Byggmaterial & Byggteknik
etiol: Mdf,en är en hårdpressad skiva som tål mer värme än tretexen gör, en kakelugn värmestrålar inte som en vanlig kamin, så länge den är hel och fin.. Men det skall alltid vara en lagom luftspalt mellan vägg och kakelugn.. Eti..
andy_999: Anledningen att vi bygger panelen före taket är kostnaden. Vi har en del att bygga detta året men vill få ut panel på väggen för utseendet. Frigolitvägg är inte så snygg :-) Anledningen till att vi valde denna konstruktion är för att den också är som en mur då vi har sutterängtomt. [bild]
björn61024: Tack för svaret Oldboy. En granne som jobbar med fuktskador sa samma sak men på Trygghetsvakten som ofta omnämns på detta forum stod det att man alltid ska ta bort rötskadat virke. Så det är lite förvirrande…
Stenolofanders: [citat] 12-14 grader är perfekt. Risken nedåt på tempskalan är frost. Risken uppåt är att det torkar innan det hunnit brinna färdigt. Mellan 5-20 funkar lugnt. Lägre (inom intervallet)= långsammare = bättre
Hålta: [citat] Tack för svar Har du någon ide om hur man gjuter valvet och sen gjuter plattan för själva huset och dessutom får till samma isolering i husplattan som i resten av huset?
BurstMode: Vi köpte vit bergslagspanel. Blev kanonfint när brädorna suttit på väggen nån dag och torkat så springorna mellan brädorna blev mer oregelbundna á la gammaldags stil. :)
Kattvovven: Var tydligen 10min på min flaska. Så jag körde på. Hoppas bara jag limmade mycket nog på dominosen. Den sitter i spänn just nu ett par timmar. Får se slutresultatet sen. Tack!
Oldboy: Ang radon: Har för mig att det finns typ DEFCON 1 - 2 beroende på hur mycket radon det är i luften? Om ni nu har "bara lite lagom" mängder så kan det ofta räcka med lite mer forcerat utsug i källaren, (+ betongtätning), och att tilluften helt el delvis tas från bostadsplanet, (för att ingen radonluft ska tränga upp). Tvättstuga och WC/dusch är ju givna utsugspunkter och bör redan
MathiasS: Jag föreslår att det inte är fuktighetsnivån i sig som är problemet för golvet utan att golvet har olika fuktkvot på ovan och undersida vilket skulle kunna få golvet att slå sig. Detta kan man tänka sig uppstår även i ett mellanbjälklag. Jag har själv några golv som ligger med plast och andra utan, märker ingen skillnad på dessa.
meckis: det finns en plåt som heter LPP50/50 eller ppb 100. den är perforerad på mitten så den är lätt att vikas till önskad vinkel! kör därefter gipsen stumt motvarandra. avsluta med mjukfog. blir HELT utan sprickor. plåten förhindrar rörelser. mjukfogen håller ihopa det. att spacka med remsa i hörnen är oändligt plågsamt o onödigt. har bygg alla mina väggar på detta sätt. sjukt
Oldboy: Googla runt på massiva golv, t ex Siljan. Det finns i många olika dimensioner, och kan skilja någon mm från en tillverkare till en annan. Annars är det väl inte hela värden att köpa ett någon mm tjockare golvplanka och hyvla ner. Hyvla lika mkt på var sida så att sponten kommer rätt mot den gamla, och kolla dim på den gamla spånten så den passar. Annars kan man kanske rent av
AnneFi: Nu är bygget av lådorna i full gång Blev Ikeas gåbgjärn för köksluckor. Billigast så och sen blir det gasdämpare två/ lock :)
Eddi Thomason: Byggmetoden med enstegstätade fasader på trähus lämnar verkligen ingen marginal. Hade man anammat samma obefintliga marginaler i trafiken så hade man åkt dit för vårdslöshet i trafik. För att dra en klassisk bilanalogi! Det är väl helt enkelt det man kallar systemfel!? När man tog fram byggmetoden glömde man räkna in det som kallas verkligheten...
