H
HJFF1969: Har räknat med ca 5 varv för fundamentet plus murning på sidorna av spisen, golvgips hade ju varit smidigt men det kanske blir för tungt, är mineritskivor lika formstabila?
2 svar · 1,5k läst
J
Jvona: [citat] Det är nästan så man längtar, nej det gör jag inte men vore skönt att veta om man lyckats
45 svar · 8,7k läst
·
Oldboy
Oldboy: Förstår inte exakt hur du menar med [citat] Kan du lägga upp en bild? Du vill garanterat inte att det ska kunna dra in kalluft i mellanbjälklaget. Det måste du förhindra. Har själv en gammal om- och tillbyggd skånelänga. Ovanvåningen som tidigare användes att lagra säd på är nu inredd och plastad i tak och väggar. Dock drar det i kanterna mellan golv, väggar och tak. Förmodligen
1 svar · 807 läst
Nimajneb
Nimajneb: + att jag tror det finns en regel och då är det ju inga problem att se till så skruv hamnar i den. TS kan ta en magnet och svepa långsamt över väggen ung 60cm från hörnen för att hitta skruvarna som gipset sitter fastskruvat med.
12 svar · 2,8k läst
·
sir_daniel
sir_daniel: Bilder: före, under och efter önskas :)
16 svar · 14,0k läst
A
A-Man_08: Vad jag hört så kan man inte bara gå på att det är svart asbest kan finnas i det ändå. Det enda rätta är att ta loss en bit och skicka på annalys kostar ca 500kr du får då svar på om det innehåller asbest eller ej.
3 svar · 7,0k läst
·
FredrikR
FredrikR: [citat] Menade/rådet var tvärtom, skruva från insidan/där man kommer åt. :) Ska bygga så lite att inte skivorna påverkas märkbart.
17 svar · 10,1k läst
·
C
corre: Gör lite sluring av flytet och "putsa" sidorna så blir det bra :)
1 svar · 1,8k läst
P
PCLarsson: Jag har golvvärme (med plåtar) och golvplank ovanpå det; har inte lagt någon plats. Vem vet, kanske får ångra mig grovt någon gång i framtiden. Men tills dess sover jag lugnt :D
5 svar · 1,4k läst
V
Vante: Kolla på http://www.isola.se/produkter-sv-SE/tak-sv-SE/groena-tak/platon-xtra-torvtak-2/
1 svar · 3,7k läst
anders07
anders07: Så länge det sitter fast ordentligt så borde det inte vara något problem. Tvätta med målartvätt sen på med en stark, bra primer. Det är bra att dra med en stålborste så ser du om färgen sitter. Det är färgen som kan ställa till det...
2 svar · 5,8k läst
M
MSjöström: [citat] TS ville inte att protokollet skulle visas... Det strider dock mot de krav mäklaren har mot sig att upplysa köparen om det denna vet... Får inte visa protokollet, men måste informera... Ytterst svår balansgång...
28 svar · 22,4k läst
·
Q
qvicat: Jag har en sluttande tomt som längs den lägre kant en avslutas med en gjuten betongmur cirka två meter hög. Nedanför fortsätter en backe med en allmänning. Min tomt sluttar ner mot muren och jag vill minska lutningen på genom att öka på murens höjd och fylla upp cirka 50 cm jord mot muren. Jag vill dessutom ha en mur som sticker upp en meter som en tomtavgränsning, alltså totalt 150
0 svar · 2,1k läst
nattugglan11
nattugglan11: ...jag har hittat i sthlm , på Beijer kan man beställa, de har flera olika mått på något de kallar dörromfattning, precis vad jag sökte. .....MEN, för att göra det enklare så tänkte jag om och kan faktiskt använda kortare på 240 :) ...så slipper specialbesällta.
4 svar · 9,1k läst
·
Villa vista
Villa vista: jag skulle kört på alt 2, laminaten känns som den behöver stabiliteten.
