Hej!

Eftersom jag jobbar som fastighetsskötare så byter man ut några hundra vägguttag och strömbrytare per år. Jag har alltid kört med VU och strömställare med snabbkoppling och sedan klor som man skruvar fast, så spänner de mot dosan och sedan sitter det fast.

Men nu har jag följt lite trådar här på forumet, och en del elektriker verkar nästan mena att det skulle vara farligt ut säkerhetssynpunkt?

Självklart ser jag till att jag inte klämmer någon ledare och att uttaget verkligen sitter fast. Mig veterligen har ingen ringt tillbaka under mina två år och sagt att uttaget lossnat eller glappar etc.

Även elektrikern som vi samarbetar med har inte sagt någonting när han sett vad jag skruvar upp.

Tar gärna i mot synpunkter på denna fastsättning och om vad ni proffs anser om denna.

Finns det gängade hål i väggdosan, så tycker jag att man skall använda den fastsättningen och inte "klämmorna". De där klämmorna är väl mest användbara i gamla dosor utan gänga för fastsättning av VU.

Uttag som sätts enbart med klor sitter oftast dåligt, jag skulle ALDRIG sätta uttag enbart med klor. Har inte dosorna fästskruvar använder jag ELKOs dosclips dom sitter bra. Ett alternativ är att skruva fast uttagen i väggen med hjälp av hålen i uttagsinsatsens ram.

Du ska se till att uttaget sitter ordentligt. Hur du sedan åstadkommer detta är upp till dig!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.