Jag har utdragslådor i köket där skruvarna(systemskruv ca 14mm långa) som håller skenorna mot stommen (spånskiva) blivit lite lösa . Kommer nu justera och ändra detta så dom ska sitta bättre.
Vill få det så starkt som möjligt och hade tänkt lägga i lite trälim i skruvhålen innan skruvarna för att fylla ut och att få spånskivan bli stark i skruvhålen.

Nån som vet om det hjälper eller har nån annan bra lösning för att få skruvarna att sitta så bra som möjligt? Plasticpadding eller kemiskt trä är oxå en ev lösning men trälim hade varit enkelt o bra.

Ja det hjälper om du trycker i trästickor i skruvhålen med lim på.

Mina skåpstommar är 3mm tunnare på varje sida än ikeas skåpstommar som utdragslådorna hör till.
Har tidigare haft en 3mm bricka som distans mellan stomme och skena men det funkar inget bra med tiden.

Skruvarna är inte mycket lösa men tänkte att lite trälim i skruvhålen fyller upp och förstärker spånskivan + att jag ska fixa så att skenan kommer sitta direkt mot stommen och då går skruven längre in i skivan och att tyngden neråt hamnar rakt ner längs med stommen och inte som idag där kraften neråt är 3mm ut på skruven.

Tandpetare i skruvhålen får jag inte plats med utan det får nog bli endast trälim.

Rixmupp skrev:
Mina skåpstommar är 3mm tunnare på varje sida än ikeas skåpstommar som utdragslådorna hör till.
Har tidigare haft en 3mm bricka som distans mellan stomme och skena men det funkar inget bra med tiden.

Skruvarna är inte mycket lösa men tänkte att lite trälim i skruvhålen fyller upp och förstärker spånskivan + att jag ska fixa så att skenan kommer sitta direkt mot stommen och då går skruven längre in i skivan och att tyngden neråt hamnar rakt ner längs med stommen och inte som idag där kraften neråt är 3mm ut på skruven.

Tandpetare i skruvhålen får jag inte plats med utan det får nog bli endast trälim.
Trälim är inte fogfyllande.

• Gilla
fahlis
  • Laddar…
Vill du göra dig lite extra besvär, så borra upp skruvhålen till 8 mm, limma i genomgående träpluggar och fäst skruvarna i pluggarna.
Sätter du skenorna mot skåpsidorna så kommer väl inte lådorna att nå ut till båda skenorna?

Får du inte in tandpetare för människor (inte Elefanter) då har du för små skruv. Om skåpstommarna inte står med fri sida utåt så kan du väl dra i skruvarna om du använder vanliga trä skruv 4x16. även om spetsarna skulle mötas så är de smalare och går därför förbi varandra.

Fahlis: jag har bockat till plåten så skenorna hamnar ca3mm längre in.

Cecar33: skruvarna är inte mycket glapp, jag får inte in tandpetarna tillsammansmed skruven.

Vill bara få det så starkt som möjligt så jag slipper problem om ett antal år igen.

Det är 20 utdragslådor så totalt 40 skenor. Hade gärna sett en enkel lösning därav trälimmet. Hade ju kunnat köra med typ pl400 men skulle jag nångång vilja ändra nått så lär väl det gå sönder.

Tror ni inte trälimmet gör nån skillnad?
Tänkte mest att det gör spånskivan starkare och lite måste ju det fylla ut trots allt. Som sagt det är inte mycket glappt, vill bara ha det så stadigt som möjligt.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.