1 svar · 3,7k läst
C
carra: Glömde .... inge lim "behövdes inte" :)
9 svar · 3,3k läst
A
arrowsmith: Efter att från flera håll fått svaret att plasten bör vara mellan OSB och isoleringen och därmed inte mellan leca och träregel, så fick det bli på det viset. Arbetet är påbörjat och fortgår efterhand jag arbetar mej runt i garaget. Nu är det så att erkända seriösa byggfirmor, liksom diverse snickare och allmänna "förstå-sej-påare" som jag frågat under sensommaren och hösten
14 svar · 12,2k läst
·
T
torparkalle: Har nyligen slagit upp väggarna, har tre rum. Garagedelen får 10, hobbydel 20 och pumprum 5 grader! Kommer värma vattenburen men el till en början! Har läst många trådar om plast hit o dit, slutade med ingen plast i vägg!
11 svar · 5,1k läst
S
Savanna: Är helt vanlig standard el som ska dras av behörig elektriker. :) Tycker åxå att de brukar använda tak och väggar, chansar på det och lägger golvspånet. Eftersom vi inte i dagsläget kommer lägga golv i kattvinden så kan man om man verkligen vill komma åt under golvet. Blir bara lite bökigare. Tack för alla svar... /K
6 svar · 2,3k läst
D
SBH: man kan ta vinklar fäste med själborrande skruv. man kan skjuta fast dom
2 svar · 5,8k läst
anders07
anders07: [citat] Precis samma info har jag fått av en byggare och på bygghandeln... Knauf/Danogips kan man också använda för mindre reparationsarbeten sa min byggare. [citat] Perfekta råd! Var inte snål med vattensprutan och köp en sån du kan pumpa tryck i så sprutar den väldigt jämt och fint...
14 svar · 21,6k läst
B
bamsejon: Nu vet jag inte hur pass insatt min källa är i detta fall (En gube som jobbade på byggmax) men jag fick information från honom att man visst kunde isolera mot yttervägg så länge som isoleringen inte är organisk.. ?
2 svar · 3,1k läst
P
Pumba: Jag körde med fogskum när jag limmade cellplasten till min platta. Är ju bara att dra ut ett par strängar, lägga på cellplasten och gnugga den några varv fram och tillbaka så expanderar inte fogskummet och det sitter som berget. Byggmax cellplastlim kan man lika väl ersätta med ett beg tuggummi...
32 svar · 29,6k läst
·
Enk Projektet
Enk Projektet: Har du inget inomhus jobba att göra i vinter istället? Att spika panel är väl ett perfekt påsk jobb ;)
4 svar · 6,9k läst
C
cem77: [citat] Eftersom man idag använder skruv till 99% så är det inga problem att göra det själv. Skruva dit regeln och mät. Är det fel så skruvar du ur och flyttar så mycket som det behövs för att få det hela rätt. ;). Bra skruv + skruvdragare är underbart när man bygger själv.
18 svar · 10,3k läst
F
filip82: Tack! Jag kommer nog skippa tigersågen, dels då jag är inte säker på vart jag har elledningen men även då jag inte ärhelt hundra på att det är lätt betong. Testar att borra håll med jämna mellanrum och försöka slå loss bitarna. Sen får vi se hur det går.
9 svar · 4,4k läst
·
A
anaitis: Den är troligen inte bärande
8 svar · 3,9k läst
·
Z
ZipLock: [citat] Kolla upp först så inte "betonggolvet" är en del av ett betongbjälklag.
11 svar · 3,4k läst
·
Pompe1997
Pompe1997: Mura upp en vägg innomhus med lekablock! Grejen e den att detta finns hemma och varför inte använda det om det funkar?
2 svar · 1,8k läst
ronolo
ronolo: [citat] Jag har ingen ytterligare källa, men brandingengören vi använder oss av menar att det krävs brandfog på var sida om väggen. Denna skall sitta närmast elden, och således appliceras efter att sista laget skivor monterats.
8 svar · 16,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.