Hej,

Jag behöver kunna varvtalstyra en enfaspump som är 230V 50Hz
Tanken är att reglera den med en 0-10VDC signal.

Det lär finnas någon PWM mojäng, har dock bara hittat sådan till LED lampor.
Finns det någon som klarar 200W?

//Jeppson

Det finns lite olika enfas frekvensomriktare .
Jag gillar ABB:s dessa är enkla att driftsätta och pålitliga.
Om jag minns rätt borde en modell typ ACS141 passa.
Den går att styra via 0-10 V eller 4-20mA.
Men den är garanterat 3-4ggr så dyr som pumpen .

Leta reda på om det finns styrmoduler till just din pump.
Jag vet att ex grundfors har detta till sina pumpar men troligen är de inte gratis dessa heller.

Det beror på vad för slags motor det är. En PWM-mojäng låter som något man har till kolborstade likströmsmotorer. (Dessa kan ofta gå på växelström också).

En frekvensomriktare har man till en asynkronmotor. Om din pump har en asynkronmotor som är kopplad med startkondensator för att köras med bara en fas så bör man ta bort kondensatorn och låta alla tre faserna gå in i frekvensomriktaren.

Till små motorer har man ofta en enkel reglering med en triac som kapar bort en del av sinusvågen. Detta fungerar bra till likströmsmotorer men skapar mycket värme i asynkronmotorn. Jag vet inte var man får tag på sådana.

Erik

Pumpen är en DAB VA55/180 Enfas 230V
0,2 - 0,36Amp. Det sitter en stor kondning i den på 2,5uF.
Jag har fått tag på en Danfoss frekvensare modell liten( max 2Kw)
Hade ju varit kanon om det går att ta bort kondensatorn och köra pumpen på tre faser som Erik nämner.

Tror ni det är möjligt?

Kommer du åt anslutningarna? Från motorns lindningar kommer troligen tre ledare. Två av dessa går till fas och nolla. Kondensatorn sitter mellan den tredje ledaren och fasen eller nollan. Om du tar bort kondensatorn så har du dina tre faser att koppla in i frekvensstyrningen. Har du i stället sex trådar så skall det kopplas olika beroende på om motorn skall vara Y eller D-kopplad.

Jag har i manualen till en frekvensstyrning läst att man kan skada IGBTerna om man låter kondensatorn sitta kvar. Det enda problemet jag kan komma på är om pump, kondensator och anslutningar är ingjutna och oåtkomliga. Annars skall det fungera.

Erik

men en enfas asynkronmotor gjord för kondensatordrift är väl inte lindad på samma sätt som en trefasmotor, huvudlindningen är väl anpassad för 180gr fasförskjutning och hjälplindningen i 90gr mot denna?
i en trefasare så är det 3 lindningar fördelade på 120grader emellan.

Hade samma dilemma för ett tag sedan. Men den motorn var på 900w. Hittade En tyristor som klarar 50A och styrs med 1-10V. Har dock inte hunnit prova den än. Www.basi.se

electrocuted skrev:
men en enfas asynkronmotor gjord för kondensatordrift är väl inte lindad på samma sätt som en trefasmotor, huvudlindningen är väl anpassad för 180gr fasförskjutning och hjälplindningen i 90gr mot denna?
i en trefasare så är det 3 lindningar fördelade på 120grader emellan.
Det var mer än jag visste. Jag vet att en ordinär trefasmotor kan kopplas för enfasdrift med hjälp av en kondensator och att det görs många gånger. Jag har sett prylar som levererats med en lös kondensator så att man själv fick välja enfas eller trefas. Om motorn från början är lindad annorlunda för att gå med enfas kanske min idé fungerar sämre.

Erik

Behöver regleringen ske steglöst?
Om inte kan man använda en transformator för att sänka spänningen,

Om man tar bort kondensatorn för att köra den på trefas, måste man då ha tillgång till trefas 230v eller fixar frekvensomriktaren att sänka spänningen?

pappan skrev:
Om man tar bort kondensatorn för att köra den på trefas, måste man då ha tillgång till trefas 230v eller fixar frekvensomriktaren att sänka spänningen?
Om det inte är en uråldrig frekvensomriktare så kan maxspänningen ut fritt ställas in till önskat värde så länge detta är under matningsspänningen. Alltså max 230V om det är en enfas frekvensstyrning och 400V om det är en trefas frekvensstyrning.

Erik

spinout skrev:
Hade samma dilemma för ett tag sedan. Men den motorn var på 900w. Hittade En tyristor som klarar 50A och styrs med 1-10V. Har dock inte hunnit prova den än. Www.basi.se
Helt klart intresant med Basi Tyritstorstyrning.
Däremot skulle jag vilja använda den nya frekvensare jag fått tag på i första hand.

Jag har mailat till DAB och väntar på svar från dom om det är möjligt att ta bort kondningen och köra den som trefas motor.

Med en tex ABB frekvensare kan du mata den 1-fas och ta ut 3-fas. Koppla motorn D kopplad (ska se ut som III på plinten.)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.