K
Knufen: www.montano.se jag köpte precis en plåt av dem. en stål durk visserligen, men dem har typ aluminiumdunk oxo kolla under aluminium, jag åkte bara dit dem hjälpte till och klippa plåten, kostade dock 450 kr svindyrt men kunde inte göra det själv så jag hade inget val.
5 svar · 39,0k läst
Magnus Ladulås
Magnus Ladulås: Som redan sagts i #3, lättbetongblock är det och tunnfogsbruk funkar fint för fogen. Vanligt mur- och putsbruk riskerar att inte fästa särskilt bra på lättbetong. Jag gissar på att det är tunnfogsbruk i fogarna som blivit lite tjockare än normalt (typ 2-6 mm) på bilden. Kvasta med vatten och grunda/slamma med grundningsbruk (t ex Finjas lågalkaliska grundningsbruk A) först innan du
20 svar · 5,3k läst
·
andreascarlsson
andreascarlsson: [citat] Du skojar! Är det så här man gör?? Jag trodde att 2x45° vinklar mot varandra var allmän praxis när det gäller sånt här...?
16 svar · 29,9k läst
E
elmont: Ska man limma så använd ESSTACK PRO1 och i stället för metallexpander Plattiplugg. Bägge är i en klass för sig Plattiplugg håller lika mycket som skivan och kan ej dras ut som en metallexpander. Den kostar någon krona mer men är helt värd de 20-30:- som den kostar.
18 svar · 13,9k läst
H
HobbyJohn: Jadå, brandisoleringen har jag redan omhändertagit. Kan jag använda samma regel i taket som väggen osv?
2 svar · 17,8k läst
·
T
toker78: [bild]
1 svar · 2,6k läst
·
H
hempularen: Det är ändå ingen fara. De som identifierats att de har asbestskador. De har arbetat med en otroligt hög exponering varje dag i åratal. Tänk dig att ditt arbete är att med en såg eller slipmaskin kapa eternitrör. Du kanske kapar flera hundra om dagen, du står i en ständig dimma av asbest damm, helt utan skyddsutrustning. Och du gör det varje dag i kanske 5 10 år. Och det är inte
18 svar · 5,9k läst
·
Janus82
Janus82: Det går ju att regla ut en ventilerad vägg med plåtreglar om man vill få en luftspalt mot ytterväggen. Dock så skulle jag rekommendera att tapetsera direkt på putsen om den är tillräckligt jämn. Så länge man använder vanliga tapeter och inte vinyl-varianter så är det ingen risk för fuktproblem utan det värsta som kan hända är att tapeten lossnar.
1 svar · 706 läst
Locke
Locke: Ja det där företaget vågar jag inte lägga fingrarna i. Generellt sett så kan man lösa det mesta i betong genom svetsat ingjutninggods som har de funktioner man behöver mot omkringliggande gränssnitt. Passar också på att nämna att man inte får (eller skall) svetsa armeringsjärn - de riskerar att få ändrad brottskarekteristika vilket kan vara farligt - man vill ha sega brott i
33 svar · 14,3k läst
anders07
anders07: Bygg med stålreglar som du sätter fast med dubbelhäftande tejp i golvet?
2 svar · 1,1k läst
anders07
anders07: Vad bra... För kännedom så säljer Hornbach en 950W klump för runt tusenlappen som är aningen kraftigare än Biltemas.
6 svar · 6,4k läst
F
frav: Glabete, låter som nått norskt djurfoder :) Kom på att jag har en ny rulle sån här i garaget. Undrar hur den skulle funka? Innotec art. nr. 05.2311 15mm x 10m http://www.innotec.nu/velkommen/db/PrintOut.asp?ProdId=05.2309&versjon=1&lang=dk Finns dock inga specar på den, mer än att den är mycket kraftig.
4 svar · 2,0k läst
A
andersmc: Nu ser man inga mått och vi vet ingenting om hur resten av väggarna är uppbyggda, men du kan kanske göra nåt i stil med att fästa två 45x70-reglar på vägg A och sedan klä dem med gips.
