Byggmaterial & Byggteknik
Ulriza: Tack så mycket! Hur tjock bör frigoliten vara för att vara säker att värmen inte går nedåt om man river spånskivan och ev reglar?
dungala: Tack för tips, ska ta reda på hur det ser ut med en regelsökare så återkommer jag!
kallek: Hej. Har tidigare skrivit i fasadforumet, men provar här då andra diskussioner i ämnet verkar föras här. Vi står i funderingar att byta ut vår enstegstätade putsfasad. Är det någon som gjort detta redan? Vilket system valde ni? Fördelar / nackdelar? Vilka problem stötte ni på under arbetet? Hur mycket bygger alternativen på väggtjockleken? Vill ju helst slippa flytta ut fönstren
slacker: Tro det eller ej - Men MDF är ett levande material som kommer att förändras i storlek mellan varmt och kallt, fuktigt och torrt - Det kan innebära att det blir sprickbildning eller att skivorna dras isär. En annan fråga - Vill du verkligen stå och jobba i -18 och sätta innertak? :)
Chaan: Husen i Hare Krishnas by såg jag för tio år sedan och minns inte fullt, men det var bärande trä iaf, sedan tror jag att det var isolerat med halmbalar. Lera in- och utvändigt. Det var definitivt inte kubb, mackelering, lerbröd, lerhalmsblock eller träflislera, det var antingen halmbalar eller lerhalm.
norrbottenstorpet: 1) Normalt har du väl ett litet mellanrum mellan alla bottenbrädorna (som sedan täcks av lockbräda eller ribb). Detta mellanrum ger ju en mängd små luftningshål mellan de olika facken som skapas av de liggande spikreglarna. Om du har en täckt takfot ventileras fasadutrymmet genom glespanelen 2) Det är mycket små mängder fukt som tränger igenom en målad fasad i bra skick om det inte
JOW: Jag ska lägga 14mm askparkett (märke Arena) på platta på mark. Plattan är isolerad med 30cm frigolit. Plattan gjöts i juni 2010, dvs är 2,5 år gammal. Förra vintern (2011/2012) hölls det till varmgrader (ca 15gr C) med byggfläkt, det var då det började bli träpanel till tak osv och ville därför ha rätt klimat. Hösten 2012 och tills nu har det hållts 18-20gr med byggfläkt. Har
sinuslinus: Standardskivor är 2440 långa men det finns 3 meter också. Kontakta ett snickeri så sågar de till åt dig och sprutmålar.
vectrex: Huruvida det håller eller inte kan inte jag svara på. Men eftersom det inte är någon försumbar vikt (handlar väl om ca 16 ton betong extra) så skulle jag ta in en konstruktör som får räkna på det. Jag tror för övrigt att 50mm betong räcker med tanke på värmespridningen.
etiol: hur ser fasaderna ut , utvändigt , har ni granskat dom noga.??? Och vad har ni i så fall funnit .. Eti..
Mikael_L: [citat] Det är nog lite hängslen + livrem-tänk. Att om det inte blir helt tätt överallt så ska vindväven stoppa ev konvektion som snabbt kan föra ut större mängder fukt till de kallare delarna i väggen där fukten fälls ur. Jag tycker inte vindväven är så dum att sätta dit, fast på ett rent teoretiskt plan tillsamman med perfekt utförande behövs den väl inte.
Buuzzz: Jag sågade vår bänkskiva utan problem med sticksåg. Jag använde även ett splitterskydd på sticksågen och då flisar det ingenting. Jag körde med Festool sticksåg, men andra märken har säkert liknande splitterskydd man kan trycka fast på sågen innan man ska såga.
JOW: Ok, bra tips med reglarna, lite sent nu bara :) Har använt karmskruv förut, men så många lovordar karmhylsa så jag ville prova. Så jag köpte det, och så får det bli, är väl lite inkörning bara... Framquick var ju smart, justera på skruven istället för på hylsan, så slipper man borra upp alla "halvborrade" hål med. 8 dörrar kvar nu bara...
