Om kabeln är klammrad på vägg i HELA sin längd kan du säkra den 16A med dvärgbrytare och 13A med smältsäkring.

• Image2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
solros18 skrev:
Bra idé med att lägga kabeln i ett rör med pumpande vatten, då kanske man blir av med knottjävlarna iaf :-)

Tanken var att de olika ledarna skulle vara på varsin fas, dvs en 10 A säkring för den ledaren som går till poolpumpen + belysning, pumpen drar bara 160W och belysningen ca 100W så det klarar sig, och en 13 A för värmaren enbart, inget annat på denna. Kabeln ligger som sagt uppe intill vägg under takutsprånget och är i skugga hela dagarna. Är det i så fall yttre värmen eller "förlustvärmen" iom att den är så lång som man ska oroa sig för?

Tackar på förhand för alla era svar !
Men inte ska du väl ha olika ampere på en 2-fas grupp? Ha samma storlek på säkringarna samt som nämnts tidigare att dom två ledarna ska ligga på olika faser. Dvs att dom båda ska inte ligga på samma fas som kommer till centralen och nu är vi inne på jobb du behöver elektriker till.

Hej GlufsGlufs + alla andra!

Tackar för all er hjälp, jag uttryckte mig lite korkat eftersom det ska vara 13 A på båda faserna. Jag har vänt och vridit på detta och kommit fram till att det blir nog ny kabel 5g2,5mm2 istället.

Klokt beslut.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.