16 449 läst ·
22 svar
16k läst
22 svar
ingen El trots att automatsäkring är återställd
Överlast är nog inte ett värsta fall senario.......tycker jag i alla fall.Bo.Siltberg skrev:
Nä, vi snackade just då om regelrätta kortisar, deras tester, släckkammare av olika material, tjocklek i metalldelarna osv.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 924 inlägg
Jag tror nog vi får hålla isär överlast (~15A) och kortslutning (~500A) ni vi pratat om livslängd på dvärgar.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 924 inlägg
Ok, om jag läser igenom "debatten" ovan så tolkar jag det som att eftersom mina Dvärgbrytare tydligen är av sämsta möjliga sort så kan det mycket väl ha räckt med belastningen som uppstod när jag startade sågen för att dvärgbrytaren skulle lösa ut och tillslut gå sönder....
MEN om jag hade haft "kvalitets dvärgbrytare" typ Hager så skulle jag behövt vara orolig om en dvärgbrytare hade gått sönder, då hade det troligtvis varit större fel som orsakade detta, typ en kortslutning i el-systemet...
Är det en rimlig tolkning?
Kan det vara så att det är ngn form av kortis i sågen som gör att brytaren löser ut och orsakar så hög last att brytaren går sönder?
Det jag bör se till är att om jag ska köra vidare med kap/gersågen (om den nu inte är trasig) så bör jag göra det på uttag avsäkrade med C10 dvärgar istället för B10.
MEN om jag hade haft "kvalitets dvärgbrytare" typ Hager så skulle jag behövt vara orolig om en dvärgbrytare hade gått sönder, då hade det troligtvis varit större fel som orsakade detta, typ en kortslutning i el-systemet...
Är det en rimlig tolkning?
Kan det vara så att det är ngn form av kortis i sågen som gör att brytaren löser ut och orsakar så hög last att brytaren går sönder?
Det jag bör se till är att om jag ska köra vidare med kap/gersågen (om den nu inte är trasig) så bör jag göra det på uttag avsäkrade med C10 dvärgar istället för B10.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 924 inlägg
Låter som en bra tolkning tycker jag.
Det är nog ändå rätt ovanligt att även billiga dvärgar går sönder så här fort.
Något fel på sågen är det nog inte. Den ligger väl på runt 2kW så en startström på +30A är helt ok.
Det är nog ändå rätt ovanligt att även billiga dvärgar går sönder så här fort.
Något fel på sågen är det nog inte. Den ligger väl på runt 2kW så en startström på +30A är helt ok.
Ok, vet ju inte hur gammal dvärgen som gick sönder är. Den kan ju ha hängt med ett tag och "misshandlats" av tidigare ägare till huset!
Sågen är på 1600 W.
Ska testa den i ett uttag ute i förrådet ikväll, som har porslinssäkringar, så får vi se om det fungerar bättre där.
Tack för alla inspel och tips.
Sågen är på 1600 W.
Ska testa den i ett uttag ute i förrådet ikväll, som har porslinssäkringar, så får vi se om det fungerar bättre där.
Tack för alla inspel och tips.
Klicka här för att svara