Byggmaterial & Byggteknik
laufera: Jag har en befintligt grund (plintgrund) på ca 12x6 m. i anknytning till ett stuga (sitter ihop med stugans grund) som ska byggas ut med ca 26 kvm. En stor del av grunden blir således outnyttjad och jag vill därför anlägga altan på den ytan. Problemet är att virket som användes för att lägga grunden är oimpregrerad. Måste jag absolut byta virket till impregrerat till den delen som ska
cederbusch: I helgen grävde jag upp vår gungställning/mattpiskställning som är byggd av gamla järnrör med någon form av beläggning för de rostar inte. Rejäla doningar, säkert 7-8 cm grova rör ihopgängade med vinkelkopplingar. Rören var nedstuckna i betongrör, såna där som används för skarvar så det blir en sula längst ner. Detta har sedan gjutits igen. Aptungt men stadigt. Nu har jag
Oldboy: Om insidan är (vind-)tät, t ex genom lerklinade väggar, så är det mindre kritiskt med tätningen mellan stockarna än om stockarna kommer att utgöra innervägg.
EndZone: Aha. Det finns alltså ingen beständig lösning så att säga, något som håller för evigt?
Savanna: Vi har bestämt att ha 95mm reglar till sovrummet. Ska man ta 45mm isolering eller 70mm? Eftersom det var slut med gles 28*70 på k-rauta så blir det mindre jobb under påsk än vi tänkt oss. Så blir att fundera lite ytterligare ang om vi ska regla väggarna/stödbenen med gles eller strunta i det.
Patrik Kullman: Andersmc, tack. Ja jag är osäker då det är första gången jag bygger en innervägg, och detta känns som en specialare. Om du har ett bättre alternativ hör jag gärna det! Den högra öppningen på bilden är en dörr och ska vara kvar, den vänstra ska sättas igen. Csre, Direktörpelle: Om det krävs 95-reglar på kortsidan för vägghängd toalett så får det bli en golvmonterad
hantverkare1: [citat] Ett snickeri kan hyvla till det.
larsbj: Det räcker bra med bara asfaboard den står emot väder och vind lika bra som vindfolie eller utegips. Men som med det mesta annat man får vad man betalar för köp kvalite och inga billiga sladdriga skivor som är svåra att bearbeta. Och som motvikt till prototypen säger jag asfaboard alla dagar i veckan :)
MUSS: [citat] Fick kaminen idag, så förhoppningsvis kommer den upp om ett par dagar. Ja du, det var ju modernt med telejack där ett tag så den får åka med tills man gör om väggen nån gång i framtiden. Men idén med telekiosk var bra, jag snor den och ska spåna vidare på ett vinnande koncept.
cederbusch: Jag ställer om min fråga lite. Låt säga att jag reglat upp på mina bärlinor och isolerat. Nu är frågan hur jag gör med golvet. Jag vill gärna ha massivt trä, men inte trall. Och jag skulle vilja ha skjutskenorna nedsänkta så där inte blir en kant att snubbla på. Skjutpartierna tänker jag kan monteras direkt på regelverket jag byggt upp. Men hur gör jag sedan för att fästa mitt
pelpet: Jag hade kört vinkelslip med kapskiva för sten alt sticksåg med metallblad utomhus en dag då det blåser. I kombination med ett FFP3 andningsskydd. Jag hade nöjt mig med att blöta upp plattorna i en balja en halvtimme eller något. Det kanske kan funka med en vanlig kakelklipp också. Det vore klart enklast, då slipper du en massa sågdamm.
blygarn: Nog skruvar du heldre upp lite gles än att plugga för gipsskruv! Sen att set bygger ut.. Ja gör 2,8 cm så mycket verkligen?
Fred vom Jupiter: Vad sägs om att fylla håligheterna med fogskum, karva bort det som sticker ut och någon cm till, sedan putsa med gipsputs.
Peter2400: Varför inte använda plastkanaler som används till 99% av alla installationer? En öppen list tror jag bara blir krångligare och fulare. [bild]
psau: När du ska putsa på lättbetong ska du använda en låg alkalisk grundning eller ett puts som I sig är låg alkaliskt. Svårare än så är det inte, läs arbetsanvisningen som finns för de flesta system! /Peter
Savanna: Ja jag kan inte förstå varför man i nybyggda områden sätter svart skorstenshuv på rött tak men visst alla får ju göra som de vill. Jag tycker man väljer samma färg på all plåt. Hade vi haft tegelfärgat plåttak hade det varit lättare att hitta en redan färdigmålad huv.
Hoffa82: Skall sätta in en kamin i en hörna. Måste det ha den nära väggen (dvs avståndet för brandvägg enligt kaminleverantörens anvisning). På väggen sitter idag 13mm gips och innanför det 11mm osb på träreglar Vet ngn om det räcker att jag tar bort gipsen och limmar på 50mm Silca på osb:n för att få väggen godkänd. Tack på förhand!
Norrhyttan: Min personliga inställning är att pärlspont och andra panelskivor sällan passar i större utrymmen. Jag har panelskivor i den yttre hallen och i tvättstugan, utrymmen på några enstaka kvadratmeter. I köket sitter bröstpanel av riktig pärlspont av grov dimension som suttit där sedan 1800-talet, den går upp till 160 cm höjd om jag inte missminner mig, med en tapet ovanför. Passar bra
Mr.Blom: Hallå funderar på nå liknande hur har det gått ?
Klicka: Funderar på takboard på min friggebod och sen bärläkt och plåttak. Några tips om hur man lägger takboard? Vilket CC avstånd och skall de spikas med pappspik? Ska de spikas på varandra på taksparren eller vid sidan av varandra? Övriga tips?
ByggNiclas: Tack för era svar. Gipsputs fåre bli, jag får prova mig fram och se hur det blir helt enkelt. /N
Itaka: I början av maj bär det äntligen iväg till kontinenten med vår gamla husbil!' :rolleyes: Tänkte bl.a. besöka några byggmarknader (typ Bauhaus, K-Rauta, ByggMax) I Nordöstra Tyskland och nordvästra Polen. Åker via Trelleborg - Sassnitz. Kan någon vänlig själ ge lite tips, t.ex. företag+address och/eller address till olika hemsidor.