Jag har tänkt sätta upp min TV på en gipsvägg med stålreglar, vilket alltså innebär att det inte finns något bra att fästa i egentligen.

Jag fick tips av en snickare att limma fast en plyfa-skiva som sedan fästet skruvas fast på och där TV:n sedan döljer plyfan. Är det något ni andra rekommenderar, eller finns det "smartare" sätt?

Om man använder rätt plugg och skruv så håller en normal gipsskiva 25 kg

hm ok, så det skulle kunna gå med plugg... Men jag antar att ett väggfäste som man kan dra ut och vinkla TV:n vore att hoppas på för mycket? Med tanke på den extra kraften som blir av momentet?

Är det ett vanligt väggfäste där man inte kan vrida TV:n i sidled så sätt 4 expanders. Det ska räcka gott och väl.

Om du använder plugg ska det vara rätt typ av plugg, dvs en vanlig plugg för betongväggar duger inte.

Nej jag förstår att det ska vara metallexpanders, men kommer det bli för mycket med ett tv-väggfäste som man kan vrida och vinkla ut?

Snabbt och slarvigt... Påpeka gärna om jag är FÖR slarvig...
Det går att räkna på.
Antag att din tv kommer en meter ut från väggen.
Dvs tyngdpunkten för tvn. Det är ju extremt långt ut...

Antag att hela det "pluggutdragande" momentet tas i de övre pluggarna.
Antag att vesa-fästet ger 3 dm hävarm (= ett A4). Detta är då det vinkelräta avståndet (längs väggen) från övre pluggrad ned till nedre pluggrad. Det blir ditt rotationscentrum)
50 kg x 1 m x 9,81 N = ca 500 Nm

Dvs, dina pluggar skall ta upp ca 500 Nm med 0.3 m hävarm.
Varje plugg sades ovan klara 25 kg.
250 x 0,3 x 9,81 = ca 75 Nm

500/75 = 6,67 plugg i ovankant så är du hemma.

Det är nog en bra ide att använda en osb-skiva för att dels kunna få fler infästningar.
Men även lite längre hävarm.

Du får välja din säkerhetsmarginal själv. Jag hade nog använt fler än 7 plugg.
Alternativt lägre avstånd.

Redigerat:
Såga ut en skiva konstruktionsplywood som du målar i samma kulör som väggen och dra fast den i stålreglarna genom gipset. Sedan sätter du expanders för dubbelgips både genom plywoodskivan och bakomliggande gips. Då borde du kunna hänga upp en fullvuxen galt på den.

• Gilla
julbingo
  • Laddar…
Vi har en 50 tums tv på tre axlat väggfäste, sitter uppe med 4 molly, suttit 1 år nu och fortfarande stabilt :-)

Om det går skulle jag ha valt en plyfa eller dylikt för att förstärka infästningen. Det kan hända att ett barn oaktsamt drar i teven när den är utfäld och på så sätt drar ner hela teven. Kostnaden för en plyfa står ju inte i paritet med en 46 tummare! :)

vesa1981 > Tre-axlat väggfäste innebär att det kan vinklas utåt antar jag? (dum fråga)

Villa vista > Jo det lutar nog åt det. Några tips om vilken typ av lim och hur tjock plyfa man bör köra?

Villa vista skrev:
Om det går skulle jag ha valt en plyfa eller dylikt för att förstärka infästningen. Det kan hända att ett barn oaktsamt drar i teven när den är utfäld och på så sätt drar ner hela teven. Kostnaden för en plyfa står ju inte i paritet med en 46 tummare! :)
Eller om barnet får den i huvudet.....

• Gilla
Claesk
  • Laddar…
Julbingo> finns inga dumma frågor... ja den går att vinkla ut från väggen, en "led" i väggen, en "led" mitt på en arm, en led som är tiltbar i tvfästet.

Jag hade valt en plywood skiva bakom tv.
Bra billigt. Och skyddar barnen.

Svårt att få nya barn på försäkringen.

Eller om barnet får den i huvudet.....
Japp, det torde vara viktigare.

Ang Lim och plyfa, jag vet ej vad som är bäst men lim kanske PL 400 och se till att plyfan helst fästs i en regel eller två. En 15 -20 mm plyfa bör vara tillräckligt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.