Jag ska lägga 14mm askparkett (märke Arena) på platta på mark.
Plattan är isolerad med 30cm frigolit.
Plattan gjöts i juni 2010, dvs är 2,5 år gammal.

Förra vintern (2011/2012) hölls det till varmgrader (ca 15gr C) med byggfläkt, det var då det började bli träpanel till tak osv och ville därför ha rätt klimat.
Hösten 2012 och tills nu har det hållts 18-20gr med byggfläkt.
Har även kört med avfuktare för att få bort ev. fukt i träreglar/skivmaterial etc.

I monteringsanvisningen i avsnittet om golvvärme står följande:
Slå på golvvärmen minst två veckor före installationen av din parkett.
Höj vattentemperaturen i beredaren stegvis, med högst 5gr C per dag till 50 gr C.
Om du kan ha på värmen längre är det ännu bättre
Stäng av värmen helt före installationen av ditt golv. Maximal golvtemperatur är 18gr C.
Efter att golvet lagts måste du vänta MINST 48 timmar innan du slår på värmen igen, stegvis (2gr C per dag).
Högsta tillåtna kontakttemperatur för parketten är 27gr C.
Maximal varmvattentemperatur är 50gr C.
Ändra ALLTID temperature STEGVIS i början och slutet av en uppvärmningsperiod.
Jag rådfrågade säljaren som ringde Arena och frågade, sammanfattningsvis, med en så gammal platta trodde man inte att det skulle vara nåt problem.
Syftet med golvvärmekörningen före golvläggning är att få ur fukt ur undergolvet.

Men det är ju svårt att få garantier, om jag skulle lägga golvet utan att först slå på golvvärmen.
Blev rekommenderad att mäta fukthalten.

Tvättstugan inväntar ytskikt innan bergvärmepumpen kommer in, dock är energibrunnen borrad och kollektorslang indraget o klart.
Men jag hade ingen lust att vänta två veckor till efter det att pumpen kommer in för att lägga golvet.

Själv tänker jag att plattan är så pass gammal att det är skillnad när hus byggs snabbt.
Att det har varit uppvärmt så länge, att det borde vara torrt.
Och att det är orimligt köra 50gr C framledningstemperatur i två veckor i ett nytt hus, det kommer ju bli näst intill bastu.

Vad säger ni?
Långt inlägg blev det....hoppas ni orkar läsa.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.