Jag funderar på att dra el till uthuset 15 meter från huset, och ska man göra enligt konstens alla regler verkar det som man ska gräva en 40-70 cm djup kanal, lägga i sand för att skydda kabeln, lägga ner EKKJ-kabel direkt i jorden eller EKLK-kabel i slang, sand ovanpå kabeln, gul skyddsmarkering ovanpå, och en till gul skyddsmarkeringsband på ca 10 djup under gräset. Inkoppling av behörig elektriker.

Problemet är bara att mellan huset och uthuset ligger en berghäll som på vissa ställen är täckt av ett gräsbevuxet jordlager som bara är några centimeter tjockt. Ska man göra en installation enligt regelboken verkar det som man måste spränga, och det har jag ingen lust till. Så jag funderade på att ta en genväg och gräva ner en kraftig PEM-slang med draglina så djupt det är möjligt, gul skyddsmarkering direkt ovanpå slangen och sedan fylla på med ett tunt jordtäcke på några centimeter på de platser där jordlagret är för tunt för att täcka slang+skyddsband.

Rent tekniskt så borde det fungera och skydda kabeln väl, men är det i strid med några regler så att det kan orsaka försäkringsproblem etc? Eller finns det kanske någon bättre lösning? Jag skulle helst slippa luftledning.

Det finns rör som man kan förlägga öppet på berg (styvare och hårdare och givetvis dyrare). Tror de heter SRE-P, de är svarta...

På öppet berg borde det fva ok att lägga EKKJ täckt med U-format galvat kabelskydd("gnagskydd") som skruvas fast med klammer i berget,... (Men då får du skrapa bort jorden)

Hängkabel då?

nej då skulle jag använt bergrören floppman nämnde, dom är kraftiga och tål att köras över, det gör inte en tunn galvad uprofil.

eller ett ännu bättre alternativ- luftledning.

Eller hyra en stenkap modell större och lägga ner vanlig slang..

Eller gräv bort den lilla jord som finns, några dm brett, Tvätta ren stenhällen, Lägg sedan en EKKJ och gjut in den i betong (Eller lägg den i ett "gulrör" som du gjuter in mot berget)..

Om betongen fäster mot berget, kan det vara ett bra förslag. Men fäster den?

kamilenski skrev:
Om betongen fäster mot berget, kan det vara ett bra förslag. Men fäster den?
Tillräckligt mycket och det lär inte röra sig..(blir jättetungt..& fastnar i ojämnheter.). Annars kan man ju alltid borra några hål och köra ner några bultar/armeringsjärn och då lär det sitta ordentligt..

Kan vatten tränga in mellan betong och berg och sedan frysa lär det inte hålla så länge.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.