I huset vi köpt så värmdes huset upp en gång i tiden genom att elda olja och därmed finns det en skorsten på taket (huset byggdes 1974). Huset värms idag upp med bergvärme. Skorstenen på taket är i plåt, vad som finns bakom plåten vet jag inte.

Jag trodde alla gamla skorstenar var murade, men i detta hus verkar det mer vara ett schakt med ett antal rör/kanaler enligt:

- 1 större rökrör i mitten som går hela vägen ner från pannrummet
- 4 evakrör runt omkring rökröret enligt ritningar.

Ett av rummen på ovanvåningen fick en fuktskada och när man öppnade upp väggen runt skorstenen så ser man rören direkt, dvs et är inte någon murad skorsten.

a) Är det vanligt att en skorsten inte är murad? Dvs att rören är exponerade?

b) Om man skulle vilja ansluta en kamin/vedspis, kan man använda det gamla röret som användes då man eldade olja?

c) Ex. badrummet i källaren har en fläkt som blåser ut fukt i ett av rören i skorstenen. Kan det innebära något problem när inte rökröret är varmt?

A) Är inte så ovanligt på hus som har oljepanna. Brukar ofta vara spånskiva men plåt direkt på spånskivan (ska vara papp emellan) så kondens från plåten kan få spånskivan att svälla och vatten skador på skivan.

B) Vet inte om det går ansluta till dom men dom brukar ofta vara väldigt rostag på grund utav många år utan användning.

C) Troligen inte ni har väl säkert inte eldat i oljepanna på många år?

Workingclasshere: Tyvärr inga bilder. Vi har helt enkelt inte flyttat in i huset än, det blir först i februari. Då får man komplettera med bilder!

a) Johan: Hur menar du att kondensen skulle uppstå? Genom att rören är kalla och väggen är varm och att det därmed uppstått kondens? Brännbart material såsom spånskiva bör man väl byta ut?

b) Brukar man få byta ur rören? Man vill ju få ut fukten från badrummet i källaren.

c) Vi har som sagt inte flyttat in i huset än, men inget har eldats på säkert 6-7 år.

A) Blir jämnt kondens på plåten skorstenen skorstenen är klädd i gissar bara att det är spånskiva får en hustillverkare byggde dom så. Ofta är lådorna stora och röret är i mitten och isolerat så brukar inte vara problem.

B) Vissa som jag sett är så rostig så man är nog tvungen att byta men hur din är vet jag inte sen som jag sa innan jag vet inte om det går ansluta till dom.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.