B
buggarn: Tack för tipset, Självklart måste det vara bättre att ställa armeringen i spår vinkelrätt mot lasten. Funderar även att använda lättklinker (LECA i lösvikt) som fyllning för att minska vikten på återfyllnadsmaterialet. Hur funkar det om jag asfalterar och vill köra bil ovanpå? Någon som vet?
2 svar · 4,6k läst
T
tooompa: Håller på att renovera tvättstugan i källaren och har rivit bort en plastmatta som tidigare satt på väggen. Har skrapat bort allt "skit" så nu är det ren puts, förutom på nåt litet ställe där putsen satt löst så där är jag framme vid "grundstenen". Huset är byggt 1958 och jag tror det sitter kalkputs idag 10-20mm. Nu har ju ytan på putsen blivit ojämn och hackig efter allt
0 svar · 1,6k läst
T
Thoomas: Tack för alla tips! Kör på följande till nästa vägg: - Ser till att sätta lock o grundpanel samtidigt - Spikar grundpanelen i sicksackmönster - Oljar in ändträet innan målning Nån som har tips på lämplig olja till ändträet när jag målar med falu rödfärg?
23 svar · 14,0k läst
·
T
Thoomas: Tack för tipsen! Blir antingen en liten varmgalvad plåt eller inget alls.
5 svar · 1,7k läst
·
F
Freddex: Som vana från branschen selektiv demolering så är det alltid mask på, och helkroppskondom. (Notera de varsamt tejpade muddarna på handskarna :) Det är den tidigare ägaren till huset som funnit det för gott att isolera runt inkommande vatten med en herrans massa gammal skit. Den där vita skiten fäller fibrer som inget annat jag sett tidigare, helt omöjlig att hantera.
6 svar · 1,2k läst
·
A
arton57: Precis som ni sa, limmet var från 2010. Köpte en ny och det fungerade utmärkt. Tack alla. :)
4 svar · 4,4k läst
H
H Pettersson: Tack för informationen, :)
4 svar · 1,2k läst
M
madbe: Följer också mer spänning, ser fram emot bilder! :)
10 svar · 2,0k läst
prototypen
prototypen: Gör luftspalt, min panel utan spalt fick några murkna hål efter 30 år. Protte
2 svar · 3,4k läst
S
Sam_u_El: Håller med Oldboy; jag tycker också att det ser putsat ut. Måla hela ytan med rätt* färg så blir det nog bra. *färg som släpper genom fukt.
2 svar · 1,4k läst
F
FarmerBob: Det ska nog gå bra att gjuta så länge inte vattnet spolar bort betongen.
3 svar · 2,1k läst
M
mungoslut: flyttade frågan till byggnadsfysik.
0 svar · 1,5k läst
mycke_nu
mycke_nu: Krafterna skall inte ner till dörren. Kapa eller jacka ur de stående reglarna en bit och lägg en kraftig överliggare direkt under hammarbandet som takstolen vilar på. Denna överliggare (exvis 95 x 145 på högkant) skall alltså vila på de stående reglarna.
3 svar · 10,0k läst
·
Carl_Elvis
Carl_Elvis: If it ain't broke, then don't try to fix it! :o Ni har en poäng där. Kanske bättre att låta kåken fortsätta vara otät så man inte skapar nya fuktproblem. Känns ju billigare och enklare också. Tack för input, gott folk! :thumbup:
8 svar · 4,0k läst
·
J
JPW: Jag gillar formplywood! Det är inte så galet dyrt och har en fukttålig blank yta som jag tycker funkar jättebra som hyllplan.
6 svar · 3,7k läst
K
SBH: jag vill bara ha vanlig drev
6 svar · 2,2k läst
·
AndersMalmgren
AndersMalmgren: Håll er borta från normaltorkande avjämningsmassor så går det på några dagar (Mao använd självtorkande)
12 svar · 11,6k läst
A
ancientacid: Ingen som sitter på råd hur man gör en lösning av detta på bästa sätt? Hittar inga konstruktionsexempel någonstans när jag letar runt... Bifogar en liten skiss gjord i paint som väldigt enkelt visar nuvarande uppbyggnad, sett rakt uppifrån (grått = platta, svart = yttermur, brun = stående reglar och syll). Utöver detta sitter sedan panelbrädorna runt ytterhörnet. [bild] Funderar
1 svar · 2,9k läst
·
C
CHolden: Ok - skulle ju kanske funka . 3-5 cm överlapp ? Är detta vad man brukar göra idag ?
18 svar · 12,4k läst
kinshasa
kinshasa: Tack för svaren - jag tar till mig tipsen- får se hur jag gör med infästningen. Men det är inte alls någon dum ide att köra med en metallstolpe i mitten och sen köra med svetsade fästen som får sticka ut ur gjutformen. Suck ja, det går inte att komma bort från gräveriet i detta fal. Men jag ser det som välinvesterat eftersom grinden, förhoppningsvis, ska stå länge där. Vänliga
5 svar · 10,1k läst
L
Lofstrom: Har satt en byggfläkt i farstun och börjar se att kondensen torkar upp. Så det är nog precis som du säger att det var mycket kallare på insidan nu när vårsolen värmer. Tack så mycket för din förklaring vart lite orolig att någonting var fel.
4 svar · 2,3k läst
K
Klicka: Men då kanske det är säkrast att sänke den gröna lite, kanske 1 cm så man är säker på att den inte går upp över takstolen.
2 svar · 11,5k läst
·
larsbj
larsbj: Det går att bygga trappa i nästan alla vinklar, men blir den för flack kan den kännas konstig att gå i och det kan bli bättre att göra en avsats/vilplan och sedan trappa igen sen finns ju en gräns i branthet när det blir mer än 20-22 cm steghöjd då den blir obehaglig att gå i nedåt, och den kallas då egentligen lejdare. För att en trappa ska bli bekväm finns olika tumregler en
1 svar · 7,9k läst
larsbj
larsbj: Höjden varierar beroende på tillverkare ska det bli riktigt bra så välj vilken plåt du ska ha och titta på den monteringsanvisningen tex http://www.plannja.se/Documents/SE/monteringsanvisning/se-plannja-monteringsanv-2013-3.pdf
1 svar · 2,9k läst
fahlis
fahlis: Detta huset? Har tagit bort bilden på TS begäran. /Mvh moderator
13 svar · 2,1k läst
·
Enk Projektet
Enk Projektet: [bild]
19 svar · 63,1k läst
·
Y
yuphin: Någom som har en enkel byggbeskrivning till en snygg trappa från altangolv till stugdörren?
0 svar · 2,9k läst
Vavgat
Vavgat: Enligt vad jag kan utläsa i spännviddstabellen så ska 45x70 klara en spännvidd på 1,1 meter. Hittade denna länk till spännviddstabell: http://www.scribd.com/mobile/doc/8497711
5 svar · 3,2k läst
·
gstv
gstv: Bor i ett gullringshus med källare byggt -69. Har källare av block, men inge radon. Bor i Västerbotten...
6 svar · 2,9k läst
K
KlingKlang: Du letar efter Televerkets "Bindgarn", se bifogad bild. Tillverkas av Poly Produkter AB (www.poly.se) under namnet "filmgarn" numera. Det hittar du här, om du eller någon annan fortfarande letar. [bild]
8 svar · 3,5k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.