13 050 läst ·
23 svar
13k läst
23 svar
Hö förråd
Sida 1 av 2
Jag tänkte kolla med er om vi kan slå våra kloka ihop och få till en konstruktion på en friggebod med syfte att förvara hö balar i.
Det skall naturligtvis vara högsta prioritering på låg luftfuktighet.
Kan golvärme i en gjuten platta vara något?
Avfuktare?
Nån form av fläktlösning som man alltid använt i ladugårdar?
Bakgrunden är att jag är lite less på att sortera bort mögligt hö nu när vintrarna är lika fuktiga som resten av året.
Tillgången på balat torrhö blir sämre och då är extra viktigt att ta tillvara på det man kan få tag i.
Låt nu ideerna flöda och kanske finns det någon av er som löst det redan på ett kostnadseffektivt sätt redan?
God fortsättning!
Det skall naturligtvis vara högsta prioritering på låg luftfuktighet.
Kan golvärme i en gjuten platta vara något?
Avfuktare?
Nån form av fläktlösning som man alltid använt i ladugårdar?
Bakgrunden är att jag är lite less på att sortera bort mögligt hö nu när vintrarna är lika fuktiga som resten av året.
Tillgången på balat torrhö blir sämre och då är extra viktigt att ta tillvara på det man kan få tag i.
Låt nu ideerna flöda och kanske finns det någon av er som löst det redan på ett kostnadseffektivt sätt redan?
God fortsättning!
Produkter som diskuteras: "Avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Uppreglat innergolv med springor och fläkt är väl en klassisk lösning i höskullar, borde kunna få att få till även i en frigga. Är balarna torra när dom stoppas in eller ska dom eftertorkas?
Har du räknat med att fylla utrymmet till max? 15m2 är ju inte så många balar... Kan bli svårt att ventilera tätpackat.
Har du räknat med att fylla utrymmet till max? 15m2 är ju inte så många balar... Kan bli svårt att ventilera tätpackat.
Är det verkligen ett stort problem med mögligt hö? (Är det bara du som har problem eller har bönder med gamla höskullar också det problemet.)
Om det är ett reellt problem skulle jag göra ett gallergolv typ en decimeter över befintligt golv och suga/blåsa luft genom höet.
Om det är ett reellt problem skulle jag göra ett gallergolv typ en decimeter över befintligt golv och suga/blåsa luft genom höet.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Otroligt, man lär sig något varje dag! Detta blev årets första kunskap! Jag är uppvuxen på bondgård, men hade inte alls något koll på att det fanns något som hette hösilage! Pratade med pappa och han sa att vi rent tekniskt brukar ta det ibland när ensilaget har legat lite väl länge, men jag har aldrig hört någon annan benämning än ensilage.Fjelie 17 skrev:
//Patrik
Problemet med mögligt hö kommer då och då, en faktor är givetvis för liten yta.
Ett annat problem är att bönderna inte vågar låta det ligga lika länge som förr när dom slått det, sommrarna är inte lika pålitliga längre. Så man kan få lite fuktigare balar ibland.
Ensilage eller hösilage är lite för kraftigt för ponnys så det undviker vi tills den dagen det inte finns tillgång på heltorkat hö.
Men en konstruktion med plast och makadam och plint grund med springor i golvet kanske kan vara något. 15 kvadrat är inte mycket, men jag kan nog bygga flera där jag bor eller större. ( inte så tätbefolkat om man säger så )
Skall jag ha avfuktare så får jag väl bygga helt tätt och då får den gå hela tiden annars blir det väl fuktigt som attan?
Ett annat problem är att bönderna inte vågar låta det ligga lika länge som förr när dom slått det, sommrarna är inte lika pålitliga längre. Så man kan få lite fuktigare balar ibland.
Ensilage eller hösilage är lite för kraftigt för ponnys så det undviker vi tills den dagen det inte finns tillgång på heltorkat hö.
Men en konstruktion med plast och makadam och plint grund med springor i golvet kanske kan vara något. 15 kvadrat är inte mycket, men jag kan nog bygga flera där jag bor eller större. ( inte så tätbefolkat om man säger så )
Skall jag ha avfuktare så får jag väl bygga helt tätt och då får den gå hela tiden annars blir det väl fuktigt som attan?
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Höet blir alltid mögligt på ytan som är exponerad mot luften. Det klassiska sättet att slippa det är att lägga ett lager halm utanpå. Det kan gå med en presenning också, men då måste höet vara riktigt torrt, och det får inte finnas någon luft mellan presenning och hö.
Att bara ventilera med mer fuktig vinterluft hjälper inte. Gamla logar/lador har alltid varit väl ventilerade.