1 svar · 4,6k läst
·
N
Norrlandshus: Har en matkällare som dock inte använts som det tidigare. Vi har precis flyttat in i vårt hus (en månad sen). I källaren finns det en matkällare som inte har platta under sig, dock en sula, två av väggarna är ytterväggar, dess är i lecablock och sen putsade eller slammade. En kortsida går mot den uppvärmda delen av källaren, den är ock med lecablock, mot den varma sidan är det
0 svar · 1,5k läst
R
Rixmupp: Fahlis: jag har bockat till plåten så skenorna hamnar ca3mm längre in. Cecar33: skruvarna är inte mycket glapp, jag får inte in tandpetarna tillsammansmed skruven. Vill bara få det så starkt som möjligt så jag slipper problem om ett antal år igen. Det är 20 utdragslådor så totalt 40 skenor. Hade gärna sett en enkel lösning därav trälimmet. Hade ju kunnat köra med typ pl400 men
6 svar · 6,9k läst
n_sandstrom
n_sandstrom: Mjo, har sett pistol nämnas på flertalet ställen. Känns lite ovärt dock, då jag i snitt slår in runt 10 spik/år. Vad är det egentligen som går bättre med pistol? Går spiken igenom regeln kanske? Jag spikar rakt. I vilket håll skall man isåfall snedställa?
5 svar · 7,9k läst
P
ptlf: Tack då vet jag, vet någon förresten vilket håll notsidan ska sitta mot för att få snyggast skarv just i "vecket"? Noten tror jag ska vara inåt men börjar jag i "vecket" kan jag ju fara åt två håll... Har inte fått tag i taket än så jag kan inte prova.
2 svar · 3,3k läst
A
amatörfixaren: Ok, tack för hjälpen.
4 svar · 2,4k läst
koff
koff: [citat] Man ska inte trycka för hårt på färgbunken om den är gjord av plast och locket är för svårt att få på. Då viker sig hela burken/locket [bild]
3 svar · 1,3k läst
·
H
huggan: Här har du lite bilder. Den översta hade jag som inspiration när jag byggde mitt garage som är på dom andra bilderna. [bild] [bild] [bild]
1 svar · 13,8k läst
·
Oldboy
Oldboy: Låter inte helt otänkbart. Hade några inmurade träbitar i en tegelkällarvägg i ett hus från -47. De satt i en dörröppning, och var till för att fästa dörrkarmen i. Träbitarna var "koniska" så de kunde inte dras ut ur väggen.
1 svar · 3,3k läst
·
D
Dagwood: Tack så mycket för alla svar. Hade redan köpt gipsskivor till en vägg jag byggt ut så jag använde restan av gipset här också. Får köra expander isf. Borde ju fungera hursom. Samtidigt hade jag ju faktiskt också mdf kvar sen tidigare material till golvhålen i en tidigare tråd som jag också kunde använt. Anyway. jag följde min egen tanke som också överenstämde med Larsa:s
4 svar · 5,0k läst
·
T
twoody: Ja jag såg det nu :) gick efter datumet det var startat 21 dec tänkte inte på årtalet
25 svar · 15,3k läst
P
pellemania: Precis! Men det viktigaste torde vara att köpa bra kvalitet redan från början. Begär full analys på det foder du köper. Alternativt köper du hösilage i små plastbalar. Minst tio lager med plast eftersom det handlar om lufttät lagring samt att längre vassa strån lätt sticker hål i plasten.
23 svar · 13,1k läst
bonnier
bonnier: [citat] Funderat i de banorna också! Borde funka hyfsat tycker jag, men lite osäker på om det sitter som berget...men om du säger det så ;) [citat] Så kan man ju göra, tål att tänka på!
8 svar · 15,9k läst
·
J
SBH: nog blir det med lim på bjälkarna och i skarvarna.
1 svar · 3,5k läst
·
S
Stina71: Ok. Så kan han säkert ha menat. Ja, jag har personligen rivit ut mattor med svartlim och papp innehållande asbest.. För fem år sen nu. När vi började renovera. Totalt okunnig. Nytt klickgolv lades sedan ovanpå, utan att sanera under. Papp- och limrester kvar under nya golvet. Ingen tänkte asbest då... Stora glipor mot golvlist. Tror det kan vara vetskapen om detta, som startade min
25 svar · 36,6k läst
D
Drömhus2012: Tror inte att priset är aktuellt längre med tanke på att inlägget är mer än tio år gammalt, men det var inte det som du efterfrågade iofs. Välkommen till forumet. :)
29 svar · 46,1k läst
Blindnit
Blindnit: Kan det va kallras via rören? Tänker om rören går i den kalla delen av väggen kan det bli så, har jag märkt...
3 svar · 1,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.