D
Dekker: Stämmer nog att det inte finns lagerbalkar som duger, testa lite snabbt att stoppa in siffrorna i moelvens dimensoneringsprogram och de hade ingen som klarade av 11m spännvidd på 10m brett hus i snözon 1,5. 8m spännvidd, betongpannor på taket gav 630mm hög balk(deras största). En sak att komma ihåg, när man beräknar belastning på balk som har endast två stöd(en i varje ända) så
51 svar · 19,8k läst
·
H
hempularen: Det handlar inte bara om mekanisk styrka, utan även om att kalkbruk suger upp vatten. Nu vet inte jag om även C bruk som ju "bara" innehåller en del kalk, är ett problem ur den synpunkten. Ett grannhus till oss som nybyggdes ca. 1995, fick problem med fukt som sögs upp av sockeln och missfärgade de två lägsta skiften med tegel i fasaden. Lösningen blev att bila bort all puts från
1 svar · 2,5k läst
C
cazz: Kommer har dom som ben till min blivande dator/arbetsbänk, fast även reglar i väggen kommer att sköta sitt.
6 svar · 8,2k läst
C
cecar33: Tror inte ens att det är möjligt att anpassa resning efter väder. Hur skulle den logistiken se ut hussatsen lastas på lastbil mobilkran är beställd och gänget som utför monteringen är på plats vem skulle betala för det. Huset beställs ju flera månader innan och har ett färdigställande datum med vitesklausul, hur skulle det då lösas. Första huset i Januari kanske men fram i
13 svar · 6,1k läst
Exostor
Exostor: Går det inte att bara måla väggen istället?
1 svar · 2,3k läst
Stefan N
Stefan N: Mjukfog, det kommer röra sig framöver med. Finns speciella utefoger.
2 svar · 2,8k läst
·
cust3000
cust3000: Standardpanel. När de skriver så blir det svårt att tyda... "Standard panel panel" Eller http://www.sp.se/en/index/services/certprod/certprodprofil/bygg/fasader/fasadbekl/Sidor/default.aspx
1 svar · 3,9k läst
M
Micro: Se till att ha gott om plats runt stativet eller pelarborren och var gärna 2st som hjälps åt om det är en stor skiva. Det är svårt att hålla själv o borra om det är stort då vi oftast bara är utrustade med 2 händer. :p
4 svar · 4,0k läst
Anna1984
Anna1984: [citat] Jag har en spikpistol, men det är väl just bara reglarna inuti en vägg som man kan spika. Men dom kan det faktiskt vara enkelt och smidigt att spika.
43 svar · 28,5k läst
M
Micro: Vet faktiskt inte riktigt hur man ska fixa så att en tröskel blir fuktsäkrad. Du får hoppas att någon kunnigare än jag svarar på dina frågor . :)
4 svar · 3,4k läst
·
C
corre: Utan att vara en expert så tycker jag det låter som ett bra underlag. Kan bli lite svikt om man "tvingar" genom att hoppa lite men hur ofta är man i såna lägen? :)
1 svar · 777 läst
·
C
corre: Är det bara enstaka plankor eller hela väggen? Om det är plankor som sjunker in i förhållande till resten av väggen är det inget problem. Men sticker dom ut så kommer det synas igenom då resten av skivan spänns mot väggen, isf hade jag hyvlat lite på dom du var inne på.
10 svar · 10,1k läst
·
S
Stisse12: Hej, Jag funderar på att bygga ljusramper i nedsänktak... Ungefär som på denna bild. [bild] Så... Hur går man till väga för att göra detta? Bygger man lådor som man sedan hänger upp eller bygger man på plats? Någon som gjort något likande? Alla tips mottages
0 svar · 2,0k läst
·
1
1hus: Tack! Jo, det är ju förstås så att man försöker jaga kostnader. Vi har byggt 37 löpmeter stödmurar i varierade höjder och det blir dyrt eftersom vissa murar är riktigt höga med mycket gjutning och armering. Tanken var ju att avtäcka med svart plåt (eftersom det skulle passa så fint till huset som har svart bandtäckt plåttak - så därmed går väl takpannor på muren bort för oss
5 svar · 14,3k läst
·
J
Järre: Jag hade nog satsat på ett handlovstöd som fahlis skriver. Annars finns det ju underarmstöd som fästs med bågar på bordskanten. Kostar lite mer dock.
11 svar · 4,4k läst
J
jonieboi: Oj vilken gammal tråd det var visst!
