Byggmaterial & Byggteknik
KlingKlang: Du letar efter Televerkets "Bindgarn", se bifogad bild. Tillverkas av Poly Produkter AB (www.poly.se) under namnet "filmgarn" numera. Det hittar du här, om du eller någon annan fortfarande letar. [bild]
byggpellen: Och under betonggolvet finns ju inga träkonstruktioner som kan ta skada av att golvet suger upp en del vatten (om det tex blir läcka). För att det ska bli en stor skada krävs väl att hela golvet fylls med vatten och att väggarna suger upp vatten och leder det vidare till diverse träkonstruktioner?
Västerhaninge 17: Jag har på min ö-våning cc300 mm till badrumets golv ,OBS 9 tum höga. KANSKE du kan köra cc 200-300 mm men en konstruktör som räknar på det om det ska vistas folk på din vind :| OBS mitt bjälklag består av K24 virke (bästa kvalite med få kvistar)
Dr Trä: Ångbroms är nog bättre än än diffusonstät plast där. Jag hade ändå valt förhydningspappen så att det blir likadant överallt i huset.
korsdå: Aha, Blocket kanske. Bra idé. Ska blocka på det. Tack för tipset.
Dr Trä: Tror plyfa blir bättre än massa brädor på rad som torkar isär. Inomhusspackel är jag skeptisk till. Borra in träplugg med pu lim annars, men det är ju lite jobb.
Goteborg: http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/91187-gips-ytterhorn-hur-spackla.html Där finns en bild på hur gipsen monteras med skena, även om tråden har en annan frågeställning så svarar bilden din fråga.
Vickar68: Hej, Du får höra med en glasmästare ifall du vill ha någon isolering i det. Du får bra ytterdörrar från ca 4500-5500kr och uppåt med glas i.
Stenolofanders: Vi använder vanlig rapsolja till allt inkl utetrappen. Gnider in och torkar av. Luktar inte, lite halt bara i några timmar innan det härdat. Upprepar så ofta vi vill ha det snyggt, dvs det är så enkelt att det blir en städrutin snarare än ett målarjobb. Första behandlingen blandade jag i lite fin hb trätjära. I början kan man gärna olja ofta så att det byggs upp ett tåligt skikt.
pyro: Theofils verkar ha. http://theofils.se/produkt/Rottingimitation-3250--22445.aspx Det kostar en del, men de har ju iaf.
kurre_kul: Väcker en gammal tråd för att kolla om fler har handskats med Surfapore (blanda-i-fogen-vid-montering- varinaten). Blev tipsad om detta av kakelsäjaren på samma sätt som OT. Kakelsättaren såg ut som ett frågetecken när jag frågade honom om det och tyckte att man bara ska "spola väggarna med vatten innan man duschar, så blir inte fogarna missfärgade" (Inte en helt lätt uppgift att
Arne999: Gaveln är inte alltför fin...röta runt fönster samt syllstocken [bild] [bild]
senmathal: Läste nu i några trådar att man inte skall ha någon diffusionsspärr om man inte har konstant över 10 grader i byggnaden. Då kan den till och med orsaka skador. När det gäller placeringen av sadelkammaren så ligger den inte i men i direkt anslutning till stallet. Vi har utanför ena stallväggen byggt ett skärmtak med väggar. Nu ska det på ena sidan av ingången bli en isolerad
AndersMalmgren: Blev riktigt stumt och fint med PU700, imorn ska jag fixa vinkeljärnen men tror det är overkill
sblixten: 2m var det väl och 145 räcker gott. Det är ju ingen last på det att tala om, såvida inte det blir en massa snö på som du låter ligga.
ByggaNytt: Gipsspackel är inte direkt slipbart men går utmärkt att fylla med o toppa sedan med ett mer lättslipat sandspackel!
nino: titta på www.vetro.se om dom har nått, annars finns det avslutningsplattor om det kan funka
Direktörpelle: Plåtutlägg/reglar, fästa i tak, gips & måla/spackla in den! :)
JKrister: Laminerat glas skulle jag köra på. Men har inte gjort ngt liknande
pelpet: Frågan är om det inte är enklare att demontera och byta stolpen i sin helhet? Sitter det skruv/spik som är meckig att demontera så kan man kanske såga av den med tigersåg eller sticksåg för att underlätta demonteringen. Bilder, tack.
Oldboy: 4. Ja det är en ok lösning så länge som fönsterbrädan går utanför fönsterfodren. Edit: Glöm inte att göra infästningen av den ovanliggande vattbrädan/offerbrädan/fönsterbrädan så att den är lätt utbytbar utan demontering av lister, foder och fasadbrädor i övrigt. Fönster i liv med fasaden betyder att fönsterfodren sitter ovanpå fönsterkarmen och de underliggande
Klicka: Om man läser här: http://hunton.sircon.net/sve/produkt.asp?id=2&view=v%E4gg Så påstår dom alla fall att det räcker med asfaltsboard för avstyvning av väggarna.
Klicka: Gör så här: https://www.youtube.com/watch?v=4tRayrmwpfQ Alltså, ena biten sågas rakt och den andra 45 grader. Den på 45 grader sågar du ur sedan så den passar mot den raka biten. Passar fint om hörnet inte är 90 grader :-)
pelpet: Jag tror det går utmärkt, men använd frostbeständig klinker med sträv yta. Klinker utomhus blir HALT! Några släktingar har en klinkertrappa, och den är livsfarlig.
prototypen: Om nu fuktproblemet är åtgärdat så kommer inte det tryckta virket att bli fuktigt och lukta. Blir det fukt så kommer dina golvbjälkar att ruttna. Däremot att sätta platon direkt mot blindbotten, jag skulle nog vilja ha ventilerat och mattan mot marken. Protte
Alfredo: [citat] Ha, Ha. Ja mina byggnader saknar helt åar under golvet, lyckligtvis...
EndZone: Ja igår ställde jag några frågor om min betongtrappas konstruktion. Idag fortsätter funderandet, men nu en ny tråd där det mer handlar om hur "renoveringen" ska gå till. Trappan är klädd med skiffer, men jag inser att det enklaste trots allt kommer att bli att ta bort skiffret, laga upp betongen och sedan lägga trä ovanpå. Inte klä in den helt med sidor, vangstycken och allt, utan