Riktigt torrt hösilage brukar funka även till mindre hästar. Annars går det bra att dryga ut med fin halm till Shettisar. Det finns också timotejhalm, dvs hela strån inkl ax. Också ett komplement. Kan användas till fånghästar.
Om du kan få tag på riktigt torrt hö så borde en frigga i form av en container funka. Med dubbla väggar så att innerväggar, golv och tak inte blir fuktiga utifrån. Boden pregas helt proppfull, dvs ingen luft. Borde kunna fungera då det finns inplastade höbalar. Ovanligt eftersom de är dyra, men de finns, och då utgår jag från att det också fungerar utan att mögla el ruttna. Luft kommer ju till allt eftersom man börjar plocka, men om man plockar så att det blir minsta möjliga yta exponerad mot luft så hinner det sannolikt inte bildas något mögel innan man har fodrat upp med dem.
Att bara ventilera med mer fuktig vinterluft hjälper inte. Gamla logar/lador har alltid varit väl ventilerade.
Riktigt torrt hösilage brukar funka även till mindre hästar. Annars går det bra att dryga ut med fin halm till Shettisar. Det finns också timotejhalm, dvs hela strån inkl ax. Också ett komplement. Kan användas till fånghästar.
Om du kan få tag på riktigt torrt hö så borde en frigga i form av en container funka. Med dubbla väggar så att innerväggar, golv och tak inte blir fuktiga utifrån. Boden pregas helt proppfull, dvs ingen luft. Borde kunna fungera då det finns inplastade höbalar. Ovanligt eftersom de är dyra, men de finns, och då utgår jag från att det också fungerar utan att mögla el ruttna. Luft kommer ju till allt eftersom man börjar plocka, men om man plockar så att det blir minsta möjliga yta exponerad mot luft så hinner det sannolikt inte bildas något mögel innan man har fodrat upp med dem.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Du säger det själv: Värmen från djuren hjälpte till att hålla höet torrt.SBH skrev:
Det lär det inte bli så varmt i en friggebod.
Men riskerar man inte mögel i höet genom att blåsa in uteluft med 90 - 100 % RH?
För att inte tala om hur mycket möss och annat oknytt som tar sig in.
Det kan nog bli ett veritabelt djurens zoo.
F.ö. är väl inte hösilage "kraftigare" än hö?
Kanske lit mer lättuggat, eftersom det genomgått en jäsningsprocess.
Och ensileringen är ett sätt att konservera (genom mjölksyrajäsning) för att förebygga mögling.
Komplettera det med halm, så får de något att sysselsätta sig med.
Vetehalm (otröskad) rekommenderas, pållarna här älskar det
Tilägg: Oldboy var lite före med ungefär samma info
Redigerat:
Vi drygar ut höet med halm, stora new forest ponnys har vi. Jag är inte expert på maten men sambon är rätt sträng med det och säger hon inte hösilage så är det så det blir
.
Hur bygger bönderna ett höförråd om dom bygger nytt idag?
Hur bygger bönderna ett höförråd om dom bygger nytt idag?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
I Skåne är det svårt att få tag på hö. Fn verkar det även vara svårt att få tag på hösilage då sommaren var riktigt torr så 2:a skörden blev liten. Men det är stor skillnad på hösilage och ensilage. Hösilage är i princip halvtorkat hö som pressas och plastas. Ensilage är betydligt fuktigare hö som pressats och plastas. Ensilage brukar ocskå vara mer sönderhackat.
Hösilage ges till hästar och ensilage till kor. Att ge ensilage till hästar är nog inte helt bra. Dels är det för kraftigt och dels för lite för att stimulera klart hästarnas tuggbehov.
Hösilage ges till hästar och ensilage till kor. Att ge ensilage till hästar är nog inte helt bra. Dels är det för kraftigt och dels för lite för att stimulera klart hästarnas tuggbehov.
Jag kollade med sambon och hon säger att hösilage går bra, men det blir dåligt innan vi hinner förbruka en bruten inplastad bal.
Åter till förrådet.
Alltså är ett alternativ att bygga plintgrund med springor i golv och inte ha för tätt emellan hö och ytterväggar. ev. Täcka yttre lagret med halm. Användandet av fläkt är jag inte helt färdig med om det blir bättre eller värre.
Ett annat är att bygga tätt och använda avfuktare som också ger värme som positiv bieffekt Det kostar en del el och dyrare bygge.
Åter till förrådet.
Alltså är ett alternativ att bygga plintgrund med springor i golv och inte ha för tätt emellan hö och ytterväggar. ev. Täcka yttre lagret med halm. Användandet av fläkt är jag inte helt färdig med om det blir bättre eller värre.
Ett annat är att bygga tätt och använda avfuktare som också ger värme som positiv bieffekt Det kostar en del el och dyrare bygge.