12 395 läst ·
19 svar
12k läst
19 svar
Bågnande MDF-skivor!
mycket intressant att få höra om skivan rätar upp sig när den torkat.pbengtsson skrev:Målade igår en rå MD-dörr mot golvvärmepanelen (ca 70X80 cm). MDF var 19mm tjock och hade läst denna tråd innan jag målade. Jag målade baksidan en gång och målade framsidan 2-3 gånger. Nu ser jag direkr att dören bågnar efter ett dygn. Då har jag under torkning ställt den upprät. Skall se om den riktar upp sig då färgen torkat upp ordentligt. Bågningen sker mot den sida jag målat mest.
målade du med pensel - hur slätt blir det?
(jag funderar på om jag ska måla själv eller skicka för pulver lackering)
Målade med roller, detta för att få samma struktur som väggarna (det är en lucka som skall vara så osynlig som möjligt). Hade målare till alla fönsterbänkar och salningar som var gjorda i mdf och här ser man spåren efter pensel om man är riktigt petig.
Att lämna in den för lackering är nog det smidigaste, det blir enkelt och mycket bra resultat. Inte jätte dyrt heller. Har sågat "sönder" en hel del IKEA täcksidor och luckor och dessa är MDF (likvärdig MDF jag själv köpt) och dessa är lackerade och bågnar inte, men samma målningsresultat går inte att göra själv.
Att lämna in den för lackering är nog det smidigaste, det blir enkelt och mycket bra resultat. Inte jätte dyrt heller. Har sågat "sönder" en hel del IKEA täcksidor och luckor och dessa är MDF (likvärdig MDF jag själv köpt) och dessa är lackerade och bågnar inte, men samma målningsresultat går inte att göra själv.
Lyfter upp den här
Bara för att vara på den säkra sidan: räcker det alltså att måla baksidan av en MDF skiva om man ska tapetsera framsidan? Varför skulle det vara smidigt att lämna in på lackering (antar att det är hela skivan som ska lackeras) jämfört med att måla själv? Ingen ser baksidan så den kan väl se ut lite hur som helst?
Bara för att vara på den säkra sidan: räcker det alltså att måla baksidan av en MDF skiva om man ska tapetsera framsidan? Varför skulle det vara smidigt att lämna in på lackering (antar att det är hela skivan som ska lackeras) jämfört med att måla själv? Ingen ser baksidan så den kan väl se ut lite hur som helst?
Klicka här för att svara