10 107 läst · 24 svar
10k läst
24 svar
Lera och halm som byggmaterial
I Sverige bygger man hus av halm från korn, vete, råg eller havre. I delar av USA använder de mycket rishalm. Halm från gräsfröproduktion (där jag kommer ifrån skulle vi kalla det fröhö- blir lätt begreppsförvirring när man inte talar samma språk...) har ett näringsinnehåll som ligger mellan hö och "vanlig" halm.KnockOnWood skrev:Detta är ju en jätteintressant Off Topic diskussion! Handlar ju i alla fall inte om att bygga hus.
Vad är hö och vad är halm?
I min värld är hö gräs med eventuellt frö (frö = protein och fett).
Nu för tiden när bönderna tar gräset var fjortonde dag är det väl inte mycket frö i höet för det mesta.
Halm = gräs, vete, råg, korn, timotej, havre, luddtåtel, kruståtel eller vad allt det kan vara som växer, där man tröskat bort fröet, så bara strået är kvar.
Har jag någorlunda rätt så långt, Haavard (jag fick intrycket att du var agronom)?
I många år, innan vi fick avliva vår häst pga sjukdom, utfodrades den huvudsakligen med gräsfröhalm.
Den var nämligen fångbenägen, och tålde inte kraftigare foder.
Nåväl, vad innehåller halm? Jo, cellulosa.
Halm innehåller massor med näring i form av cellulosa, som mikroberna i hästarnas och kossornas magar kan bryta ner och förvandla till sockerarter, som däggdjuren kan tillgodogöra sig.
Det är ju därför vi har nötkreatur! För att förvandla "värdelösa" gräsmarker till högvärdigt fett och protein.
Trevlig helg! Förhoppningsvis med en god biff av "naturkött".
Halm innehåller näring, men mycket mindre än hö och är nog inget som ges till djur som ska producera kött eller mjölk. Som tidsfördriv och till djur som inte tål stark kost är det nog bättre.
Det blev hamburgare gjord på egenskjuten ren.
Här är faktiskt den bästa inventering jag sett av svenska lerhus, trots att det inte är den egentliga inriktningen. Flera av dessa har jag alltså besökt. Det finns zoom-möjlighet så man kan läsa texten.
http://www.stjarnsund.com/attachments/Studieresorna_A3.pdf
Edit, den såg bättre ut i IE än i Mozilla.
http://www.stjarnsund.com/attachments/Studieresorna_A3.pdf
Edit, den såg bättre ut i IE än i Mozilla.
Redigerat:
Grundstött
· Halland
· 28 354 inlägg
Maja Lindstedts lerhus i det kritiska skedet. Liten bild på det färdiga resultatet i inventeringen ovan, om det nu verkligen är samma. Själv har jag ju varit med på sådana här byggen, så jag är mest nyfiken på vad dom gjorde med trädgården efter detta 

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Nej, det där är Lena Falkhedens hus. (Alltså bild 3 från 2007).
Måste vara en gammal bild för det huset byggdes väl ungefär vid milennieskiftet? Jag var där för 3-4 år sen och då var det färdigt. Snygga fönster från nåt sjukhus i Göteborg.
Själv har jag också besökt ett antal av husen. Har varit inuti fem och sett två eller tre från utsidan.
Nr. 10 -05/2 -06 ser roligt ut, har du varit där?
11 och 12 -05 är lerhalmhus. Kan du tekniken där?
Måste vara en gammal bild för det huset byggdes väl ungefär vid milennieskiftet? Jag var där för 3-4 år sen och då var det färdigt. Snygga fönster från nåt sjukhus i Göteborg.
Själv har jag också besökt ett antal av husen. Har varit inuti fem och sett två eller tre från utsidan.
Nr. 10 -05/2 -06 ser roligt ut, har du varit där?
11 och 12 -05 är lerhalmhus. Kan du tekniken där?
Jag förstår..haavard skrev:
Vi har tydligen varit i olika hus då.haavard skrev:
Javisst, det är två olika hus i en by, de har olika färg.. Jag ordnade ett studiebesök där för en ekobyförening från Göteborg sommaren 2001. Per A guidade i två timmar för 50:- per pers!haavard skrev:
Dom är inte byggda i samma teknik. Kyrkan är gjord av pressade block, dom husen i Hare Krishnas by är jag inte säker på då det var länge sedan, men jag har varit på guidad tur där med.haavard skrev:
Nej, inte på dessa. Lerhalmsblock är närmast en variant av adobe, som egentligen innehåller mycket mindre halm (i kyrkan är ju inte blocken bärande, som i adobe)
Den här pyttiga artikeln gjorde jag som en del av projektet att fixa lerhusartiklarna i grunden.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Mackelering
Det är alltså översättningen av cob. Kubbhus är dock något annat.
Dom husen du gillade (Solvik) är gjorda i en variant av mackelering (lerbröd)
Det var alltså jag som gjorde det här på Wp:
Grovfixar artiklarna, till vidare verifieras de utifrån tyska, franska och engelska wikilänkarna, poängen med projektet är alltså att såga upp artikel Jordhus till sina rätta internationellt grundade beståndsdelar.
Den här pyttiga artikeln gjorde jag som en del av projektet att fixa lerhusartiklarna i grunden.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Mackelering
Det är alltså översättningen av cob. Kubbhus är dock något annat.
Dom husen du gillade (Solvik) är gjorda i en variant av mackelering (lerbröd)
Det var alltså jag som gjorde det här på Wp:
Grovfixar artiklarna, till vidare verifieras de utifrån tyska, franska och engelska wikilänkarna, poängen med projektet är alltså att såga upp artikel Jordhus till sina rätta internationellt grundade beståndsdelar.
Husen i Hare Krishnas by såg jag för tio år sedan och minns inte fullt, men det var bärande trä iaf, sedan tror jag att det var isolerat med halmbalar. Lera in- och utvändigt. Det var definitivt inte kubb, mackelering, lerbröd, lerhalmsblock eller träflislera, det var antingen halmbalar eller lerhalm.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Tips på byggmaterial till badrum i "oisolerad" källare
Badrum -
Installera braskamin i Halmstad trakten
Värme allmänt -
Husdrömmar: Runt hus av halm och lera
Artikelkommentarer -
Kan man bygga hus av lera och halm inuti ett växthus?
Byggmaterial & Byggteknik -
Byte av skadad halmisolering och tilläggsisolera?
Isolering