9 806 läst ·
29 svar
10k läst
29 svar
Undercentral -> parallell central?
Sida 1 av 2
Medlem
· Stockholm
· 376 inlägg
Vi har idag två elcentraler i vår villa. Den ena ligger som undercentral till den andra och är säkrad med en 3-fasgrupp.
Vi ska nu snygga till husets elsystem och byta båda centralerna till moderna normcentraler med dvärgbrytare. Två olika elektriker har kommit med anbud och det skiljer ganska mycket i pris. De har också olika sätt att göra det på.
Den billigaste elektrikern vill lägga centralerna parallellt istället. Det innebär att han drar två kablar direkt från huvudsäkringarna och slipper en grupp i den central som tidigare var huvudcentral. Alternativt drar han en kabel till första centralen och lägger en kablen till den andra centralen direkt på inkommande på huvudbrytaren.
Jag tycker att det verkar smidigt och ser ingen anledning till att den ena centralen är undercentral. Dock motsätter sig den dyrare elektrikern detta sätt och hävdar att det inte är korrekt.
Jag ser inget regelfel med att lägga centralerna parallellt och ord står mot ord. Kan någon förklara hur jag ska förhålla mig till att ha undercentral eller två parallella centraler?
/Anders
Vi ska nu snygga till husets elsystem och byta båda centralerna till moderna normcentraler med dvärgbrytare. Två olika elektriker har kommit med anbud och det skiljer ganska mycket i pris. De har också olika sätt att göra det på.
Den billigaste elektrikern vill lägga centralerna parallellt istället. Det innebär att han drar två kablar direkt från huvudsäkringarna och slipper en grupp i den central som tidigare var huvudcentral. Alternativt drar han en kabel till första centralen och lägger en kablen till den andra centralen direkt på inkommande på huvudbrytaren.
Jag tycker att det verkar smidigt och ser ingen anledning till att den ena centralen är undercentral. Dock motsätter sig den dyrare elektrikern detta sätt och hävdar att det inte är korrekt.
Jag ser inget regelfel med att lägga centralerna parallellt och ord står mot ord. Kan någon förklara hur jag ska förhålla mig till att ha undercentral eller två parallella centraler?
/Anders
Medlem
· Västerbottens län
· 18 045 inlägg
Jag tror jag har 9 st parallella elcentraler. Fördelen är att de inte är beroende av varandra, den ena kan ha ström medan man grejar med den andra.
Enda anledningen att ha undercentral är att man kan ha klenare ledning.
Protte
Enda anledningen att ha undercentral är att man kan ha klenare ledning.
Protte
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 810 inlägg
Vore intressant att höra den dyrare elektrikerns förklaring till vad som är regelvidrigt med parallella centraler.
Medlem
· Stockholm
· 376 inlägg
Han har inte lyckats förklara detta utan bara snackat mycket allmänt om att det inte är i linje med hur man brukar göra installationer. För mig som privatperson (dock med hyfsade kunskaper om elinstallation) är det lätt att bli irriterad på lärlingsyrken där fakta är en bristvara...
/Anders
/Anders
Moderator
· Stockholm
· 57 640 inlägg
Kan det möjligen vara så att han vill återanvända kablarna. För paralellkopplingen ger ju att du behöver grövre kabel.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 810 inlägg
Jo, det kan ju finnas praktiska skäl. Eller så har det nånting att göra med regler för sammanlagring. Men om ni räknar med samma totala effektuttag i hela anläggningen så borde ju befintlig huvudledning och huvudsäkringar fortfarande fungera.
Jag har numera två centraler i bostaden och vacklar lite när det gäller parallelkoppling före brytaren i den första centralen.
- Effektvakten måste läggas före huvudbrytarna
- Mellanskyddet som sitter i den första centralen kopplas bort helt om man bryter denna central
+ Att centralerna i övrigt blir oberoende är en klar fördel vid fel och arbete
- Mellanskyddet som sitter i den första centralen kopplas bort helt om man bryter denna central
Spelar det nån roll hur man behöver göra för att installera effektvakten (förutsatt att paralellkopplingen sker i ena centralen, före huvudbrytaren)?mycke_nu skrev:Jag har numera två centraler i bostaden och vacklar lite när det gäller parallelkoppling före brytaren i den första centralen.
Det där sista ser jag som en megafördel. Vem vill liksom dra in 50 meter skarvsladd från 10A-uttaget vid elmätaren om man ska jobba vid en central och vill ha riktig belysning eller liknande?
Hur "får" egentligen en central vara utformad?prototypen skrev:
Får man bygga upp en central så att inkommande ledning förutom huvudbrytaren även matar tre säkringar som i sin tur matar en undercentral, som alltså inte bryts om centralens huvudbrytare bryts?
(Vad säger reglerna om krav på huvudbrytare över huvud taget)?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 810 inlägg
I ditt fall finns det ju skäl till att ha en huvudcentral med undercentral(er). Det torde vara sällan det opraktiska inträffar, för du skruvar väl inte i centralen varje dag :wow:mycke_nu skrev:Jag har numera två centraler i bostaden och vacklar lite när det gäller parallelkoppling före brytaren i den första centralen.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 810 inlägg
Varje strömkrets ska kunna brytas, så det blir två huvudbrytare i så fall.yxis skrev:Hur "får" egentligen en central vara utformad?
Får man bygga upp en central så att inkommande ledning förutom huvudbrytaren även matar tre säkringar som i sin tur matar en undercentral, som alltså inte bryts om centralens huvudbrytare bryts?
(Vad säger reglerna om krav på huvudbrytare över huvud taget)?