Byggmaterial & Byggteknik
saiter: Är nog ingen hund... Gör ett hål med en sticksåg el. dosfräs så du kan få in en hand med en kamera. Sen blir det enklare att avgöra om du vill limma tillbaka locket eller göra garderob. Jag tippar på att det är ett tomt "dödutrymme". Komihåg att lägga upp bilderna här... //AA
KnockOnWood: I och med att det är en träkonstruktion i källarens ytterväggar och fukthalten är så hög får man kanske vara beredd på a. Utvändig dränering och isolering b. Riva innerväggarna och ersätta dem med oorganiskt material. Märkligt att de ej tillät besiktningsmannen att borra ett litet hål och kolla fukten i väggkonstruktionen "Kontroll av befintlig golv/väggkonstruktion godkändes
corre: Ketchup på röränden, om den sticker ut rakt från väggen är en annan beprövad metod. Annars mäta fram kordinater med måttband. Utgå från kanten på intilliggande skiva och golv.
-Emil-: Jag kanske uttryckt mig lite vagt. När det var en carport var fannsdet ingen gjuten platta alls, allt detta gjordes vid tillbyggnaden. När de gjöt gjordes det i olika nivåer, som en liggande stol kan man säga, där den lägsta nivån användes till rummet som gjordes. När när murades upp med leca skapades ett krypgrundsutrymme liknande resten av husets med skillnad att det är en gjuten
blob: Samtliga väggar är egentligen innerväggar (radhus). Det är nog mest mot golvet det är risk för fukt. Vinkel, är det alltså något som håller i träregeln på högra sidan? Med andra ord kan jag köra träreglar genomgående förutom syllen?
rugernisse: [citat] Ja det låter vettigt, ska fundera lite på om asfalten ska få vara kvar eller ej. Tack för svaren.
gadu^: Jag var nog lite överambitiös och klippte mindre fyrkanter av glasslock som jag häftade fast över plasten (istället för tejp). Funkade jättebra och plasten revs inte upp nånting... :-)
pelle242: http://www.byggahus.se/forum/grund-markarbeten/207890-isolera-sockel-ovan-mark.html
ByggNiclas: Vad bra tack, nu fick jag lite idéer :) Är som vanligt väldigt nojjig så fort d kommer till el..
tronen: I morgon kommer väggblocken och huset ska resas. Inget regn utlovat i morgon fram till kvällen, men sen kommer det att regna i 48 timmar. Om byggfirman nu följer fackmetoder ska jag väl inte behöva oroa mig för att isolering ska förstöras m.m.? Jag kommer vara på plats i mogon, är det några detaljer jag kan vara uppmärksam och kolla så dom verkligen gör rätt? Antar att det handlar
MaWa71: [citat] Lyfter ett gammalt inlägg, Tänkte kolla vad du använde för plastdistanser mellan golv/tak och stålskenan?
MathiasS: Vill man minimera bygghöjden vill jag minnas att HEB brukar föreslås. Men ett limträ för den spännvidden blir ju inte så märkvärdigt det heller och är ju lite enklare att jobba med (gipsa in etc).
robbanonline: Det låter rimligt, i BRFen jag bodde i förut betalade medlemmarna som ville använda kakelugnen 1000kr/m per rökgång, vi hade 16m till taket alltså 16.000 - billigare för de som bodde på översta våningen.
Bjarnhof: Jag tänkte tvärtom, att den lilla skallen inte skadade sponten (fjädern) på skivan så mycket som en gipsskruv. Men det är väl inte värre än att åka och köpa en låda gipsskruv annars.
Oldboy: Undrar om det är en lättbetongskiva? Kostar väl en slant förstås, men jämfört med att mura & putsa upp motsvarande vägg så är det säkert värt det. Hade fungerat perfekt för mig. Bra att veta. Nu har man något konkret att utgå ifrån. Också bra att man slipper luftspalt mot befintlig bakomliggande brännbar vägg. Det sparar dyrbart utrymme. Vilket naturligtvis också endast 5 cm
Any84: tack, kolla lite där men det är en ganska gammal tråd och verkar som att diskussionen kommer in på annat tidsvis därför jag startade ny :)
sir_daniel: Spola även i handfat också då i överfyllnadshålet (varit med om att de haft eget vattenlås, tog ett tag innan vi hittade var lukten kom ifrån :) )
anders07: Byggskum ljudisolerar bättre än betong skulle jag säga... Ljudvågor transporteras bättre i betong än i ett mjukt "skum" material... //Anders
Prosit: RH har nog inte mätts "på riktigt" då det bara är mätt med indikator på ytan. Åtminstone har han inte nämnt något värde, han tittar om mätarnålen är i rätt eller fel område. Plattan göts för ganska exakt 2 månader sedan, flytspacklades för ett par veckor sedan. Det var inte så varmt innan flytspacklingen och de första dagarna efter spacklingen. Det är bara två områden som
etiol: Hej ... Visst kan du göra det brädan eller listen skall förmodligen se ut som ett L och då kan luften ändå ta sig fram... och du slipper se vad som finns bakom- En bild vore bra i detta läge. Eti..
Scirocco: Jag uppskattar att tjockleken är ca 50 mm på putsen, då är det väl "tjockputs på mineralull" som jag har? Är det någon som har samma konstruktion och har fått fuktproblem?
GustavGBG: Antog att det blir ganska dyrt att beställa från ett snickeri. Golvet kanske skulle kunna vara en idé. Ikeas matchande hyllor finns bara i vitt och svart och ser riktigt tråkiga ut tyvärr.
Helioz: Ställ de nya brädorna i grundolja över natten så att ändträet mättas. Grundmåla sedan och slutstryk 2 ggr och lägg extra mycket fokus på just ändträet, måla tills det inte suger mer. Se sedan till att det finns en god luftspalt på minst 1 cm mot betongen. Måste träet nudda så lägg syllpapp där. Kolla även fallet på betongtrappan med vattenpass eller spelkula. Rinner inte
norrbottenstorpet: Spontant köp färdig limfogsskiva och hyvla till rätt tjocklek. Då är frågan bara hur du hyvlar? Känner du någon som har en planhyvel (som tar den bredd du bestämmer dig för)? Annars använder de fina möbelsnickarna handhyvlar, men det kräver lite mer vana att få bra. Du kan säkert också få hyvlingen gjord på nästan vilken snickeriverkstad som helst, för alla har garanterat