Ja, frågan kanske är svår att svara på. Är man vass på sånt sågar man själv och är man rik struntar man i kostnaden :)

Vi ska ha en ny bänkskiva och valet har fallit på laminatskiva från LG Collection. Skivan i sig kommer att kosta 1500-2000 (170 cm lång) men urtag för häll kostar 600 spänn extra! Snålheten kommer krypande och jag tänker "hur svårt kan det vara". Säljaren på byggvaruhuset rekommenderade det inte eftersom han försökt och inte blev helt nöjd.

Om man får lite flisning - kommer då hällen inte att sluta helt tätt mot laminatet och man riskerar att få in vatten under? Eller tätar man mellan häll och skiva vid montering?

Bänkskivan har sedan kanter (laminat) på kortsidor och framsida, men inte baksidan. Finns det inte risk att det kan krypa in vatten på baksidan om man har en dålig fog mot kaklet eller så? Eller är det bortkastade pengar att lägga till laminatkant på baksidan? I så fall borde man kunna skippa på ena kortsidan också eftersom det även där blir mot en kaklad vägg.

Jag har fällt in en diskho i laminatskiva och det var inga problem. Såga med undersidan upp med vanligt sticksågblad så flisar det inte så mycket.

Kanten på spishällen kommer att täcka hålet så sågningen kommer inte att synas när hällen är monterad.

Foga kanterna med våtrumssilicon så slipper du fuktskador på skivan.

Tackar! Låter som att det är värt ett försök att spara 600 spänn :)

Ska man även foga med silikon runt hällen eller sluter den tätt ändå?

På en häll som jag bytte i min förra bostad var det en "gummilist" som tätade mot skivan. Jag målade på lite vanlig målarfärg på snittet för säkerhets skull. Det syns ju inte från ovansidan.

Om skivor flisar mycket kan det hjälpa att tejpa innan sågning också.

Jag sågade själv med en gammal billig sticksåg som ej gick rakt. Var inga problem, sågade från undersidan så jag såg vart snittet hamnade. Flisade inte, jag hade tejpat med maskeringstejp för att kunna rita(mörkt bänkskiva), men jag tror inte det hade flisat ändå. Sen kletade jag silikon på snittytan sen nån aluminiumremsa för att skydda mot värmen(följde med hällen).
Sätter du fast hällen med silikon kommer du att ångra dig då den ska lagas eller tas lös av andra anledningar.
Beställer men skivan med hål i måste man vara helt säker på vart hålet ska vara. Jag vill gärna se på plats så det blir helt rätt.

Jag har kört både cirkelsåg och sticksåg. Helt enligt handysmurf:s riktlinjer. Från undersidan och tejpat där jag sågade. Blev hur bra som helst.

Använd ett sticksågblad ämnat för materialet och börja med att testköra en del i den bit du ska såga bort.

Måla ej synliga sidor men grundfärg om du vill ha ett extra skydd.

Sent from my GT-I9300 using Byggahus

Tack allihop för era tips!

• Gilla
Nocab
  • Laddar…
Enligt vår Electroluxleverantör så är det matresterna som fastnar mellan häll och skiva som tätar.

Efter att ha tittat in i glipan så känns det inte orimligt att han har rätt...

Mmmm, mysigt!

Snailman
kollade häromdagen på ett argasnickaren program, där de sågade ett hål i bänkskiva med sticksåg, de sparade en bit i alla hörnen sedan skruvade de fast en eller två brädor som var lite större än hålet i biten som skulle bort, så att den inte kunde ramla ner när de sedan sågade bort de fyra hörnen.

säsong 7 avsnitt åtta 'Anders fixar ett fungerande hem' ca 32 minuter in i programmet (finns nog online att titta på)

http://www.kanal5play.se/program/226052/video/5239086

Snailman skrev:
kollade häromdagen på ett argasnickaren program, där de sågade ett hål i bänkskiva med sticksåg, de sparade en bit i alla hörnen sedan skruvade de fast en eller två brädor som var lite större än hålet i biten som skulle bort, så att den inte kunde ramla ner när de sedan sågade bort de fyra hörnen.

säsong 7 avsnitt åtta 'Anders fixar ett fungerande hem' ca 32 minuter in i programmet (finns nog online att titta på)

[länk]
Jag använder tvingar, fortare och smidigare.

Se till att sticksågen står på 0 i pendlingsläget så flisar det mindre.
Skulle det ändå kännas riskabelt brukar jag ritsa på sträcket. Då får man en anvisning som förhindrar att det flisar. Men det brukar mest behövas när man sågar skivor med träfaner. Tejp är som sagt också bra.

Sågade också själv för både häll och ho, gjorde så att jag sågade två snitt diagonalt mellan hörnen, sen körde jag sidorna, då blir det bara "en fjärdedel" som tynger ner och man slipper att något bryts av...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.