Förstärka befintlig källarvägg i Leca
Av lika anledningar vill jag förstärka en källarvägg som är murad i 20 cm leca. Den är 6x2,4 och kommer att få ökat marktryck.
Tänkte borra ned 6 mm armeringsjärn i plattan var 20 cm och gjuta en sockel med liggande armering. Den kanske blir 4cm tjock och går upp 10 cm. Väggen tänkte jag putsa och samtidigt baka in bi stål armering vertikalt var 20 cm. Änden på bistålen gjuts in i sockeln.
Har någon en aning om vad detta ger styrkemässigt? Samma styrka som om jag från början byggt med 25 cm Leca? Det borde bli någon typ av sandwich effekt med ett väldigt "dragstarkt" lager på lecan...
Finns andra bättre sätt arr göra detta på?

Nu är jag ingen kontruktör, men jag grävde lite i detta i samband med ett bygge för några år sedan.

Det är knappast så att hela väggen flyttar sig, utan marktrycket kan ge upphov till sprickor mitt på väggen, så det gäller att motverka detta.

Bistål som ligger platt mot väggen ger nog inte så mycket effekt, de ska i så fall monteras spåras in i smala slitsar i Lecan och gjutas fast. Lättast är då att göra detta i de horisontella fogarna. Sedan kan man ju komplettera med stående inspårade kamjärn. Jag tvivlar på att putsen är stark nog att hålla armeringen på plats, så det är nog cement som gäller.

Så långt mina amatörmässiga spekulationer. Det finns en del bra dimensioneringsråd här.

Tack för tipset,
Självklart måste det vara bättre att ställa armeringen i spår vinkelrätt mot lasten. Funderar även att använda lättklinker (LECA i lösvikt) som fyllning för att minska vikten på återfyllnadsmaterialet. Hur funkar det om jag asfalterar och vill köra bil ovanpå? Någon som vet?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.