M
mangew: [citat] Tackar för svaret, det var det jag också trodde men ville ha ett bekräftande av någon som kan detta bättre än mig. På fredagkväll blir det att dela en god flaska rött med frun och skicka in tigersågen i väggarna så vi sedan har hela helgen på oss att bygga igen det som behövs.
5 svar · 3,5k läst
·
Johan-
Johan-: Tack för länken Vante, det fanns en hel del läsning i tidskriften "Fönster, historik och råd vid renovering” som var ytterligare en länk som fanns i den text du länkat till. Mattiaz, ja 45 känns överdrivet och är orsaken till att jag valde lägga ut frågan här. Blindnit, idag ser fönstren som är från slutet av 70-talet ut som döda ögon genom att de är lite mindre än de
6 svar · 3,9k läst
·
Freilor
Freilor: Sedär, jag läser nog som en kratta :D Då tycker jag att du bör göra som VG säger, endast en på plasken men ett smärre gap för att förhindra gnisselgnäll.
5 svar · 15,5k läst
·
P
pelle242: Den metod som du fått föreslagen är en av de som platon nämner i sin broschyr: http://www.isola.se/assets/Sweden/Brochure/PlatonGolv2013web.pdf . Dock är det nog inte många som gör så. Finns inte några riktigt bra anledningar. Som cecar33 skriver blir det ingen isolering, galet vid golvvärme. Jag tycker denna lösningen är vettig : http://www.villavarm.se/villa-varms-unika-golv även
2 svar · 7,9k läst
N
nova383: Känns som det blir plast-läkt-OSB/gips.
4 svar · 1,8k läst
M
mlkjhr: Cuprinol var ju det som man använde förr. Cuprinol finns ju fortfarande så jag antar att deras hemsida kan ge dig svar. Jag gissar att dom har produkter för det effektivaste träskyddet som miljölagstiftningen tillåter. K
5 svar · 5,1k läst
slacker
slacker: [citat] Korrigerar mitt eget svar - OSB är ju minsann 11mm och inget annat så 45 regel med OSB och 6.5mm gips ger ett total på 80mm.
6 svar · 2,6k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: Man kan aldrig få för mycket info :) Så här är en inspirationsbild på min utetrapp, ritningen alltså: [bild] Och att ha en oinredd vind som förråd bör inte vara några problem. Om du senare inreder den lite behöver ju inte byggnadsnämnden bry sig om ;) Och så vill jag tipsa om att isolera taksvallet utvändigt med cellplast. Det håller vinden torr och lite varmare, vilket är bra
15 svar · 9,1k läst
·
Totte_S
Totte_S: Ingen aning hur plant det är, har inte kollat än. Bra synpunkt, tack. Lim är ju också ett (kladdigare) alternativ.
2 svar · 5,2k läst
P
pjon: Som rubriken säger så har vi vattenburen golvvärme nedfällda i spånskivor med golvvärmeplåtar. På detta önskar vi lägga ett massivt trägolv typ slätspont (gissningsvis 22x95). Frågan är då. Kan man lägga detta flytande ovanpå? Vi vill gärna lägga dessa i samma riktning som golvvärmeslingorna. Eller räcker det att spika dessa på de ställen där de inte riskerar att punktera
0 svar · 2,4k läst
J
javlaandersson: Jag har arbetat med att riva asbest tidigare. Sitter det redan uppe så finns det inte en chans att det skulle damma runt asbest från någon skiva. Asbest frigörs när du sågar eller bryter skivan. Har dom börjat kladda färg på skivorna, fortsätt med mer färg så bakar du in ev asbest. Som någon annan skrev, så kan det lika gärna vara betongbaserat material. Jag har själv rör i
26 svar · 16,5k läst
·
C
corre: Vad har du för tidsram på att flytta in där? Det går ju att avjämna med cement också, billigare än flyt. Men längre torktid innan du kan lägga på golvet.
