Blindnit
Blindnit: Kan det va kallras via rören? Tänker om rören går i den kalla delen av väggen kan det bli så, har jag märkt...
3 svar · 1,1k läst
A
andeol: Eterniten kommer att ryka oavsett, en del av den måste jag ta bort hur än det blir och jag behöver också göra en del genomföringar. Jag har inte koll på brandregler men om jag har dubbelgips nånstans i konstruktionen så kanske det duger? Vad gäller gips så hittade jag inte gips utan spackelkanter men jag kom på att jag kan använda golvgips istället, så får jag helt plana skivor.
3 svar · 3,0k läst
Montören
Montören: Testa med Putsbruk C och fukta putsen några gånger när den väl ligger på så att inte bruket torkar för fort. Kan hända att du har valt ett bruk med för mycket cement i.
1 svar · 3,8k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Sorry, ser att jag missade att bredden hade ökat från ursprungsfrågans 45 mm.
20 svar · 11,0k läst
T
Tumstocke: Hallå, jag skulle vilja ha hjälp med en bra planlösning i källaren. Jag skulle vilja ha ett sovrum, tv-rum, pannrum, förråd och en tvättstuga kombinerad med toa. Här är en bild på hur jag har tänkt mig. [bild] I blivande sovrummet är det grus på golvet och som väggarna slutar direkt på. Skulle vilja få bättre takhöjd. Förslag på hur? Jag hade tänkt att gräva under väggen
0 svar · 1,1k läst
·
Nyfniken
Nyfniken: Gör jobbet i bra belysning ;)
8 svar · 1,5k läst
thomas33
thomas33: Asbest är inte livfarligt, om man inte dagligen sysslar med sanering av det! Under lång tid förekom det asbest i bromsklossar och bromsband, som bilmekaniker bytte och samtidigt rengjorde innan nya kom på plats med tryckluft. Detta damm frigjordes också utmed vägarna... I vardagen förekom som tidigare beskrivits, asbest i många olika material. Därför skall du inte oroa dig allt för
14 svar · 4,7k läst
·
V
Vante: skyddsglasögon handskar och korsdrag.
19 svar · 10,6k läst
·
J
JKrister: Hade gjort likadant. Om det upplevs knarrigt skulle jag efterkompletera med ett vinkeljärn i mitten upp till steget ovanför. Det är ju ingen kraft som trycker på mdf.
1 svar · 2,7k läst
·
Bloink
Bloink: Byt ut taklisten mot en sträng latexfog eller liknande. Eller om det går att såga passbiten så du får bra passning mot taket utan vare sig list eller fog.
3 svar · 1,4k läst
Stefan N
Stefan N: 70 brukar va lagom om det är normala springor runt karmen.
2 svar · 8,3k läst
C
cecar33: Läs här kanske http://www.joma.se/mediabank-1/byggbeslag-4/skalmurar-1.pdf
1 svar · 1,9k läst
J
Jimman811: Vvb till ts ca 6 meter Min första tanke var att ha de i väggen, men vet inte riktigt hur jag skulle lösa första skarven, därav mitt första inlägg. Å då hade jag även tänkt att köra med pex hela vägen. Vad som blir trångt eller inte, kan jag inte se framför mig, har ingen direkt kunskap i detta utan får mäta å se. Bockfixtur, är det en sån där färdig krök för pex-slangen ?
11 svar · 3,5k läst
6
62_an: I en hall/groventré i ett f.d. garage finns efter väggen mot det vidbyggda huset ett "språng" (65x65cm) in i husväggen där det tidigare stått en panna. I "språnget" finns nu en fjärrvärmecentral och det kommer nu även att installeras en golvvärmecentral i utrymmet. "Språnget" har en högre golvnivå än golvet framför. Detta pga av golvet i språnget är betongplattan som själva
0 svar · 2,5k läst
MaZtoR
MaZtoR: Ms ploymer? Har aldrig hört att det använda i badrum dock.
