Y
jag tar chansen att beklaga mig över att ha köpt hyvlade reglar som var vridna och böjda så betvivlar att min blivande vägg bli snygg som jag tänkt. :(
 
Så här ser nuvarande panel ut. Byggt -89. Spikad med två spik i varje lock som även håller grundpanelen.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Yrrol skrev:
jag tar chansen att beklaga mig över att ha köpt hyvlade reglar som var vridna och böjda så betvivlar att min blivande vägg bli snygg som jag tänkt. :(
Om dom var vridna och böjda redan när du fick dom så skulle jag reklamera. Beijer fick hämta hälften av mina lock eftersom de inte var ok vilket de gjorde utan att tveka.
 
Här ska det sitta en spik i bottenbrädan och två i locket. Spiken i locket ska inte sitta i bottenbrädan. Och brädorna ska sättas så att bottenbrädan får sin konkava sida utåt och lockbrädan så att den konvexa kommer utåt, när brädorna försöker räta ut årsringarna. ;)

Men jag uppfattade att din nya panel inte ser ut så som på denna bild!?
 
Elkludde skrev:
jag försöker sätta bottenpanelen med så stort mellanrum så lockets spik inte fäster i bottenpanelen
fäst bottenpanelen 63X 2,3 så spricker den inte så lätt,ock förborra locket i ändarna
OBS ingen spikpistol.spika med känsla
Förklara gärna siffrorna mer för där hänger jag inte med.....
 
thomasx skrev:
Här ska det sitta en spik i bottenbrädan och två i locket. Spiken i locket ska inte sitta i bottenbrädan. Och brädorna ska sättas så att bottenbrädan får sin konkava sida utåt och lockbrädan så att den konvexa kommer utåt, när brädorna försöker räta ut årsringarna.

Men jag uppfattade att din nya panel inte ser ut så som på denna bild!?
Problemet med hyvlade brädor är att det ej går att väja in o utsida, för dom blir alltid konkava mot den ohyvlade sidan
man kan såklart sätta bottenbrädan med ohyvlade utåt samt locket med den hyvlade utåt !! :eek:
 
thomasx skrev:
Här ska det sitta en spik i bottenbrädan och två i locket. Spiken i locket ska inte sitta i bottenbrädan. Och brädorna ska sättas så att bottenbrädan får sin konkava sida utåt och lockbrädan så att den konvexa kommer utåt, när brädorna försöker räta ut årsringarna. ;)

Men jag uppfattade att din nya panel inte ser ut så som på denna bild!?
Så här ser den nya ut:
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Thoomas skrev:
Förklara gärna siffrorna mer för där hänger jag inte med.....
2,1/2 " spik = 63 eller 60 mm lång X 2.3 mm grov
 
  • Gilla
Thoomas
  • Laddar…
Tack för alla tips!

Kör på följande till nästa vägg:

- Ser till att sätta lock o grundpanel samtidigt
- Spikar grundpanelen i sicksackmönster
- Oljar in ändträet innan målning

Nån som har tips på lämplig olja till ändträet när jag målar med falu rödfärg?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.