Hej!
Håller på och byter panel och fönsterfoder och har valt en äldre stil med lite snickarglädje och utsmyckningar. Har tex medvetet valt bort plåt till vattbrädor. Jag sätter min överliggaren på grundpanelen vilket jag sett att man gjort på äldre hus med denna typ av överliggare. Mitt problem är då att det inte blir tätt och regnvatten kommer att komma in bakom överliggaren. Se bilder.
Behöver era råd och visdom. Är jag onödigt nojig eller är det här en riskkonstruktion som jag bör undvika? Hur kan jag konstruera det på ett bättre sätt men ändå behålla min idé?
Håller på och byter panel och fönsterfoder och har valt en äldre stil med lite snickarglädje och utsmyckningar. Har tex medvetet valt bort plåt till vattbrädor. Jag sätter min överliggaren på grundpanelen vilket jag sett att man gjort på äldre hus med denna typ av överliggare. Mitt problem är då att det inte blir tätt och regnvatten kommer att komma in bakom överliggaren. Se bilder.
Behöver era råd och visdom. Är jag onödigt nojig eller är det här en riskkonstruktion som jag bör undvika? Hur kan jag konstruera det på ett bättre sätt men ändå behålla min idé?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Du ska sätta överliggarn innan under bräderna men det blir inte riktigt tätt ändå om vinden ligger på,lägge en plåt som går upp 10 cm o ut förbi lock brädan men inte ända ut så den inte syns.Lämna 5mm mellan panel o plåt
Alt såga ett ca 10 mm djupt spår (sluttande nedåt/utåt) i bottenbrädorna strax ovanför ovankant på överliggande fönsterfoder och montera en liten smal plåtremsa som avslutas med ett nedvik 5 mm ner över fönsterfodret. Denna plåtremsa får du antingen klippa till själv el låta måttbeställa. Bäst blir det (i överensstämmelse med gammal stil) om den är varmgalvaniserad men omålad, så att du kan måla själv med linoljefärg. Den blir liten och nätt och kommer inte att synas om man inte går relativt nära fönstret och inspekterar, men då syns ändå "allt" så det har ingen betydelse.
Det är den principen vi har på vårt hus och det är (inte alltför) ruttet i träet efter drygt 130 år, så utan plåt verkar kunna fungera ett tag i alla fall... även om plåten innebär en säkrare konstruktion. Läget, vind- och väderexponering och takutsprångets storlek spelar nog en del roll också.
Klicka här för att svara