AndersS: Köpte Gipsbruk som kan användas som puts på Byggmax, 30kg säck, för 100:- nu i veckan. Inte kan du tjäna så mycket på din hemmablandning.
verktygsgurun: Min bygghandlare har det hemma på lager, vinkeljärn med påsvetsade arneringsjärn och galvade.
ivarssonivar: A) Blir jämnt kondens på plåten skorstenen skorstenen är klädd i gissar bara att det är spånskiva får en hustillverkare byggde dom så. Ofta är lådorna stora och röret är i mitten och isolerat så brukar inte vara problem. B) Vissa som jag sett är så rostig så man är nog tvungen att byta men hur din är vet jag inte sen som jag sa innan jag vet inte om det går ansluta till dom.
Lapinkulta: Har faktiskt kollat båtillbehörskatalogerna. Det du hittade är ju relingslist, den är större och kan inte böjas lika hårt. Jag är ju på jakt efter en mjuk inredningslist. Men tack ändå för visat intresse. Fredrik
AnneFi: Leta på blocket. Finns många som säljer begagnat. Googla armera tegel... jag fick upp massor med träffar. Man lägger järn i bruken mellan laven
Suhagg: [citat] Misstänker att de var lite fuktiga när jag fick dem och efter denna tid i värmen har de fått sin nya rätta form.
AndersS: Sätt en pappersremsa och limma/spackla fast den. Skulle det sedan visa sig efter något/ra år att det blir oönskat slitage så får man se över lösningen, det är ju inget jättearbete. Och vi sliter ju olika på våra hus.
JOW: Samvetesfråga. Det har ju hållit hittills. Men om du ska fixa det så skulle du väl kunna stämpa upp taket och därefter byta ut den liggande plankan mot en längre som även går förbi dörren.
MathiasS: Liknande sits här för några år sedan. Jag ångade bort alla tapeter, ett antal lager, och sedan limmade jag upp gips som jag sedan målade på. Det går fort att få upp gipsen och här skulle ändå alla foder etc göras om så det var inget extrajobb. Skulle foder etc sitta kvar hade jag spacklat direkt på siporexen. I valet av spackel, se till att inte använda något som är tätt
HandySmurf: Lite svårt att se på bilderna. Tror det blir bra med rekommenderad dörromfattning. Fortsätter du med dessa även i taket så får du en markerad gräns mellan rummen. Kanske måste du regla upp i det upptagna hålet så att du har något att fästa listerna i. Om du har en vägg som du vill ha helt slät så finns det renoveringsgips för det. Det är svårt att spackla stora ojämnheter och
HandySmurf: Jag är bara amatör men så här gjorde jag i vårt inrökta kök: Bort med lös tapet, måla med billig grundfärg (jag köpte på Rusta), spackla alla ojämnheter (tapetskarvar, skruvhål mm) , tapetserade med tapet. Någon speciell spärrfärg använde inte jag men det beror på om du skall måla dina väggar eller tapetsera. Skall du måla taket så tvätta med målartvätt först. Tror det
DanneH2: Jag har fått en vattenskada i duschen, det är mattan som spruckit i hörnet till vänster. Som synes ser så fortsätter golvet in i intilliggande och rum och väggen är ställd mitt emellan två åsar. Troligen finns det kortlingar men som inte syns på bilden. Jag behöver ju något att lägga den nya golvskivan på, väggregeln (mot golvet) är 45x45 mm. Mellan golvets underkant och
Suhagg: [citat] Ska kolla mer med dem. Tack. Hur mycket tyngre än MDF är HDF? Vikten på min MDF dörr tycker jag är helt okej. Mina skenor och rullar håller för en tung dörr.
etiol: Hur bred är muren som du vill klä in ?? och hur mycket av den är skorsten ??? Är muren lika bred på insidan då ?? Kan du lägga upp bilder så man kan se båda sidorna vore bra !! Eti..
Suhagg: Någon mer med tips på hur ni håller MDF rak? Har 30mm MDF som ska användas som innerdörrar.