28 svar · 8,7k läst
·
C
cecar33: Ja jag ser , men om inte innersta glesen varit där före el dragningen så borde det gå att dra slangen utan att göra hål. Men nu är det som det är, försök att få dit en bit plast i mellan glesen och tak duken och tejpa. Undvik fogskum alltid så länge det är möjligt för det är ett j..vla kladd när det sväller ut mer en vad som var tänkt, och att få bort det är inte lätt. Men
4 svar · 7,0k läst
·
C
corre: Jag tror inte PL800 kommer hjälpa sålänge. Har cementen börjar vittra sönder så har den. Limmet kommer bara fästa i ytan och inte binda sig på djupet som du skulle behöva. Långsiktig lösning är att mura upp en ny krona från stabilt underlag. Du kanske kan säkra kronan genom att bygga ett temporärt stöd av lite reglar. Två reglar i uppochnedvänt V på varje sida av skorstenen,
4 svar · 2,3k läst
currenthill
currenthill: Class = Clas Ohlson
15 svar · 8,4k läst
E
eran: Case closed! Öppnade golvet och drog 2x6x120 träskruv genom regeln och in i innervangen. Blev stumt och bra. Ska komplettera med en regel under översta steget när jag gör ordning runt trapphålet.
4 svar · 4,2k läst
·
E
empame: Jäklar vad seriöst med kragar. Jag brukar täta mina genomföringar med tejp (riktig för diff spärr). Men ngt i den stilen får det bli, då får jag dessutom ventilen i taket istället för på väggen.
8 svar · 4,9k läst
N
Nybyggarn: Där var den, tack för det!
2 svar · 1,8k läst
C
cecar33: 25 kg klarar den och gipsskiva, men nu vet vi ju inte vad dina väggar består av. I vissa prefabhus så sitter det plåt bakom gipsen ungefär där gardinstänger brukar monteras och bakom den är det trä, så kolla först om du har sådana väggar.
2 svar · 7,5k läst
N
nypon: Kul idé, ska börja leta efter passande skrymslen :)
2 svar · 13,8k läst
·
Marlen Eskilsson
Marlen Eskilsson: Ja, hyllan sattes dit före plattorna. Hmm, det känns som att det kanske skulle bygga för mycket att sätta plattorna ovanpå. Hyllan är inte så djup.
12 svar · 2,8k läst
·
ullberg
ullberg: Ja just det, jag svarade ju inte på ursprungsfrågan, även jag skulle välja 45x70. har några 45x45 väggar som satt när vi köpte, inga problem med hållfastheten, men det känns lite svajigt om man råkar stöta till dem, dock bara med enkelskiva. /U
16 svar · 3,9k läst
Z
ZipLock: Jag har lagat en del med gipsputs, men då har det alltid varit väggar som ska tapetseras och man har eftersträvat en slät yta. Nu har jag kommit till insidan av klädkammaren där putsen har en "ytstrutur" och är målad. Hur gör man för att få struktur i sin gipsputsade yta så att det smälter in med den befintliga putsen? [bild]
0 svar · 3,4k läst
·
Z
ZipLock: Kan meddela nu några dagar senare att nu har gipsputsen torkat och är så hård som den brukar vara. Tydligen torkade den mycket långsammare än jag förväntade mig.
4 svar · 4,7k läst
hahalj
hahalj: Tack för all hjälp! Kommer nog bli bra det här.
23 svar · 14,3k läst
·
B
berne88: En liten uppdatering, väggen är inte bärande fast att den är.:) Hade en snickare hemma som vi kanske skulle välja. Han ville bygga stag längre ner på takstolarna. Då väggen inte tar all vikt. Han ville ha ca 6000kr med med rot
20 svar · 5,1k läst
·
H
huggan: [citat] Tack för hjälpen. Behövde att en till skrev exakt samma sak. Och en sån riktig järnhandel är inte många kvar längre och jag skulle tippa på att det beror på att dom beställer hem skruv och säljer 2 st sen får dom sitta på resten eftersom ingen vill köpa den sorten. Finns ju en anledning till att den inte fanns hemma, dom säljer inga av den sorten.
75 svar · 22,7k läst
·
S
Stina71: I mitt hus som är byggt 1893 finns detta hörn i hallen på bottenvåningen. När jag köpte huset för fem år sedan stod en garderob i hörnet och på vägg i hörnet satt någon form av väv. Tror att den var typ fastlimmad. På det som jag då trodde var en gammal murstock. Jag lät ta bort garderoben och riva ner "väven". Efter det lät jag målare vitmåla det som jag då utgick från var
0 svar · 1,1k läst
·
Bödde
Bödde: Minerit borde funka, men ring den som ska besiktiga så får du veta hur de tänker - om du nu ska göra en besiktning... Jag satte plåtreglar mot murstocken (har för mig det va 75 mm) och sedan osb/gips. Glöm inte ta bilder om du sätter igen det!
1 svar · 4,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.