Gabbe1: Inte svar på din fråga men jag tycker att de absolut snyggaste skulle vara en öppen planlösning med murstocken stående mitt i. Snygga till den med valfri ytbehandling och montera en snygg kamin. I mitt nybygge med med öppen planlösning har vi valt att murat upp (med tegel) en murstock runt omkring en modern insatskamin.
DaHooF: Tack för snabbt svar! Det får nog bli så att vi lämnar väggen intakt och kanske vidgar dörröppningen 10-20cm samt ökar höjden så jag slipper dunka huvudet i karmen jämnt och ständigt.
Segge: Tack för tipset, blir att kapa det sista ikväll. Så någon dag i veckan blir det att limma ihop det.
Osis: Okej. En byggnadsingenjör alltså... Det är ju också ett orosmoln när man börjar tänka på resten av huset. Jag har en skjutdörrsgarderob på andra våning i motsatt del av huset som inte går att stänga. Skjuter man upp dörrarna mot ytterväggen så rullar dom snabbt tillbaka in i rummet igen. Så där har vi nästa golv som lutar kraftigt. [bild]
MathiasS: Dörrarna har en ram runt om som jag inte vill kapa i av estetiska skäl. en vanlig taklist täcker inte glipan mellan karm och tak. Jg får helt enkelt göra ett litet test och se hur det blir. Vore ju trevligt om man kunde fräsa någon profil på överliggaren så den inte bara är slät och trist.
titanium: En variant är att flytspackla de sista decimetrarna innan syllen så att du får en svag lutning från den. Blanda flytspacklet tjockt så kan du nästan spackla med det. Lägg en liten remsa med takpapp eller liknande som ett L i vinkeln golv-syll. Sedan måste du klä väggen med panel el dyl. så att du inte får in regn/snö bakom den flytspacklade kanten. Lämna 1 cm luft mot golvet. [bild]
Erkan44: Jag skulle ta och höra med något företag så att det blir snyggt gjort. Ring och hör med något grind-företag, även fast de inte har en lösning på sin hemsida kan de säkert hjälpa dig. Kontakta något i din närhet eller exempelvis Accessa AB, http://www.accessa.se. Hoppas du finner en lösning.
orparn: Köpa större tallriksventil ? Finns väl 200x200 mm i storlek.
anders07: Vår har frikoppling med låsbart vred på utsidan. Man måste alltså låsa upp så är det som ett altandörrshantag man vrider upp så frikopplingen går ur. Vi har hel port (utan fönster) och en "karm" som ligger ovan porten så tricket i videon fungerar definitivt inte hos oss... :)
Stefan N: Det är en Tretexskiva som sitter på väggen.
etiol: Bara tanken att det skulle bli en förhöjd risk för kondensproblem om plasten kommer fel , då är man väl inte så dum att man tar den risken och sätter plasten inne i väggen .. Ett lotteri med stor risk för att det kommer surt efter . och .vem är det som betalar om det blir fel,, och allt måste göras om igen ... Det är bevisat att sätter man plasten närmast ytskiktet så gör man
norrbottenstorpet: Allt beror ju på vilken egentlig last vi talar om och på vilken yta den fördelas, men utan att ha några fakta så tror jag att det är mycket tveksamt. När du lägger en stor last på en liten punkt på en platta, lär du få nedböjning och sprickbildning som resultat. Men det kan ju gå att hitta lösningar som både utseendemässigt och funktionsmässigt beter sig ung som en traditionellt
etiol: Hej .. jag tycker det verkar som ett klokt beslut. som du säger det är ju källare under.... Eti..
saiter: Är nog ingen hund... Gör ett hål med en sticksåg el. dosfräs så du kan få in en hand med en kamera. Sen blir det enklare att avgöra om du vill limma tillbaka locket eller göra garderob. Jag tippar på att det är ett tomt "dödutrymme". Komihåg att lägga upp bilderna här... //AA