3 521 läst ·
2 svar
4k läst
2 svar
Förborrad karm och vägg med dubbla skivor.
Har någon mer än jag reflekterat över att förborrad standardkarm så verkar hålen sitta 30mm in från karmframkant.
Så att dörren (när den är stängd) döljer skruvar/plastpluggar.
Men dörrar brukar oftast stå öppna (förutom klädkammare och toalett).
Så vitsen att det döljer med dörren känns lite sådär svag.
Däremot så kommer man långt ut på regeln när man bygger med dubbla skivor, t.ex. osb och gips.
Vad är vitsen med att det är förborrat där? Kunde lika gärna varit mitt i karmen, där den är "tjock".
Följdfråga, när man har satt i karmhylsor (från utsidan) och justerat in karmen, så måste man vara så noggrann så att skruven kommer mitt i hylsan.
Annars riskerar karmen glida iväg. Finns det något trick här? Eller kan man köra med karmborren för att få en anvisning till skruven, men bara lite försiktigt, man vill ju inte köra in den i hylsan i göra den slö...?
Så att dörren (när den är stängd) döljer skruvar/plastpluggar.
Men dörrar brukar oftast stå öppna (förutom klädkammare och toalett).
Så vitsen att det döljer med dörren känns lite sådär svag.
Däremot så kommer man långt ut på regeln när man bygger med dubbla skivor, t.ex. osb och gips.
Vad är vitsen med att det är förborrat där? Kunde lika gärna varit mitt i karmen, där den är "tjock".
Följdfråga, när man har satt i karmhylsor (från utsidan) och justerat in karmen, så måste man vara så noggrann så att skruven kommer mitt i hylsan.
Annars riskerar karmen glida iväg. Finns det något trick här? Eller kan man köra med karmborren för att få en anvisning till skruven, men bara lite försiktigt, man vill ju inte köra in den i hylsan i göra den slö...?
Produkter som diskuteras: "plastpluggar"
Plastplugg
Plastpluggar är universella infästningskomponenter som är avsedda för en rad olika användningsområden och material. Tillverkade av slitstark plast, dessa pluggar kan användas med en mängd olika skruvar och bultar för att skapa säkra och
Läs mer
Om man bygger innerväggar av 45x70 med dubbla skivor så sätter man 45x95 i dörrhålet. På så vis får man något att skruva karmen i. Första lagret skivor stöter man mot 45x95 regeln och den andra sätter man utanpå. Enda nackdelen är att det krävs dubbla reglar vid hålet, men det gör även att eldosorna kommer längre ifrån karmen och inte krockar med dörrfodrerna.
jag brukar aldrig förborga när jag skruvar i karmhylsor, men jag brukar bara använda sådana i betong, tegelväggar i träväggar går det fortare med vanlig karmskruv. Gothia har en karmskruv som heter Framequick som är suverän till innerdörrar
jag brukar aldrig förborga när jag skruvar i karmhylsor, men jag brukar bara använda sådana i betong, tegelväggar i träväggar går det fortare med vanlig karmskruv. Gothia har en karmskruv som heter Framequick som är suverän till innerdörrar
Ok, bra tips med reglarna, lite sent nu bara 
Har använt karmskruv förut, men så många lovordar karmhylsa så jag ville prova.
Så jag köpte det, och så får det bli, är väl lite inkörning bara...
Framquick var ju smart, justera på skruven istället för på hylsan, så slipper man borra upp alla "halvborrade" hål med.
8 dörrar kvar nu bara...
Har använt karmskruv förut, men så många lovordar karmhylsa så jag ville prova.
Så jag köpte det, och så får det bli, är väl lite inkörning bara...
Framquick var ju smart, justera på skruven istället för på hylsan, så slipper man borra upp alla "halvborrade" hål med.
8 dörrar kvar nu bara...
Klicka här för att svara