6 268 läst ·
5 svar
6k läst
5 svar
Gipshörn olika vinklar
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Tänkte använda pappremsa (med markering som man ska vika efter) när jag spacklar.
Gäller 13mm gips, (vill inte anväda hörnprofil i plåt) ingen microlit utan tänker måla sedan.
Frågor:
1. vid 90 grader utvändigt hörn, låter man den ena skivan sticka förbi den andra skivan?
2. 90 grader invändigt hörn låter man den ena skivan sticka förbi den andra skivan?
3. 135 grader invändigt hörn gerar man båda skivorna eller eller låter man bara stetsarna möta varandra?
4. 135 grader utvändigt hörn (=225 grader) gerar man båda skivorna här?
om man ska gera skivorna hur gör man detta?
Gäller 13mm gips, (vill inte anväda hörnprofil i plåt) ingen microlit utan tänker måla sedan.
Frågor:
1. vid 90 grader utvändigt hörn, låter man den ena skivan sticka förbi den andra skivan?
2. 90 grader invändigt hörn låter man den ena skivan sticka förbi den andra skivan?
3. 135 grader invändigt hörn gerar man båda skivorna eller eller låter man bara stetsarna möta varandra?
4. 135 grader utvändigt hörn (=225 grader) gerar man båda skivorna här?
om man ska gera skivorna hur gör man detta?
Jag använde förvisso plåtvinkel men...
1. Utvändigt hörn, den ena skivan lät jag gå förbi den andra.
2. Jag förstår inte hur man annars ska göra? Gera? Onödigt jobb isåfall, du spacklar ju.
Sätt den ena skivan in i hörnet, och den andra mot.
3. Har jag inte gjort själv, men jag hade nog låtit skivorna mötas och fyllt i med spackel sen.
4. Släpp ut den ena skivan, såga av med fogsvans, som du håller mot "den andra väggen".
Sätt dit nästa gipsskiva, slätt ut den några cm med. Såga av den med fogsvansen, som du nu håller mot den första gipsen du satte dit.
Spackla.
1. Utvändigt hörn, den ena skivan lät jag gå förbi den andra.
2. Jag förstår inte hur man annars ska göra? Gera? Onödigt jobb isåfall, du spacklar ju.
Sätt den ena skivan in i hörnet, och den andra mot.
3. Har jag inte gjort själv, men jag hade nog låtit skivorna mötas och fyllt i med spackel sen.
4. Släpp ut den ena skivan, såga av med fogsvans, som du håller mot "den andra väggen".
Sätt dit nästa gipsskiva, slätt ut den några cm med. Såga av den med fogsvansen, som du nu håller mot den första gipsen du satte dit.
Spackla.
Renoverare
· Västragötaland
· 875 inlägg
Har du barn kanske du ska tänka över att sätta plåtvinklar, Bobbycar och barnvagnar är inte snälla mot gipsytterhörn. Min mamma har även dragit slangen till centraldammsugaren för många gånger runt hörnet och slangen har nu ätit sig in en cm i gipset till pappas förtret.
Men jag fick tillverka egna plåtytterhörnprofiler för mina 135 gradare av 90 profiler, det var ingen som hade 135 hemma.
Tycker även det är lättare att spackla, bara att lägga emot plåtkanten och dra, blir alltid perfekt. utan stödkanten ifrån plåten kan det gärna bli lite vågigt.
Men jag fick tillverka egna plåtytterhörnprofiler för mina 135 gradare av 90 profiler, det var ingen som hade 135 hemma.
Tycker även det är lättare att spackla, bara att lägga emot plåtkanten och dra, blir alltid perfekt. utan stödkanten ifrån plåten kan det gärna bli lite vågigt.
Sätt en pappersremsa och limma/spackla fast den. Skulle det sedan visa sig efter något/ra år att det blir oönskat slitage så får man se över lösningen, det är ju inget jättearbete. Och vi sliter ju olika på våra hus.
Klicka här för att svara