Hejsan !!

Har ett hus byggt -77
Finns ingen jordfelsbrytare.
Ska nu få en monterad.
Är lite påläst ang. el och nyfiken..tänker dock inte montera denna själv.

meen.. öppnade min gammla elcentral och tittade lite.
Blev nyfiken.. har tre faser och en "nolla" in i huset. (dock är alla tre svarta)
faserna sitter på varsin rad i el centralen. nollan går till nollskenan.. och den är i sin tur sammankopplad med "skyddsjorden". Vet att elektrikern kommer sära på dessa senare..
Men nu till min nyfikna fråga... "nollan" som kommer in i elcentralen sitter alltså fast på skennan som alla skyddsjordar sitter på.. den skennan sitter som läängst ner.. närmast porslin säkringen.. den andra "noll" skenan den sitter lite högre upp.. och ser inte ut att vara samman kopplad med nånting i elcentralen.. ska det verkligen vara så? Borde inte alla "noll" kablar sitta närmast porslinet.. och skyddsjordarna lixom längra upp utan anslutning till nått just??

Bara nyfiken.. antar att elektrikern får reda ut detta !! :)

d^_^b

PEN (kombinerad nolla och skyddsjord) ska komma in på skyddsjordskenan som i sin tur är ihopkopplad med nollskenan antingen med en nollskruv eller en bygel av RK eller dyl.

//Patrik

Ok !! Så då är det alltså rätt att "nollan" kommer in på skyddsjordsskenan alltså !! :)

Förr hette det inkommande nolla (numera PEN) och den går till skyddsjordskenan.

Protte

Huvudnolla har jag hört nångång

Huvudnollan eller inkommande nollan ligger ofta fel på äldre anläggningar. Den brukar ligga på nollskenan, troligen därför att den hette nolla och man därför tog man för givet att den skulle ligga på nollskenan.

skyddsjorden var ju något som växte fram "ur nollan" så småningom, det började med uttag med s.k. "skyddskontakt" som nollades direkt i vägguttaget, sedan utvecklades det till separata N och J ledare fram till central, där båda lades på samma huvudnollskena, sedan när jordledarna blev fler än en satte man allihop i en jordryttare som sattes på en skruv på huvudnollskenan, och tillsist delade man upp skenorna i separata, och bestämde att inkommande nolla skall av säkerhetsskäl läggas på jordskenan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.