar
Dagens citat från elsäk...
De strejkar för minsta lilla. Men de åstadkommer ju ingenting! Både snickare och rörmokare har oftast bättre betalt än elektriker (vilket jag tycker är märkligt).Akzid skrev:
Elektriker har sjukt hög medlemsavgift (iaf då jag var med)
Vad åstadkommer de inte?Rrrrr skrev:
Det är mer eller mindre upp till var och en hur mycket man vill tjäna. Vi har ett ackorssystem som ligger till grund för all lönesättning. På de allra flästa byggen jag har varit på har vi varit den yrkesgrupp som legat i topp vad gäller löner.
Jag vet inget förbund som ställer upp så mycket för medlemmen. Har du problem kommer ombudsmannen ut och hjälper dig på plats oavsett om det gäller hur du ska mäta eller en skyddsfråga.
Att SEF är "svagt" och att elektriker har relativt dåligt betalt beror på att dom flesta elektriker är "firmagubbar" som aldrig skulle tänka sig att byta arbetsgivare, dom är oftast mycket lojala och ställer nästan alltid upp på arbetsgivarnas önskemål, långt utanför deras arbetsområde, utan att ställa krav på kompensation. Det vimlar av små enmansföretag som har låga kostnader och är nöjd med ett lägre timpris och därmed håller nere prisbilden.
Det är ingen slump att vinsterna är större på dom stora projekten, där bara dom stora kan vara med.
Det är ingen slump att vinsterna är större på dom stora projekten, där bara dom stora kan vara med.
Håller med..elmont skrev:Att SEF är "svagt" och att elektriker har relativt dåligt betalt beror på att dom flesta elektriker är "firmagubbar" som aldrig skulle tänka sig att byta arbetsgivare, dom är oftast mycket lojala och ställer nästan alltid upp på arbetsgivarnas önskemål, långt utanför deras arbetsområde, utan att ställa krav på kompensation. Det vimlar av små enmansföretag som har låga kostnader och är nöjd med ett lägre timpris och därmed håller nere prisbilden.
en elektriker har nog tappat rätt rejält lönemässigt sedan t.ex. 20-talet.
då var väl en elektriker på gränsen till helig skapelse som kunde tämja denna obegripliga kraft, och såvitt jag förstår var elektrikern i klass med ingenjören utbildnings och lönemässigt, numera är det ju nästan som en vanlig byggarbetare, lite orättvist kan man tycka, för det krävs ju lite mer hjärna att bli en bra elektriker än att bli en bra plåtslagare eller rörmokare..
då var väl en elektriker på gränsen till helig skapelse som kunde tämja denna obegripliga kraft, och såvitt jag förstår var elektrikern i klass med ingenjören utbildnings och lönemässigt, numera är det ju nästan som en vanlig byggarbetare, lite orättvist kan man tycka, för det krävs ju lite mer hjärna att bli en bra elektriker än att bli en bra plåtslagare eller rörmokare..
Löneläget ser helt annorlunda ut längre upp i landet än vad det gör här nere i skåne. På firman jag jobbar ligger snittet på 205kr i timmen (430k/år+ersättningar) på fullbetalda montörer. Medan en inhyrd kille vi hade från sundsvall hade en årsinkomst på 290K. Den strörsta skillnaden är att vi mäter alla våra jobb på ackord medan sundsvalls killen visste knappt vad ackord var och gick på sin grundlön. Och eftersom ackordet ligger till grund för lönesättningen har vi även högre grundlön än sundsvalls montören.
Att SEF skulle vara ett dåligt fackförbund kan jag inte hålla med om. Dom ställer upp till 100% vid problem. Slår man en signal på förmiddagen så är dom ute på plats på eftermiddagen.
Har även för mig att SEF var utnämnda till sveriges starkaste fackförbund för ett par år sen.
Att SEF skulle vara ett dåligt fackförbund kan jag inte hålla med om. Dom ställer upp till 100% vid problem. Slår man en signal på förmiddagen så är dom ute på plats på eftermiddagen.
Har även för mig att SEF var utnämnda till sveriges starkaste fackförbund för ett par år sen.
Redigerat:
Klicka här för att svara