3 023 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
Gjuta in golvvärme på betongbjälklag HJÄLP!!!!!
Jag ska konvertera från el till vattenburen golvvärme i en lägenhet(95 kvm) på vindsplan.Jag skulle vilja gjuta in slangen med betong ca 70mm.Frågan är om det kommer att läcka ut värme genom yttervägg genom att hela plattan blir uppvärmd och jag antar att det inte finns något som tar emot och stoppar värmen i yttervägg(tegelbyggnad som har isolerats och har plåtfasad idag) i dagens nybyggnation har man cellplast upp mot vägg.Kommer 70mm räcka? Jag har en dröm att ha glättat betonggolv i lägenheten.Skulle inte detta fungera med tanke på värmeförlust så får jag köra med spårad cellplast och slinga och sedan parkett.Kan man gjuta inomhus med tanke på torkning/brinntid. Det vart många frågor, men jag skulle vara tacksam om någon har synpunkter eller fakta i detta./Jonas
Medlem
· Stockholm
· 4 650 inlägg
Spontant låter det tungt med 70mm.
Höjs inte golvnivån väl mycket?
Är det inte klamring av slang på befintligt golv och flytspackling som är rätt metod för detta?
Skulle själv vilja veta mer om bästa metod för detta?
Höjs inte golvnivån väl mycket?
Är det inte klamring av slang på befintligt golv och flytspackling som är rätt metod för detta?
Skulle själv vilja veta mer om bästa metod för detta?
Hej igen. Jag fick rådet av en vvs:are att flytspackla men då kan jag inte ha betong i "dagen".Annars drog jag till med 70 mm för man ska väl inte ha slangen för nära ytan? och i vilket fall som helst så skulle jag vilja spackla eller gjuta men då undrar jag om det försvinner mycket värme ut i väggen eftersom hela plattan blir uppvärmd/Jonas
Medlem
· Stockholm
· 4 650 inlägg
Gjut inte mot väggen då, utan lägg en bit frigolit mot väggen. Kan du gjuta 70mm ska du självklart göra det, men håller det befintliga golvet för den tyngden?
Hej, och tack för svar. Om jag lägger frigolit mot väggen räcker det?, med tanke på att den nyvarande plattan åxå blir uppvärmd och den går in i väggen, så den kan jag inte göra något åt. Annars vill jag gjuta så tunnt som det bara går, men som sagt förut så skulle jag vilja ha glättat betong i dagen. Annars kör jag flytspackel,men det blir både dyrare och då måste jag in med parkett.Hur tunnt kan man gjuta om man kör med 15 eller 16mm slang med tanke på tyngden? Det kanske inte har framkommit tidigare att det är betongbjälklag idag. Tacksam för mer feedback i frågan/ Jonas
Huruvida det håller eller inte kan inte jag svara på. Men eftersom det inte är någon försumbar vikt (handlar väl om ca 16 ton betong extra) så skulle jag ta in en konstruktör som får räkna på det. Jag tror för övrigt att 50mm betong räcker med tanke på värmespridningen.
Klicka här för att svara