Bo.Siltberg skrev:
Varje strömkrets ska kunna brytas, så det blir två huvudbrytare i så fall.
Aha!

Räcker dvärgbrytarna i sig som brytare (speciellt om det är en 'tredubbel' med gemensamt handtag)?

Intressant att kravet finns, samtidigt som det verkar vara helt okej att dela inkommande matning från mätartavlan dels till en centrals huvudbrytare och dels till vidarematningen. Eller får en sådan förgrening inte ske vid ena centralen?

Vissa dvärgbrytare fyller kraven andra inte, det är till att läsa på om dom olika fabrikaten och modellerna.

Nej, jag tolkar det inte så. Jag tolkar strömkrets/installation/apparat i fallet med en central som allt efter kabelns inkopplingspunkt i hela centralen. Man bör alltså kunna bryta strömmen till alla delar av centralen, inkl dom dvärgar som matar en undercentral, för att kunna arbeta i centralen.
I båda fallen (med eller utan brytare) kan man se det som två matningar till centralen vilket kräver extra uppmärkning om det inte klart framgår av placering och avskärmning vad som matas från vad.

Det är väl ingen som ens kommer på tanken att koppla in dvärgar före huvudbrytaren? :O

mycke_nu skrev:
Det är väl ingen som ens kommer på tanken att koppla in dvärgar före huvudbrytaren? :O
Apparatskåp till hissar kanske följer andra regler, men där är det vanligt med en dvärgbrytare före huvudbrytaren som matar en lampa i skåpet så att man kan ha tänt trots att huvudbrytaren är avstängd. Samma säkring brukar mata lyset i hisskorgen. Jag har även provat att koppla in saker på plint i skåpet och upptäcka att den plinten hade spänning med huvudbrytaren avslagen.

Erik

Nä, SS 436 40 00 har friskrivit sig ifrån hissar.:S

mycke_nu skrev:
Det verkar väl faktiskt vara det absolut mest praktiska, om man har scenariot att det går t.ex. 4-6mm2 ledning från mätartavlan till första centralen, och det sedan går 2.5mm2 till en undercentral.

Men visst, med en bra normcentral så är kapslingen ofta så bra att det funkar att arbeta med ström påslaget på centralen, så då är väl behovet av att slå av huvudbrytaren på en central inte så stort. (Hager klarar väl IP20 med locket avtaget, fast man har ju bara enkel isolering på FK & co)...

Alltså - om det finns tillräckligt grov kabel till den tidigare undercentralen så tolkar jag det som att det är helt OK om man använder huvudbrytaren som kopplingsplint (på inkommande sidan) och går vidare till en parallell central. Då slipper man en fördelningslåda och det är bara på inkommande sidan av huvudbrytaren det finns spänning då man slår ifrån huvudbrytaren.

Ja. Den skall vara minst lika grov och minst lika många ledare som den inkommande kabeln.

Arean på kablen måste ha med säkringen (huvudsäkringen) att göra och det är väl ointressant om de är lika grova!? Däremot brukar tillverkare av skruvplintar (och anslutningar på tex huvudbrytare) vilja att kablar har samma area då de ligger på samma skruvanslutning (om de tillåter detta). Antalet ledare borde vara givet - 4 st för TN-C och 5 st för TN-S!

Går man ner i area så måste det märkas upp vid huvudsäkringarna.

Vid utbyggnader bör man lägga femledare även om man har TN-C för övrigt annars försvårar man en senare övergång till femledare om den första kabeln skulle bytas ut i framtiden.

Men, är jag fortfarande ensam om att tycka att det är en vettig idé att ha tre dvärgar före huvudbrytaren på en central om dessa tre dvärgar matar en annan central (med en ledning som är för klen för att matas direkt från mätartavlans huvudsäkringar)?

Med egen huvudbrytare och 3 dvärgar så blir det en egen elcentral, om det då sätts på en egen rad eller annars fysiskt avgränsas (ett antal tomplatser) mot resten av elcentralen så är det OK.

Protte

• Gilla
Seberl
  • Laddar…
Om man nu skall skydda en ledning som går vidare så skulle jag dessutom vilja sätta en brandskyddsautomat för att förhindra brand i samband med genomspikning eller gnagarangrepp. Detta är krav i lantbruk, men inte en helt dum idé annars heller.

yxis skrev:
Men, är jag fortfarande ensam om att tycka att det är en vettig idé att ha tre dvärgar före huvudbrytaren på en central om dessa tre dvärgar matar en annan central (med en ledning som är för klen för att matas direkt från mätartavlans huvudsäkringar)?
Förstår inte iden...vad kostar en huvudbrytare? Liksom inget att fundera över.
Man bör överväga en 300mA JFB för brandskydd också som nämnts ovan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.