Hej!
Har två frågor angående en ventilerad luftspalt på träfasad.
1) Ifall jag ska ha stående träpanel så kommer jag ju då ha liggande spikreglar, kommer detta gör att luftspalten blir oventilerad?

2) Följdfråga till den första frågan, ett funktionskrav är att luftspalten ska fungera kapillärbrytande, finns det inte risk att spikreglarna transporterar fukt som lyckats tränga igenom träfasaden?

Mvh

1) Normalt har du väl ett litet mellanrum mellan alla bottenbrädorna (som sedan täcks av lockbräda eller ribb). Detta mellanrum ger ju en mängd små luftningshål mellan de olika facken som skapas av de liggande spikreglarna. Om du har en täckt takfot ventileras fasadutrymmet genom glespanelen

2) Det är mycket små mängder fukt som tränger igenom en målad fasad i bra skick om det inte är ett särskilt utsatt läge. Den som är "supernoggrann" skapar avfasning och droppnäsa på spikreglarna. Men jag skulle säga att god ventilation räcker mycket, mycket långt, i normala fall och med ett bra taksprång.

"I slagregnsutsatta lägen är det lämpligt att mellan spikläkt och vindskydd fästa vertikal luftningsläkt eller distansplattor av till exempel 8 mm board för att säkra luftningen och hindra vatten på spikläktens ovansida att tränga in i och skada väggkonstruktionen. Detta är särskilt viktigt vid lockläkts- och spontad panel. I lockpanelen anses luftningen kunna tillgodoses genom själva konstruktionen med panel och spikläkt. I det fall särskild läkt eller distansstycken används bakom spikläkten bör spikläktens tjocklek vid platsbyggda ytterväggar uppgå till minst 34 mm för att läkten ska kunna spänna fritt."

http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup2spalt.aspx?id=4551&contextPage=5947

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.