Om man nu bortser från att det är vansinnigt fult, så är det något i föreskrifterna som hindrar att man sparkopplar en LED-trafo, dvs kopplar inkommande nolla även till ena terminalen på sekundärsidan?

Mao, kan man använda en gemensam nolla till både 230Vac och 12Vdc retur på en slinga med lite blandade armaturer? :wow:

Nollan definieras som spänningsförande, så sekundärsidan drabbas då av samma isolationskrav som primärsidan.

/Hasse

Nej gör inte det, varför??, hade inte du en hel härva med grön FK??

Vad kommer du att få för ström i nollan? 12V betyder högre ström.

Sedan måste nog LED armaturerna vara godkända för 230V och det kostar och då är det nog inte gjort för ingen vill betala. Får du brott på nollan så kommer 12V installationen att bli spänningsförande.

Ska jag skicka dig en rulle trå?

Protte

Tack för erbjudandet Protte!

Grön får man ju inte använda..

Jag drog i grå FK till alla 12 dosorna eftersom latmasken släppte taget strax efter att jag skrivit inlägget. :)

Får man fråga varför du kom på denna knasiga ide? För mycket semester-öl redan? :rolleyes:

Öl 11:32 på förmiddagen? Näe..då skulle jag somna direkt.

Anledningen var att jag tidigare fått för mig att det fanns 230V LED armaturer för dosmontage. Alltså drog jag två (Hustrun ville även hänga en kristallkrona någonstans) 230 V tändtrådar, N och PE till ett dussin dosor. När det visade sig att jag var tvungen att sätta vanliga LED fattades det en tamp.

I de flesta (elektronik) sammanhang har man en gemensam retur för alla signaler och matningar. Därav frågan. :)

Glad Midsommar!

Rymmer du inte en liten LED converter i dosan då?

Jo, iofs, men dussinet LED-konvertrar ställer sig lite dyrt. Jag tänkte fixa problemet med en central konverter.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.