Hej!

Nu när det är dags att fortsätta med panelbytet ser jag att grundpanelbrädorna slagit sig ganska mycket. Vad beror detta på och är det acceptabelt? Köpte in virket från Beijer förra sommaren och det kommer från Martinsons.
Photo 2014-05-02 09 10 36.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Photo 2014-05-02 09 09 26.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Panelbrädor 2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har du oljat och grundat dem på baksidan?
Sen finns det olika åsikter om huruvida man ska använda en spik för att låta brädan röra sig, eller två för att försöka hindra den att röra sig.

Den andra bilden, den på sniskan, ser ju inte ut som att brädan slagit sig, utan att de är fastsatt sådär och går utanpå sulan.

I övrigt ser det väl inte helt onormalt ut tycker jag. Trä bär sig åt sådär och "försöker" räta ut årsringarna. Men som sagt, det kan hjälpa att ha oljat/grundat även baksidan.
 
Redigerat:
  • Gilla
Thoomas
  • Laddar…
Man kan också sätta två spik / skruv i varje kortända för att den inte skall slå sig, likadant som när man lägger tralldäck! Då kan man dock få lite sprickor istället, det är att föredra i mitt tycke då får man raka brädor + att det bara är att måla över sprickorna så syns dom mindre!
 
För min del spikar jag aldrig mitt i panelen,det blir brottanvisning ,när man drar dit locket
att all paneler blir så beror på att dom är hyvlade,dom blir alltid konkava mot det ohyvlade
en fördel med ohyvlade är att man kan vända dom så det konvexa kommer ut
 
xdigger skrev:
Ser ut som att årsringarna är åt "fel håll". [länk]
Detta är inte möjligt på hyvlad panel
 
  • Gilla
Thoomas
  • Laddar…
Två spik i varje bräda hade minimerat problemet.
 
Immobil skrev:
Två spik i varje bräda hade minimerat problemet.
Läst på att två spikar i varje bräda betyder felspikad panel som spricker då den inte kan röra sig. Precis det har hänt den panel jag nu monterar ner. Men jag förutsåg inte att panelen skulle slå sig..... Den gamla ser rak å fin ut. :-/
 
Elkludde skrev:
För min del spikar jag aldrig mitt i panelen,det blir brottanvisning ,när man drar dit locket
att all paneler blir så beror på att dom är hyvlade,dom blir alltid konkava mot det ohyvlade
en fördel med ohyvlade är att man kan vända dom så det konvexa kommer ut
Hade jag vetat hade jag köpt ohyvlad. Nu är tyvärr allt redan inköpt.
Spikar du ocentrerat i en lodrät linje eller varierar du var du sätter spiken på panelbrädan?
 
Marre666 skrev:
Man kan också sätta två spik / skruv i varje kortända för att den inte skall slå sig, likadant som när man lägger tralldäck! Då kan man dock få lite sprickor istället, det är att föredra i mitt tycke då får man raka brädor + att det bara är att måla över sprickorna så syns dom mindre!
På min gamla panel är det tydligt att två spikar i varje bräda gjort att dom spricker och ändträet har ruttnat så det känns inte helt ok med lösningen att just i änden sätt två då det är den känsligaste och mest utsatta delen.

Verkar som jag får leva med konkava bräder! Jag hoppas att de som legat ett år inomhus och torkat inte kommer att slå sig lika mycket.
 
xdigger skrev:
Ser ut som att årsringarna är åt "fel håll". [länk]
Bra tips! Synd att jag inte har ohyvlat!
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
Thoomas skrev:
Hade jag vetat hade jag köpt ohyvlad. Nu är tyvärr allt redan inköpt.
Spikar du ocentrerat i en lodrät linje eller varierar du var du sätter spiken på panelbrädan?
jag försöker sätta bottenpanelen med så stort mellanrum så lockets spik inte fäster i bottenpanelen
fäst bottenpanelen 63X 2,3 så spricker den inte så lätt,ock förborra locket i ändarna
OBS ingen spikpistol.spika med känsla
 
Bottenbrädan spikar man i sicksack en på varje spikregel och så ser man till att få på locken fortast möjligt och dom spikar man så att spiken inte träffar bottenbrädan, då slår och spricker det minst.
 
  • Gilla
Thoomas och 1 till
  • Laddar…
Det borde inte ruttna i ändträet även om det spruckit, så länge man fasar av änden neråt samt att änden inte är i kontakt med mark! På sommarstugan sitter det bräder som är 20 år gamla nu...lite sprickor ( 20 år är ingenting om man gör bra grundarbete samt oljar in där det är känsligt ), men vi gör alltid så att vi låter ändträ-sidan få stå i olja över natt eller iaf bädda in den i olja ett par ggr innan målning!
 
  • Gilla
Thoomas
  • Laddar…
Sprickor å dylikt får man räkna med när det handlar om trä ( det lever och rör sig ) :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.