8 svar · 8,3k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Och det är nog vanligt att de stora "husfabrikerna" gör så också. Se t.ex. http://www.smalandsvillan.se/vara-hus/sok-hus/1-planshus/villa-vaxjo/ Inte är det så gräsligt fult inte :)
11 svar · 3,0k läst
·
J
JOW: Om du får bra press när du limmar får du en bra fog som sedan inte behöver varken skruv eller spik. Det går bra med spik eller skruv eller kombinationer av dessa. Skruv är alltså lättast att få press med, förborra den yttre regeln, skruva i skruv såpass tätt att lim tränger ut hela vägen.
1 svar · 2,2k läst
M
mdfbjorn: Har en tomt i Stockholms skärgård och har just lagt ut sprängsten mot berg vid strandlinjen och sedan lagt sprängstenar ovanför med en lutning på kanske 1:2 till en höjd av 1.8 meter. Stenarna längst ner väger nog 0.5 till 2 ton utmed hela strandlinjen. Alla ligger på berg som är 0.2 till 0.5 meter under vattenytan. Vissa stenar ligger "optimalt" med en bergkam som stöd, dvs i en
0 svar · 3,9k läst
L
SBH: slänger tuben. efter ha förvarat med gamla spetsen på. extra spetsen har man ju
3 svar · 1,9k läst
thomas33
thomas33: Den borde inte vara bärande. På planritningen är det andra rummet nere i källaren utan stödjande vägg, så det är konstigt om det skulle behövas en i detta. Säkrast att riva upp ett hål så ni ser bjälkarna som ligger på väggen som ni vill riva. Är dem inte skarvade ovanför den väggen så skall det inte vara några problem att riva väggen.
7 svar · 2,1k läst
·
M
molcam: Jag tror larsa menar sanden som jag inte visste vad det var. Marmi det var just den texten jag letade efter. Det som gör mig överraskad är att det inte står något om fukt i texten för det var därför jag trodde man lade pappen. Oavsett har jag från vår ka, annan byggfirma samt från konstruktören samt byggaren själv fått info om att man inte behöver pappen om man har platta på mark.
6 svar · 4,4k läst
A
Arne999: Helt med på det du säger om spiklängd, kör ju med liggande nu så följdfrågorna är bara av ren nyfikenhet
19 svar · 6,8k läst
Ö
öringen: brinner det? Det kanske är fårull? Jag hade nåt liknande som isolering i väggen i ett gammalt stall på gården.
5 svar · 10,4k läst
·
Marlen Eskilsson
Marlen Eskilsson: Flyttar din tråd till byggmaterial och hoppas du får svar där.
1 svar · 7,6k läst
Johan Van Kuyl
Johan Van Kuyl: Hej! Vi har en fin modern kamin hemma men efter att vi har renoverat huset för att öka öppna ytor så vill jag inte sätta denna kamin mot murstocken då jag tror den kommer att vara i vägen. Tidigare stod den i vårt nyblivna sovrum så det är inget alternativ att sätta tillbaka den dit. Mina funderingar har således gått på att istället för att sätta upp vår kamin igen, så vill jag
0 svar · 1,5k läst
MathiasS
MathiasS: Gräv ur närmaste 0,7m, släng upp dessa massor i backen, återfyll med 8-16.
8 svar · 8,5k läst
·
mexitegel
mexitegel: Nej, man torde behöva dimensionera utifrån det vertikala snittet. Dvs, i samma riktning som belastningen sker. Vår trappa har ett tvärsnitt på vangstyckena på c:a 280 mm En trappa som lutar 45 grader _borde_ således klara sig med en 195 regel, men märk väl att detta är det osågade måttet, alltså det som blir kvar efter urtaget för stegen. Här är en bra beskrivning om hur du
6 svar · 14,3k läst
·
Mikael_L
Mikael_L: Öht tillför isolering inne i vanliga mellanväggar relativt lite i ljudisolering. Men isolering där käkar åtminstone upp ev resonansljud i den låda som själva väggen utgör, även om det påverkar ganska lite på ljudtransmissionen genom hela väggkonstruktionen. Och att ljudisolera väggen mellan rum och kattvind kan ha betydelse, om flera rum vetter mot samma kattvind så kan själva
18 svar · 19,1k läst
·
Petteri Koste
Petteri Koste: [citat] Gjorde du det i Kanalplast? Har du bilder, har samma fundering!:rolleyes:
2 svar · 4,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.