6 svar · 2,7k läst
P
Pannlampa: Tycker det ser bra ut när det gäller bärigheten. Byggde i somras med samma stolpavstånd och dimensioner och det blev mycket stadigt. Rekommenderar dock att tänka till 2 gånger extra innan du sätter spaden i marken så allt blir bra från början. Jag förstärkte t.ex. ett hörn för att det skall finnas möjlighet att sätta ett spa där, samt drog massvis med tomma vp-rör för att kunna
2 svar · 2,2k läst
·
S
shms: Lysande, tack för alla svar! [citat]
6 svar · 1,5k läst
mariatherese
mariatherese: Hade du befunnit dig på västkusten så hade jag definitivt bett om att få deras nummer...
9 svar · 1,1k läst
G
Gabbe1: Klarar verkligen en så lång granitskiva att bära sig själv utan att knäckas på mitten?
7 svar · 6,8k läst
·
V
Vante: Maskera ordentligt och kör allt på en gång.
1 svar · 1,2k läst
Stefan N
Stefan N: Jag tror inte graniten kommer hålla i så tunna skivor. Gå till en stenfirma och kolla.
2 svar · 1,1k läst
D09
D09: [citat] Släng på lite puts för att avsluta mot röret. Du kan snygga till det mot röret med en våt pensel. Eller köp en rostfri plåtbit som du delar på biten och skär ut ett hål för röret ( med bitarna lite överlappande ) Så gjorde vvs gubbarna vid mitt skorstenrör och det blev bra :)
24 svar · 16,9k läst
·
possum77
possum77: Har du inga problem så behöver du väl inte göra något, om det inte är så att du rent estetiskt är less på rummet. Alla hus är ju olika och även om panel mot betongen i en källare är en riskkonstruktion så betyder det ju inte att det ställer till med problem i 100% av fallen. Har du ett hus med grund källare och fungerande dränering stående på en höjd med sandjord så lär det
8 svar · 7,4k läst
T
torparkalle: Har ett rum 10m2 i garaget som är tänk gäst/hobbyrum, har isolerat och gipsat. Nu har jag efteråt börjat fundera om man inte skulle ha lite mer isolering. Idag har jag 140mm. Gör det stor skillnad i uppvärmningskostnad om man reglar upp och slänger dit 45 eller 70 mm till? Och kan man göra det direkt mot gipsen som finns idag? Vill ha 19 grader året runt!
0 svar · 2,3k läst
P
poppe12: Bröt upp en bräda i vindsbolvet och det är som befarat inget mellan regeln och sågspånet. Tänkte bryta upp en till och ta bort sågspånen, lirka dit ett råspånt med byggplast. Fler tips om hur man får det snyggt mottages. En annan fråga: tror ni 17mm råspont räcker som golv under stommar till kök eller ska man ta 22? varför jag frågar är för att måtten stämmer utmärkt med 17
1 svar · 2,4k läst
·
C
cem77: Men vänta nu. 34 mm spikläkt? Då används den väl isåfall i syftet att fästa panelen i? Husväggen består av stående reglar och för att kunna spika stående panel behövs det då en kraftig spikläkt för att panelen ska ha något att fästa i. Men om funktionen endast är till för att få en luftspalt så att panelen kan torka/andas så behövs det inte några så kraftiga saker.
8 svar · 41,0k läst
K
KoK: Har problem bakom tv.n. Drog diverse uttag en bit upp på väggen för att de skulle gömmas bakom tv.n. Men som vanligt tänkte man inte hela vägen, är inte helt lätt att sätta väggfäste till tv.n. Måste anpassa efter befintliga uttag och blir svårt med centrering på vägg etc. Funderar därför på om man kan göra om/göra rätt med en "infälld hylla i väggen" där uttagen/kontakter
0 svar · 8,1k läst
·
S
s_o_n_y: Tack för alla svar. Jag tror ja har en lösning. Jag kapar bort den utstickande sponten (fjäder?). Sen lägger jag skarven där garderobsskenan ska vara. På så vis kommer den inte synas alls :D
8 svar · 4,4k läst
P-plats
P-plats: Surt, kollade med lite folk men ingen verkade vilja jobba idag...
3 svar · 1,3k läst
H
HJFF1969: Har räknat med ca 5 varv för fundamentet plus murning på sidorna av spisen, golvgips hade ju varit smidigt men det kanske blir för tungt, är mineritskivor lika formstabila?
2 svar · 1,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.