Byggahus.se

Gira golvlister snyggt

1. naresjo
    Medlem · Örebro · 540 inlägg

naresjo

Medlem
    Ska sätta lite profilerade golvlister.
    har för mig att jag läst man kan låta den ena listen vara 90 grader och sedan så girar man den som kommer vinkelrätt emot, stämmer det?
    Och hur mycket ska man gira den då?

Jag har försökt att gira 45 och 45 grader, men jag får aldrig till det rikigt snyggt... :(
    Hoppades att detta sätt kanske är lite mera förlåtande, jättetackam för alla svar.

• Laddar…
  2. J
    Medlem · Västerbotten · 1 124 inlägg

jenfor

Medlem
    Jag kanske är trög, men om den ena är 90 grader - hur ska man då gira den andra? De hamnar ju då i vinkel mot varandra. Änden av den ena listen stöter väl då i den andra listen?

Vet att man kan göra så med hålkälslist (taklist) men förstår inte hur det ska funka med rak list.

• Laddar…
  3. naresjo

naresjo

Medlem
    Listen är typ allmoge, alltså har den en profil, så den är inte slät på "framsidan" om det var det du menade.
    Jag är lika osäker som du Jenfor, det är därför jag frågar :surprised:

4. P
    Medlem · Södermanland · 243 inlägg

peter.holm

Medlem
    Det kan vara lite klurigt att gira dessa. Se till så du sätter upp dem i sågen precis så som de kommer att stå mot väggen och sedan girar 45 grader. Allmogesockeln kan vara högre än anslaget på sågen och då lutar den vid kapning och vinkeln blir fel.

Alternativet är att som naresjo skriver att låta den ena vara okapad men då måste man profilsåga den som gör emot den okapade listen, gjordes ofta förr.

5. naresjo

naresjo

Medlem
    Så jag profilsågar listen vinkelrätt?

Det borde jag kunna överleva, har som tur bara ETT hörn, men vill ha det snyggt.
    Har ALDRIG lyckats bra med att girsåga 2 x 45 grader :(

6. J
    Medlem · Västerbotten · 1 124 inlägg

jenfor

Medlem
    Jag tror tyvärr att 2x45 grader är enda alternativet.

7. mattiasp
    Hårklyvare · Stockholm · 6 590 inlägg

mattiasp

Hårklyvare
    Ofta brukar det fungera bra med att figursåga den ena sockeln mot en helt raksågad sockel. Den som skall figursågas måste under alla omständigheter först gersågas i 45 grader. Det brukar jag göra med kap/gersågen med sockeln på platten mot bordet. Använd vinklingsfunktionen i stället för gerningsfunktionen.

Resten har jag förklarat hur många gånger som helst här på forumet.

• Laddar…
  8. ByggPutte
    Medlem · 1 348 inlägg
    Kör till 90% Som mattiasp vid sockling med profil.
    Den listen som sågas i profil får efter gerning i 45 grader
    en naturlig "markering" att såga efter med sticksågen.

Mvh Putte

9. bax
    Medlem · Härliga Härjedalen · 2 297 inlägg

bax

Medlem
    Sedan finns ju hörnklossalternativet också.

10. P
    Medlem · Södermanland · 243 inlägg

peter.holm

Medlem
    Och, frestas inte av att använda latexfog i ett taskigt girat hörn. Blir svart och fult efter ett tag.

11. naresjo

naresjo

Medlem
    Kan inte ens om jag skulle VILJA använda latexfog...
    listerna är i furu (tror inte det finns furufärgad latex eller???)

Jag får väl hem sen och prova, tils det blir bra.
    Hur länge bör jag ha listerna ligga i rumstemp innan jag börjar kapa?
    Nu har dom legat i garaget sedan i somras.

12. vojma
    Medlem · Norrbotten · 2 585 inlägg

vojma

Medlem
    Det borde räcka om du har ett normaltempererat och torrt garage.

Fördelen med att göra geringarna som du beskriver att du vill göra är att man kan kapa listerna lite längre än de ska vara så att man garderar sig mot krympningen.

Jag brukar lägga på ½ promille (½ mm / meter färdig list)

/V

13. F
    Medlem · Jämtland · 4 inlägg

Fredrik80

Medlem
    Sätt en bräda som är vinkelrät i gersågen som stöd för listen, omöjligt att hålla rakt och kolla vinkeln på sågen med lämpligt mätdon. Lycka till!

14. Alpha
    Medlem · 824 inlägg

Alpha

Medlem
    Är det omålade socklar så kan du ju grunda de 1-2ggr innan montering och sedan gira de 45 grader och fylla ut ev. springa med latexfog + ett lämpligt finger som är doppad i ljummet vatten med ett par droppar diskmedel.

Innan du slutmålar sockeln på plats så kan du spackla för ev. spikhål med snabb snickerispackel så syns inte ett smack sedan om man nu vill stirra ner och granska sitt eget arbete i framtiden :)

Latexfog/akryl är de bästa som finns att trolla bort mindre springor och sprickor tycker jag själv men som tur är väljer man ju själv hur man vill göra.

Ska du betsa, lasera eller ha obehandlad sockel så kan du ju prova på mattiasp förslag.

15. H
    Medlem · västragötaland · 186 inlägg

Henrik_75

Medlem
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.