Som jag förstått så går det bra att ha vanlig plats även i badrumsväggar om man använder ett foliebaserat tätskikt i badrummet.

Vet du varför? Borde ju vara samma grundproblem med instängd fukt...

Jag kör med ångspärr i yttervägg även i badrummet, enligt tidigare resonemang i detta forum.

Hittade denna artikel när jag sökte efter en helt annan sak. Där fanns iallafall förslag på olika lösningar i slutet av artikeln. Tyvärr är den inte purfärsk och det är en kille från SP som har skrivit den. De har ju inte haft helt torrt på fötterna gällande fukt alla gånger men det är iallafall en analys av olika membran mot yttervägg:

http://www.fuktcentrum.lth.se/fileadmin/fuktcentrum/Publikationer/Bygg-Teknik/1_07_73.pdf

Mikael_L
daugaard skrev:
Varför ska man sätta windy där ? finns det nån bra anledning som inte jag kan se?
Det är nog lite hängslen + livrem-tänk.
Att om det inte blir helt tätt överallt så ska vindväven stoppa ev konvektion som snabbt kan föra ut större mängder fukt till de kallare delarna i väggen där fukten fälls ur.

Jag tycker inte vindväven är så dum att sätta dit, fast på ett rent teoretiskt plan tillsamman med perfekt utförande behövs den väl inte.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.